پرداخت 210هزار میلیارد ریال تسهیلات

این بانک از ابتدای تاسیس تا پایان سال ۹۹ به میزان۶۸۰ هزارمیلیارد ریال  تسهیلات به بیش از یک میلیون و ۴۳۴ هزار پرونده تسهیلات پرداخت کرده است.

بانک توسعه تعاون با هدف تقویت بخش تعاون با سرمایه اولیه ۵ هزار میلیارد ریال تشکیل شد و در سال‌های گذشته راهکارهایی از طریق قوانین بودجه سنواتی برای افزایش سرمایه آن مطرح بوده است.

مطابق بند ۲ ماده ۲۹ اصل ۴۴ مقرر شد درصد عایدی دولت از محل واگذاری‌ دارایی‌ها به صورت سهام، به عنوان حصه نقدی صرف افزایش سرمایه بانک و تقویت بخش تعاون شود که به این ترتیب جمعا ۴۵هزار و ۷۵۰ میلیارد ریال برای افزایش سرمایه بانک توسعه تعاون اختصاص پیدا خواهد کرد که در سنوات گذشته و طی قوانین بودجه سالانه ۹۸ و ۹۹ موضوع مجوز افزایش سرمایه بانک جمعا به میزان ۲۰هزار میلیارد ریال مورد تاکید بوده است و در بند (د) تبصره ۲ قانون بودجه به دولت اجازه داده شد این مبلغ را از محل فروش سهام و دارایی‌های دولت به بانک توسعه تعاون اختصاص دهد که مراحل اجرایی برای تخصیص این مبلغ از سوی خزانه نیز طی شد.

۱۴هزار میلیارد ریال از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها و ۵ هزار میلیارد ریال نیز از محل بند (و) تبصره ۵ قانون بودجه سال ۹۹ نیز تخصیص پیدا کرده و ۹هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال نیز سرمایه کنونی است که با اضافه کردن دو عدد اول سرمایه بانک توسعه تعاون به ۲۸هزار و ۲۰۰میلیارد ریال رسیده است و با ۱۰ هزار میلیارد ریال مصوب قانون بودجه سال ۱۴۰۰ سرمایه بانک به ۳۸ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال خواهد رسید.

با توجه به اینکه بانک توسعه تعاون تنها بانک تخصصی در بخش تعاون بوده و حمایت از رونق تعاونی‌ها یکی از اصلی‌ترین وظایف این بانک به شمار می‌رود، از کل مبلغ تسهیلات اعطایی این بانک از ابتدای تاسیس تاکنون، حدود ۷۰درصد به بخش تعاون اختصاص یافته است.

تسهیلات این بانک در عموم بخش‌های اقتصادی اعم از مسکن،  بازرگانی، کشاورزی، خدمات و صنعت و معدن تخصیص و پرداخت شده که  بخش صنعت و معدن  با ۴۶درصد بیشترین سهم تسهیلات دریافتی در میان بخش‌های مختلف اقتصادی را به خود اختصاص داده است.

همچنین بانک توسعه تعاون با توجه به اهمیت فعالیت اقتصادی در بخش بنگاه‌های کوچک و متوسط در سال گذشته، بیش از ۱۰هزار میلیارد ریال تسهیلات در قالب ۴۵۸ فقره تسهیلات به بنگاه‌های کوچک و متوسط پرداخت کرده است.

گفتنی است پرداخت مبلغ ۵ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال  درقالب ۲۳۶ فقره تسهیلات اعطایی به شرکت‌های دانش‌بنیان درسال ۱۳۹۹ نیز از دیگر اقدامات حمایتی این بانک برای توسعه فناوری‌های نوین و اشتغال در این بخش بوده است.

بانک توسعه تعاون به عنوان بانک عامل اجرای بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه در سال‌های ۹۷ و ۹۸ که در قانون بودجه سال ۹۹ نیز تحت عنوان ماده ۵۲ تداوم یافت، ۲۷هزار میلیارد ریال از محل این منابع تسهیلات پرداخت کرده است که ۱۳هزار میلیارد ریال در بخش کشاورزی، ۱۲ هزار  میلیارد ریال در بخش صنعت و معدن و حدود یک‌هزار میلیارد ریال در بخش گردشگری  بوده است.

در عین حال بانک توسعه تعاون  ۲۴هزار میلیارد ریال تسهیلات اشتغال پایدار روستایی پرداخت کرده است.

این بانک  به عنوان بانک عامل در طرح اشتغال پایدار روستایی و عشایری از شروع این طرح تا ابتدای اردیبهشت سال‌جاری، بالغ بر ۲۴هزار میلیارد ریال تسهیلات به طرح‌های مختلف اشتغال‌زایی پرداخت کرده است. این در حالی است که  بیش از ۵هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال سهم متقاضیان نهادهای حمایتی بوده است و این رقم دلالت بر سهم ۲۰درصدی نهادهای حمایتی در پرداختی‌های طرح اشتغال پایدار روستایی و عشایری دارد.

این بانک به عنوان بانک عامل در طرح بزرگ اشتغال پایدار روستایی و عشایری، با برخورداری از ظرفیت‌های مناسب برای بررسی دقیق، سریع و کارشناسی پرونده‌ها و طرح‌های ارسالی، با رعایت دقیق الزامات و اجرای صحیح این طرح تا پایان فروردین سال‌جاری، مجموعا به مبلغ ۲۴هزار میلیارد تسهیلات اشتغال‌زایی به طرح‌های مختلف تولیدی، کشاورزی و خدماتی در مناطق روستایی و عشایری در سطح کشور پرداخت کرده است.

براساس آخرین آمارهای موجود در سامانه کارا این تسهیلات در قالب بیش از ۲۶هزار طرح و پرونده به متقاضیان پرداخت شده و تاکنون سبب ایجاد و تثبیت مجموعا بیش از ۵۰هزار فرصت شغلی در مناطق مختلف روستایی و عشایری کشور شده است. با بررسی کامل و دقیق این طرح‌ها و اهلیت‌سنجی متقاضیان درخواست تسهیلات، بیش از ۲۶هزار پرونده از طرح‌های ارائه شده به بانک، تصویب شده که تسهیلات درخواستی بالغ بر ۹۹درصد از این طرح‌ها تاکنون از سوی شعب بانک توسعه تعاون در سراسر کشور پرداخت شده و مابقی نیز در انتظار تکمیل مدارک و طی مراحل قانونی از سوی متقاضیان دریافت تسهیلات است.

از میان طرح‌هایی که با تسهیلات بانک توسعه تعاون تامین مالی شده است، استان‌های یزد، خراسان جنوبی و گیلان بهترین عملکرد را از جهت نسبت تسهیلات پرداختی به سهمیه ابلاغی ارائه داده‌اند و استان‌های همدان، خراسان شمالی و گلستان در رتبه‌های بعدی قرار داشته‌اند.

بر اساس این گزارش، بانک توسعه تعاون تا پایان مرحله چهارم طرح ملی اشتغال پایدار روستایی و عشایری، تمام تعهدات خود را به صورت کامل ایفا کرده و هم‌اکنون در مرحله پنجم این طرح نیز در حال تخصیص تسهیلات برای تکمیل طرح‌های نیمه تمام و جدید است.

بانک توسعه تعاون در مدت فعالیت ۱۱‌ساله عهده‌دار عاملیت طرح‌های اقتصادی مهمی در سطح اقتصاد کلان بوده که اجرای طرح اشتغال پایدار روستایی و عشایری باعث ایجاد بیش از ۵۰هزار فرصت شغلی به همت این بانک در مناطق روستایی و کم‌برخوردار کشور شده است.