غلام‌حسین خدرایی اظهار کرد: کارخانه‌های روغن‌کشی در مدت یادشده حدود ۱,۲۰۰میلیارد تومان معادل ۸۵درصد بهای کلزای خریداری‌شده را به کشاورزان پرداخت کرده‌اند.

معاون مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهادکشاورزی با یادآوری اینکه در سال زراعی جاری ۶۰‌هزار هکتار کشت قراردادی کلزا با کارخانه‌های روغن‌کشی صورت گرفت، گفت: کشت قراردادی کمک کرد تا بخشی از بار مالی از دوش دولت برداشته شود. وی خاطرنشان کرد که در قالب کشت قراردادی، کارخانه‌های روغن‌کشی برای کمک به هزینه تولید و خرید نهاده‌ها به ازای هر هکتار ۵/ ۱ تا ۳ میلیون تومان در اختیار کلزاکاران به‌عنوان مساعده قرار دادند و همین امر موجب افزایش انگیزه در کشاورزان شد.

خدرایی با بیان اینکه در کشت‌های قراردادی علاوه بر کارشناسان وزارت جهادکشاورزی، کارشناسانی از سوی کارخانه‌های روغن‌کشی بر کشت و کار کلزا نظارت داشتند، اذعان کرد: عملکرد تولید کلزا در استان‌هایی مانند خوزستان و ایلام در سال زراعی جاری به بیش از ۲ تن در هر هکتار رسیده است. وی میزان عملکرد تولید در مزارع معمولی کلزا را حدود ۱.۸۰۰ تن در هکتار عنوان کرد.

معاون مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهادکشاورزی در همین حال پیش‌بینی کرد در سال زراعی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ کل کشت کلزا قراردادی شود.

وی قیمت خرید تضمینی کلزا در سال‌جاری را مناسب ارزیابی کرد و گفت: امسال قیمت خرید تضمینی کلزا تقریبا واقعی شده به‌طوری که هر کیلوگرم کلزا توسط شورای قیمت‌گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی از ۷هزار و ۸۰۰ تومان به ۱۱‌هزار تومان افزایش یافته است.

خدرایی ادامه داد: کارخانه‌های روغن‌کشی با این حال بین ۵ تا ۱۰درصد بالاتر از قیمت خرید تضمینی، کلزا را خریداری می‌کنند.

وی در عین حال اظهار کرد: محور اصلی خرید با شرکت بازرگانی دولتی ایران است و انبارهای ایجاد شده توسط این شرکت در ۳۰ استان کشور آماده خرید کلزا هستند و چنانچه کارخانه‌هایی تمایل به خرید نداشتند، این شرکت خرید کلزا را انجام می‌دهد.