فعال‌کردن شرکت مجازی موننکو در 1400

مدیرعامل شرکت مهندسی مشاور موننکو با اشاره به اینکه موننکو از سال ۱۳۵۲ تاسیس شده و آغاز به‌کار کرده است، اظهار کرد: موننکو در طول سال‌های فعالیت خود موفقیت‌های مختلفی به‌دست آورده و به‌رغم محدودیت‌های سیاسی و اقتصادی موجود، علاوه بر بازارهای داخلی فعالیت‌های گسترده‌ای در سایر کشورها به‌ویژه در منطقه داشته است.

علیرضا شیرانی، انجام مطالعات شبکه برق روسیه را از جمله آخرین موفقیت‌های شرکت موننکو برشمرد و افزود: اینکه در کشوری توسعه‌یافته مانند روسیه کار به یک شرکت مهندسی مشاور ایرانی سپرده شده، نشانگر توانمندی متخصصان و مهندسان ایرانی است. به‌علاوه موننکو در بیش از دو‌سوم طرح‌های توسعه‌ای کشور کنیا در جایگاه مهندس مشاور انتخاب شده و زمینه را برای حضور شرکت‌های ایرانی در بازار این کشور فراهم کرده است.

وی فعالیت‌های گسترده سفارت ایران در کنیا و راه‌اندازی دفتر کارآفرینی در این کشور را یادآور شد و خاطرنشان کرد: با اتکا به همین اقدامات، فضای بسیار مساعدی در این کشور برای فعالیت شرکت‌های ایرانی فراهم شده و امیدواریم که به‌درستی از این فرصت استفاده شود. یکی دیگر از موفقیت‌های شرکت موننکو، انتخاب آن به‌عنوان مشاور سازمان‌ملل متحد است. در حال‌حاضر ما با این سازمان یک قرارداد مادر برای انجام امور محوله از سوی سازمان ملل در حوزه «تاسیسات آب و غذا» منعقد کرده‌ایم که البته عمده زیرساخت‌ها را دربرمی‌گیرد.

مدیرعامل شرکت موننکو در ادامه گفت: ما در داخل کشور هم کار جدیدی را در حوزه مشاور مدیریت صنایع آغاز کرده‌ایم. در حقیقت در بسیاری از صنایع به‌رغم توان مهندسی و انجام بهینه امور اما نتیجه کار آنقدرها رضایت‌بخش نیست، به همین دلیل به‌نظر می‌رسد ما با حلقه مفقوده در حوزه خدمات مهندسی مواجهیم. بر اساس باور حاکم بر جامعه، مهندس می‌تواند لزوما مدیر خوبی هم باشد اما واقعیت این است که دانش مدیریت درست به اندازه مهندسی در دنیای امروز پیشرفت کرده و متحول شده است. بنابراین بسیار ضروری است که مهندسان را با تحولات دنیای مدیریت آشنا کنیم. به همین منظور ما موضوع مشاوره مدیریت را نیز به فعالیت‌های معمول شرکت اضافه کردیم.

شیرانی فرصت‌سازی در فضای همه‌گیری کرونا را هم از جمله دیگر ایده‌های جدید مطرح شده در موننکو دانست و اذعان کرد: ما با مشورت و همفکری با همکارانمان در شرکت موننکو و با توجه به اینکه به دلیل همه‌گیری بیماری کرونا بسیاری از افراد ناگزیر به ماندن در خانه شده‌اند، ایده آموزش در خانه‌ها برای افراد را طرح و پیاده‌سازی کردیم. این آموزش‌ها که نوعی توانمندسازی فردی محسوب می‌شود، پس از پایان پاندمی‌ می‌تواند زمینه‌ساز افزایش میزان راندمان و بهره‌وری افراد در کارهایشان باشد. ما حتی این ایده را برای سایر کشورها هم اجرایی کردیم و به دلیل گسترش بهره‌گیری افراد از امکانات و فضای دیجیتال، اتفاقا ارائه این آموزش‌ها به سادگی و با هزینه کمتری انجام شد و نتایج بسیار مناسبی هم برای شرکت به دنبال داشت.

شیرانی با اشاره به سرعت گرفتن تغییرات در عصر دیجیتالیزه شدن امور، تصریح کرد: به نظر می‌رسد دنیا در آستانه انقلاب صنعتی چهارم است و همه کشورها باید بر رقومی‌سازی و بهره‌گیری از هوش مصنوعی تمرکز کنند. اگر ما در اقتصاد ایران به دنبال توسعه این مباحث نباشیم، قطعا به سرعت از عرصه بین‌الملل حذف خواهیم شد. در این بین ما به عنوان یک شرکت مهندسی، باید به دنبال راهکارهایی عملیاتی برای کاربردی کردن این تکنولوژی‌ها در عرصه صنعت باشیم. به ویژه آنکه این دست از تکنولوژی‌ها به افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌های تولید هم منجر می‌شوند.

وی در ادامه تاکید کرد: براساس سرعت تحولات صنعتی در دنیا به نظر می‌رسد ما ناگزیر به بازنگری فرآیندها در بنگاه‌های اقتصادی و صنایع ما هستیم. این مساله بسیار ضروری است که ما از بسترهای دیجیتالی ایجاد شده برای افزایش بهره‌وری کارکنان به درستی استفاده کنیم. به همین دلیل یکی از برنامه‌های اصلی ما در سال ۱۴۰۰ فعال‌کردن شرکت مجازی موننکو در کنار مجموعه فعلی است. ما تلاش می‌کنیم با ارزیابی و سنجش نقاط قوت و ضعف این دو مدل در کنار هم، بخش مجازی را توسعه داده و به واسطه گستردگی فعالیت‌های مجازی، شرکت را توسعه ببخشیم.

مدیرعامل موننکو ارتقای سطح شرکت در عرصه‌های بین‌المللی را از دیگر هدف‌گذاری‌های انجام شده برای سال جاری برشمرد و خاطرنشان کرد: پنج سال پیش یکی از مهم‌ترین اهداف ما قرار گرفتن در فهرست صد شرکت برتر مهندسی مشاور دنیا بود و فکر می‌کنم که امسال می‌توانیم به این موفقیت دست یابیم. با این وجود هنوز مسیری طولانی و دشوار پیش رو داریم و باید بسیار بهتر و باکیفیت تر از امروز فعالیت کنیم.

وی در نهایت یادآور شد:  موننکو در بیش از ۳۰ درصد پروژه‌های عمرانی کشور حضور داشته و قریب به ۵۰درصد پروژه‌های موننکو به عنوان تک گزینه برگزیده می‌شوند. در حال حاضر  این شرکت  در بیش از ۱۴ کشور دنیا حضور همزمان و موفق دارد. ضمن اینکه عمده این کشورها جزو بازارهای رسمی ‌تجارت خارجی ایران نیستند. خوشبختانه تنوع و کیفیت کار موننکو، این فرصت را برای ما ایجاد کرده که با قوی‌ترین شرکت‌های مهندسی مشاور وارد رقابت شده، نقاط ضعفمان را شناسایی و نقاط قوتمان را تقویت کنیم.

p27- (3) copy