تغذیه مناسب دام؛ تضمین شیر سالم

در گذشته هر راس دام  با تولید میانگین ۳۰ لیتر شیر فقط نیازمند بالانس غذایی ساده‌ای مثل نهاده‌های اصلی جو و ذرت و سویا به همراه مکمل‌های معدنی و ویتامینه معمولی بود، اما الان زمانی که  دام به میانگین شیر بالای ۴۰ لیتر در روز می‌رسد علاوه بر مواد فوق‌الذکر نیازمند پروتئین‌های عبوری حاصل از فرآوری پیشرفته خوراک دام نیز است تا تغذیه میکروب‌های شکمبه آن به بهترین شکل اتفاق افتاده و جذب روده‌ای در حیوان بالاتر برود، علاوه بر این اسیدهای آمینه ضروری به عنوان واحدهای سازنده در ساخت پروتئین به شدت مورد نیاز است. تمامی ‌این موارد به اضافه استفاده از ویتامین‌ها و موادمعدنی با خصوصیت جذب بالا تماما در فرآوری‌های نوین ساخت انواع خوراک اتفاق می‌افتد.

این گونه فرآوری‌ها همان‌طور که ذکر شد، در قالب پیشرفت صنعت خوراک و افزایش تکنولوژی دستگاه‌های فرآوری انواع خوراک دام در کارخانه‌های خوراک دام اتفاق افتاده‌است. همان‌طور که  کشور ما به عنوان یکی از پنج کشور مطرح  در زمینه مدیریت و بهره‌وری و پرورش گاوهای شیری در دنیا شناخته می‌شود صنعت خوراک دام نیز در کشور با ورود فناوری‌های پیشرفته در حال رشد و توسعه است.

با توجه به گرانی مواد اولیه و مشکلات واردات نهاده‌ها و افزودنی‌های خوراک دام کارخانه‌ها  با جلوگیری از هدرروی و ضایعات در فرآوری و تولید خوراک دام نقش ویژه‌ای در بهینه‌سازی مصرف مواد اولیه دارند. روش‌های نوین تولید و محاسبه مقدار احتیاجات حیوان براساس نیاز و تولید شیر روزانه ، بسته‌بندی‌های با کیفیت و جلوگیری از ایجاد اشتباهات محاسبه‌ای در ساخت خوراک در واحدهای دامپروری تنها گوشه‌ای از مزایای ساخت خوراک در کارخانه‌ها  است.

در حال حاضر یکی از شرکت‌های لبنی با همکاری متخصصان خبره این بخش اقدام به راه‌اندازی تخصصی‌ترین مجموعه خوراک دام کشور کرده که هدف این کارخانه تولید باکیفیت‌ترین خوراک با تکنولوژی روز دنیا و آزمایشگاه تخصصی ویژه برای کنترل مواد قبل از خرید و اندازه‌گیری کلیه فلزات سنگین و انواع توکسین‌های شیر است که پرمیکس‌های ویژه‌ای را که عاری از هرگونه مواد مضر ذکر شده جهت تغذیه دام است برای استفاده فارم‌های شیری تولید کرده که خروجی آن شیر سالم و با‌کیفیت جهت سلامت تمامی‌افراد جامعه است. این موضوع علاوه بر کیفیت و سلامت محصولات، در صادرات محصولات لبنی و ارزآوری برای کشور نقش بسزایی دارد. تمامی ‌موارد ذکر شده نقش پررنگی در قیمت تمام شده شیر در واحدهای دامپروری  به واسطه تولید شیر با کیفیت و بی‌نقص داشته و همان‌طور که واحدهای مشهور دنیا براساس کیفیت شیر تولیدی خود جوایز دریافت کرده‌اند هزینه‌‌های تولید خود را نیز پوشش می‌دهند و دامپروران زحمتکش کشورمان هم مانند آنها از تولید محصولات با کیفیت خود نهایت بهره را می‌برند. امیدوارم دولت با حمایت خود از تولید و بخش‌خصوصی در راستای تامین مواد اولیه با کیفیت نقش پررنگی در ایجاد انگیزه تولیدکنندگان خوراک دام کشور داشته باشد.