سید روح‌الله حسینی مقدم، کسب و کار تامین مالی را به عنوان یکی از پیچیده‌ترین و مهم‌ترین فعالیت‌های در بازارهای مالی عنوان کرد و با اشاره به اهمیت صنعت تامین مالی در کشور گفت: اصلاح سیستم بانک محوری در اقتصاد کشور یکی از ضروری‌ترین موارد است. هر چند در سال‌های اخیر اقدامات مناسبی در راستای توسعه بازار سرمایه صورت گرفته است، اما هنوز هم بخش عمده‌ای از اقتصاد کشور بانک محور است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه مقررات امروزه برای طراحی ابزارهای جدید نیاز به بازنگری دارد، افزود: در این راستا باید حذف مقررات سخت و دست‌وپاگیر صورت گیرد و تمهیدات لازم از سوی مقام ناظر بازار برای کوتاه شدن زمان تامین مالی نیز انجام شود.  حسینی‌مقدم در ادامه با بررسی عملکرد تامین سرمایه بانک ملت در سالی که گذشت، افزود: شرکت در سال ۱۳۹۹ تامین مالی ۷ پروژه از طریق اوراق بدهی را در کارنامه خود ثبت کرده است. همچنین شرکت تامین سرمایه بانک ملت در راستای تحقق شعار سال، کمک شایانی به جهش تولید و حمایت از ساخت داخل داشت. به‌طوری که موفق به تامین نقدینگی بیش ‌از ۱۱۰ هزار میلیارد ریالی برای بخش خصوصی، از بستر بازار سرمایه شد. به گفته وی، این امر ثبت رشد ۲۷۴درصدی انتشار اوراق بدهی توسط شرکت تامین سرمایه بانک ملت در سال ۱۳۹۹نسبت به سال ۱۳۹۸ را به دنبال داشت.

حسینی‌مقدم، انتشار ۳۰هزار میلیارد ریال اوراق برای فولاد مبارکه، ۱۰ هزار میلیارد ریال اوراق برای صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، ۱۰هزار میلیارد ریال اوراق برای شرکت توسعه نفت و گاز صبای کنگان، ۴۰هزار میلیارد ریال اوراق برای شرکت توسعه نفت و گاز صبااروند و همچنین ۷هزار و ۳۰۰میلیارد ریال اوراق برای تامین مالی شهرداری شیراز و اصفهان را از جمله تامین مالی‌های موفق شرکت در سال گذشته دانست.

وی در ادامه با اشاره به تامین مالی «توانیر» از بازار سرمایه در اواخر سال گذشته گفت: همچنین تامین سرمایه بانک ملت در روزهای پایانی اسفندماه ۱۳۹۹، موفق به تامین مالی ۱۵هزار میلیارد ریالی از طریق انتشار اوراق سلف موازی استاندارد برق صادراتی شرکت برق منطقه‌ای گیلان شد که این اوراق برای نخستین بار در کشور و از طریق بازار سرمایه منتشر شد.

حسینی‌مقدم در ادامه افزود: «تملت» مشاور تامین مالی پروژه‌های متعددی را در سال ۱۳۹۹ انجام داده که در این راستا می‌توان به مشاوره برای عرضه اوراق شرکت‌های صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس و فولادمبارکه و مشاوره برای عرضه سهام بانک ملت، بیمه ما، ملی صنایع مس، داروسازی امین و پارس‌خودرو اشاره کرد. در حوزه ارائه خدمات پذیرش اوراق بهادار نیز ۵ شرکت از جمله گروه مالی ملت، توسعه معین ملت، آریان کیمیاتک، سنگ‌آهن مرکزی و بانیار پلیمر گنبد در کارنامه «تملت» جای دارند. وی در ادامه تاکید کرد: شرکت در سال ۹۹ بالغ بر ۱۴۸هزار میلیارد ریال خدمات بازارگردانی برای بنگاه‌های دولتی و خصوصی انجام داده است. مدیرعامل تامین سرمایه بانک ملت در ادامه به دارایی‌های تحت مدیریت صندوق‌های سرمایه‌گذاری این شرکت در پایان سال مالی ۱۳۹۹ اشاره کرد و گفت: دارایی‌های تحت مدیریت سه صندوق‌ سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت شرکت (صندوق‌های با درآمد ثابت اوج ملت، اندوخته ملت و آتیه ملت) در سال گذشته به بیش از ۸۴هزار میلیارد رسیده‌ که رشد ۲۱درصدی را نسبت به سال ۱۳۹۸ تجربه کرده است.  حسینی‌مقدم ادامه داد: در همین راستا دارایی‌های تحت مدیریت صندوق بازارگردانی تامین سرمایه بانک ملت با رشد قابل توجه در حدود ۲۰۰درصد به بیش از ۴۰هزار  میلیارد ریال رسیده است. مدیرعامل تامین سرمایه بانک ملت در ادامه به بررسی عملکرد مالی شرکت در سال گذشته پرداخت و گفت: در مجموع سودآوری حاصل از عملیات شرکت از ۴۵۰میلیارد تومان در سال ۹۸ به بیش از ۵۷۳ میلیارد تومان رسید و با رشد ۲۷درصدی همراه شده‌ است. در همین راستا سود خاص «تملت» نیز بیش از ۳۰درصد رشد را در مقایسه با سال ۹۸ تجربه کرده و به بیش از ۵۳۰میلیارد تومان رسید. حسینی‌مقدم در ادامه به عملکرد شرکت کارگزاری بانک ملت اشاره کرد و با اظهار این مطلب که ۵۱درصد از سهام این کارگزاری در اختیار تامین سرمایه بانک ملت است، ادامه داد: کارگزاری بانک ملت در سال ۱۳۹۹ موفق به ثبت سود خالص بیش از صدمیلیارد تومانی شد که در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۳۹۸، بالغ بر ۹۲درصد رشد را تجربه کرد. حسینی‌مقدم با اشاره به سرمایه کنونی ۱۱هزار میلیارد ریالی تامین سرمایه بانک ملت از دستور کار افزایش سرمایه برای داشتن بنیه لازم انتشار اوراق بنگاه‌های اقتصادی  و رعایت حداقل کفایت سرمایه خبر داد و گفت: در این خصوص شرکت تامین سرمایه بانک ملت افزایش سرمایه ۵/ ۴۵درصدی از مبلغ ۱۱هزار میلیارد ریال به ۱۶هزار میلیارد ریال از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی را در دستور کار خود دارد.

وی در ادامه تاکید کرد: همچنین طبق برآوردها،  شناسایی بیش از ۱۸۰میلیارد تومان درآمدهای قطعی برای  سال ۱۴۰۰ خواهیم داشت که از محل تامین مالی‌های انجام شده در سال‌های گذشته خواهد بود.