ارائه تسهیلات به کسب‌وکارهای آنلاین کوچک

برخی از خدماتی که دیجی‌پی در سوپر اپلیکیشن خود ارائه می‌دهد، شامل امور مالی روزمره مانند انتقال وجه، پرداخت قبوض، خرید شارژ و بسته اینترنت اپراتورهای موبایل، خرید بیمه، پرداخت عوارض جاده‌ای، طرح ترافیک، کرایه تاکسی و خیریه است. در کنار این خدمات، دیجی‌پی بستر مینی اپ را برای کسب و کارهای آنلاین فراهم کرده است تا بتوانند بدون صرف هزینه‌های مازاد برای تبلیغات و ورود به دنیای خدمات دیجیتال، در بستری که دیجی‌پی برای انتشار آنها فراهم کرده است، حاضر شوند و در بدو فعالیت، خود را در معرض دید و انتخاب صدها هزار کاربر این سوپر اپلیکیشن قرار دهند. افزون بر این با حضور در دیجی ‌پی مینی‌اپ‌ها می‌توانند از خدمات پرداخت همچون خرید اینترنتی، خرید از کیف پول و خرید اعتباری نیز بهره‌مند شوند.

بر اساس آخرین آمار اپلیکیشن دیجی‌پی تاکنون بیش از یک میلیون نصب داشته است و به عنوان بازوی فناوری مالی دیجی‌کالا به این شرکت کمک کرده است. این خدمات می‌تواند در نهایت به رضایت بیشتر مخاطب دیجی‌کالا بینجامد. برای مثال دیجی‌پی موفق  شده است فرآیند بازگشت وجه به حساب مشتری را در هنگام پس دادن کالا اصلاح و زمان آن را به بازگشت فوری نزدیک کند. همچنین در مثالی دیگر خدمات پرداخت اعتباری دیجی‌پی برای خرید اقساطی از دیجی‌ کالا مورد استقبال مخاطبانی که کالا را به صورت نقدی خریداری نمی‌کنند، قرار گرفته است.

در همین راستا مدیرعامل شرکت دیجی‌پی در گفت‌و‌گو با «دنیای‌اقتصاد» گفت: دیجی‌‌پی در سه شاخه سرویس‌های سوپر اپلیکیشن، سرویس‌های پرداخت و سرویس‌های اعتبار فعالیت می‌کند و در حال توسعه و گسترش این خدمات نیز هست. در سرویس سوپر اپلیکیشن برای خریدهای دیجی‌ کالایی و تسهیل سرویس کیف پول به مشتریان سایت دیجی‌کالا کمک می‌کنیم. یعنی این امکان را فراهم کرده‌ایم که اگر بخواهند کیف پول خود را شارژ کنند یا تراکنش‌های گذشته را ببینند یا پسورد کیف پول را عوض کنند همه این‌ فعالیت‌ها در سوپر اپلیکیشن انجام ‌پذیر خواهد بود.

هومن امینی ادامه داد: در زمینه سرویس‌های پرداخت چند محصول داریم که به مشتریان دیجی‌کالا نیز کمک می‌کند. اولین محصول درگاه پرداخت هوشمند دیجی‌پی است که هدف این است که وقتی کاربر به مرحله خرید رسید، شانس تکمیل تراکنش را افزایش دهیم. این سیستم در لحظه تصمیم می‌گیرد بهترین و در دسترس‌ترین درگاه PSP کدام است و به این ترتیب شانس خرید موفقیت‌آمیز را افزایش می‌دهیم.

امینی اظهار کرد: در سیستم پرداخت، برگشت مبالغ مربوط به کالاهای مرجوع شده به دیجی‌کالا را تسهیل کردیم و این کار به رضایت بیشتر کاربران منجر شد. اگر کاربر به هر دلیل مایل باشد، در فرصت ۷ روزه انصراف از خرید، کالا را پس دهد، به سرعت مبلغ پرداخت شده را به کاربر برمی‌گردانیم. تا امروز موفق شده‌ایم این زمان را به کمترین میزان کاهش دهیم و تصویری که از آینده داریم بازگرداندن آنی و بلادرنگ پول مخاطب در صورت انصراف از خرید است.

مدیرعامل دیجی‌پی در مورد خرید اقساطی گفت: سرویس دیگر ما خرید اقساطی محصولات دیجی‌ کالاست. به همین دلیل برای آن کیف پولی به نام کیف‌پول اعتباری طراحی کرده‌ایم که هدف از طراحی آن تسهیل فرآیند خرید اقساطی از محل کیف پول است. مبلغ اعتبار در کیف پول اعتباری کاربر شارژ و پس از انجام خریدهای اقساطی این مبلغ طی چند قسط تسویه می‌شود.

امینی درباره نحوه خرید اقساطی کالا  هم گفت: متاسفانه در کشور سیستم جامعی برای اعتبارسنجی فردی وجود ندارد. خود ما در حال ساختن یک سیستم اعتبارسنجی ۳۶۰ درجه برای مشتریان دیجی‌کالا هستیم. بخشی از فرآیند سنجش اعتبار ما در حال حاضر از طریق اعتبارسنجی بانکی است. مثلا یکی از آنها از طریق سامانه اعتبارسنجی ایرانیان انجام می‌شود که اگر فردی چک برگشتی یا وامی ‌داشته باشد که زمان زیادی از بازپرداخت آن گذشته است، در رتبه‌های اعتباری آن  فرد منعکس می‌شود. این یکی از معیارهایی است که به ما فرصت می‌دهد که کاربران را ارزیابی کنیم. در حال حاضر کاربران متقاضی این اعتبار تنها با ارائه چک صیادی می‌توانند از تسهیلات اقساطی استفاده کنند اما در ادامه این مسیر المان‌های موفقیت آن را زیاد و دایره پذیرش متقاضیان را بزرگ‌تر خواهیم کرد.

وی در رابطه با مینی اپ توضیح داد: مجموعه‌هایی که در فضای آنلاین اقدام به فروش محصول و خدمات می‌کنند، باید بستر آن را فراهم کنند. این کار نیاز به یک وب‌سایت و در مواردی طراحی اپلیکیشن دارد. بعد از آن باید به درگاه پرداخت وصل شوند. چند مشکل برای این دسته از کسب‌وکارها به وجود خواهد آمد. اول اینکه فرآیند کوچ این کسب و کارها به فضای آنلاین با کندی انجام خواهد شد و از ارائه محصول عقب می‌مانند.

امینی ادامه داد: ما در دیجی‌پی شرایطی فراهم کرده‌ایم که مینی‌اپ‌ها بتوانند از یک بستر از پیش آماده یعنی سوپراپلیکیشن ما برای ارائه محصول و خدمت خود استفاده کنند و به این ترتیب از چند مزیت برخوردار شوند. اول اینکه به هر حال ما بالغ بر یک میلیون نصب داریم که به محض اینکه این مینی‌اپ‌ها به سوپراپلیکیشن ما وارد شوند، در معرض دید کاربران ما قرار خواهند گرفت. دوم آنکه آنلاین کردن یک مینی اپ نسبت به یک اپلیکیشن هزینه کمتری دارد. ما با این سرویس سرعت ورود به بازار خدمات آنلاین و فرآیند ساخت درگاه آنلاین را برای کسب‌وکار افزایش می‌دهیم و هزینه آن را برای کسب‌وکارها کم می‌کنیم. در کنار آن مشتریان بالقوه خود را هم در اختیار آنها قرار خواهیم داد.  

وی   ادامه داد: ما با جامعه بزرگی از فروشندگان در مارکت‌پلیس دیجی‌کالا روبه‌رو هستیم که برای آنها هم خبرهای خوبی داریم. در حال مذاکره با بانک‌ها هستیم تا بتوانیم وام‌هایی را به این کسب‌وکارها ارائه دهیم. با بانک‌های مختلفی وارد همکاری شده‌ایم و این بانک‌ها هم ابراز تمایل کرده‌اند وام‌هایی را که در اختیار فروشندگان دیجی‌کالا قرار دهند. این خدمات به صورت آزمایشی برای تعدادی از فروشندگان در حال ارائه است و به زودی برای همه آنها دسترس‌پذیر خواهد بود. همچنین همکاری‌های اثربخشی با بانک‌ها برای تسویه زودهنگام فروشندگان دیجی‌کالا داشته‌ایم که به آنها فرصت می‌دهد پیش از موعد قرارداد درآمد حاصل از فروش خود را به دست آورند.

امینی در رابطه با کیف پول دیجی‌پی گفت: از کیف پول دیجی‌پی در سرویس‌های مختلف می‌توان استفاده و به راحتی هر کالایی خریداری کرد. به همین دلیل کیف پول دیجی‌پی مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت. در حال حاضر با شرکت‌هایی که خدمات کیف پول ارائه می‌دهند در حال مذاکره هستیم تا سیستم هم‌پذیرندگی داشته باشیم و هر فرد بتواند با هر کیف پول از زیرساخت‌های پذیرندگی ما بهره‌برداری کند. ما از سیستم هم‌پذیرندگی استقبال می‌کنیم.