چه قطعاتی را برای خودروی شاهین تامین می‎کنید؟

تولید چراغ‎های سوم (چراغ‎های پشت شیشه عقب خودرو) این خودرو با شرکت صبوران ‎پلیمر است. همچنین یک سلسله قطعات پلاستیکی که در درون خودرو برای نگهداری دسته‎سیم‎ها، لوله‎ها، رودری‎ها و سایر قسمت‎های مختلف خودرو مورد استفاده قرار می‎گیرد با ما است. کاور موتور شاهین هم با شرکت صبوران ‎پلیمر است. این قطعه پلاستیکی و ضدحرارت روی موتور نصب می‎شود و موتور را می‎پوشاند. البته به این قطعات باید یک سلسله قطعات تریم داخلی را هم اضافه کرد. قالب‎های چراغ سوم (LED) در تایوان ساخته شد چون کیفیت متناسب با استانداردهای جهانی مدنظر بود و اینکه زیبایی آن باید در حد یک خودروی روز جهانی می‎بود. این قطعه نشان استاندارد ایمارک (E-Mark) را هم در همین کشور دریافت کرده است. قالب‎ها را البته به چین سفارش ندادیم، زیرا تایوان قالب‎ها را براساس استاندارد فرانسه و آلمان می‎سازد و این مساله برای ما بسیار مهم بود. چراغ پشت شیشه عقب اهمیت زیادی دارد و باید از دوام کافی و زیبایی برخوردار باشد (هم از داخل خودرو و هم بیرون آن). صبوران ‎پلیمر پیش از تحریم با شرکت ایزی (EZ) فرانسه در حوزه فناوری همکاری داشت. بنابراین بر همان استانداردها در حال تولید است. از این‎رو در تولید این قطعه در کنار استانداردهای داخلی سایر استانداردهای روز جهانی نیز مدنظر بوده است. در بحث کاور موتور نیز لازم است این قطعه با مواد اولیه خاص تولید شود. بنابراین هر قطعه استانداردهای خود را دارد و تمام قطعات خودروهای جدید ایرانی براساس استانداردهای داخلی و روز جهانی در حال تولید است. امیدوارم روزی برسد که دیگر گلایه‎ای از کیفیت خودروها در کشور مطرح نباشد.

 در حال ‎حاضر وضعیت تیراژ این قطعات چگونه است؟ آیا قرار است امسال با تیراژ محدود تولید شوند؟

هنگامی که خودرویی برای تولید آماده می‎شود در ابتدا با تیراژ پایین خواهد بود. در ادامه به‎تدریج تیراژ افزایش می‎یابد. در این فاصله برای مدل جدید بازاریابی می‎شود و هم اینکه پس از آمادگی‎های لازم دستور افزایش تیراژ به قطعه‎سازان داده می‎شود. از این‎رو خودروساز نمی‎تواند به یکباره با تیراژ بالا شروع به تولید کند و این امر در صنعت خودرو ی جهان مرسوم است.

 برنامه تولید امسال شاهین چقدر خواهد بود؟

تولید دست‎کم ۳ هزار خودرو به‎طور ماهانه در در دستور کار خودروساز است که به‎مرور تعداد افزایش می‎یابد. البته  با توجه به استقبالی که از این خودرو در بازار شد، شرکت خودروسازی سایپا تصمیم دارد این عدد را به ۸ تا ۱۰ هزار خودرو در ماه برساند.

در ادامه تولید شاهین قرار است «آریا» هم وارد خط تولید شده تا شاهد تنوع بیشتر در سبد محصولات داخلی باشیم. توجه داشته باشیم برنامه‎ها بر اساس این اعداد چیده شده‎اند؛ اما تحریم‎ها شرایط سختی را برای صنعتگر رقم زده و فعالیت‎ها با سختی انجام می‎شود. دست و پای تولید برای خرید قطعات موردنیاز از خارج، به‎دلیل قطع بودن مراودات بانکی و نبود ارز بسته است. این فضای محدود رفع شود طبیعی است کار راحت‎تر خواهد بود و می‎توان تیراژ تولید را بسیار بالاتر از این آمار افزایش داد.

 آریا در چه مرحله‎ای از تولید قرار دارد؟

این خودرو مدل هاچ‎بک (بدون صندوق) خودروی شاهین است. آریا پروژه پس از شاهین است و امیدواریم در ۲ ماه آینده آماده اجرا (Run) شود. نمونه‎های اولیه تولید می‎شود و اگر مشکلی نداشته باشند برای تولید انبوه آماده می‎شوند.

قطعات به‎کار رفته در هر دو مدل تقریبا یکی بوده و فقط بدنه و صندلی‎ها متفاوت هستند که نیاز است برای آنها خط جدیدی راه‎اندازی شود.

 آیا باید سال آینده منتظر تولید آریا باشیم؟

خیر. نیمه دوم سال ۱۴۰۰ سایپا به‎تدریج تیراژ تولید آن را افزایش می‎دهد.

 اگر بخواهیم به مشکل اصلی قطعه‎ساز و خودروساز برای تولید خودروهای جدید اشاره کنیم، این مشکل چیست؟

نقدینگی؛ تولید پول نیاز دارد. درحال‎حاضر دست خودروساز در حوزه قیمت برای فروش محصولاتش بسته است. تعداد محدود می‎تواند پیش‎فروش کند. اگر در پیش‎فروش محصولاتش آزاد باشد و اجازه داشت به اندازه‎ای که درخواست دارد پیش‎فروش کند گردش نقدینگی او زیاد شده و تحویل خودرو به مردم هم بهتر می‎شد. تحریم‎ها برداشته شود مشکلات بانکی و تامین ارز وضعیت بهتری خواهند داشت. اما درحال‎حاضر با وضعیتی که داریم نمی‎توانیم گام‎های خیلی بلندی برداریم.

 عنوان کردید اجازه داده شود تا خودروساز نقدینگی مورد نیازش را با افزایش پیش‎فروش تامین کند. این در حالی است که خودروساز به تعهدات قبلی خود که مربوط به پیش از تحریم‎ها بوده هنوز عمل نکرده است. آیا پیش‎فروش با تعداد بیشتر، مشکلات تحویل را افزایش نمی‎دهد؟

این‌گونه نیست. خودروهایی که پیش‎فروش شده‎اند تحویل مشتری شده است؛ اما یک سلسله از مدل‌ها نیاز به قطعات خارجی دارند که به‎دلیل کمبود نقدینگی و ناقصی خودرو در کف پارکینگ‎ها مانده‎اند. یا برخی قطعات در گمرکات کشور دپو شده‎اند و گمرک این قطعات را ترخیص نمی‎کند. ارز نداریم که بپردازیم و در نتیجه اجناس ترخیص نمی‎شوند. بوروکراسی در گمرکات کشور بسیار زیاد است. تمام این معضلات سبب شده تا خودروها تکمیل نشود و در کف کارخانه باقی بمانند. همچنین بخشی از این تعهدات مربوط به خودروهای فرانسوی بوده که پیش از تحریم شرکت‎های فرانسوی پیش‎فروش کرده بودند. پس از لغو برجام حاضر به همکاری نشدند. از این‎رو یک سلسله تعهدات روی دست خودروساز ایرانی گذاشتند و رفتند. خودروساز ایرانی نمی‎توانست کاری کند جز اینکه پیشنهاد جایگزین این خودروهای فرانسوی را با مدل های دیگر بدهد یا مبلغ برگشت شود.

 آیا شاهین و آریا قادر به رقابت با خودروهای هم‎سطح خود هستند؟

بله. این خودروها می‎توانند با برخی مدل‎های چینی و کره‎ای رقابت کنند. خودروهای جدید دارای موتور یورو۵، سیستم‎های ایمنی قوی با ترمز ABS و... هستند. تمام آزمون‎ها را هم گذرانده‎اند.