صادرات آلومینیوم در گرو رفع مشکلات

مدیرعامل شرکت تولیدی، بازرگانی آبسکون در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر، صنعت آلومینیوم با چه مشکلاتی روبه‌رو است، اظهار کرد: در مجموع، تمام صنعت ایران با مشکلات فراوانی روبه‌رو است.

هیبت‌الله فاضلی افزود: می‌توان گفت که بزرگ‌ترین مشکل در بخش صنعت آلومینیوم، مربوط به قیمت این فلز است. کالاهای فلزی که در بورس کالا عرضه می‌شوند قیمت آنها با دلار و در بورس فلزات لندن (LME) محاسبه می‌شود و این موضوع باعث شده که قیمت کالاهای عرضه ‌شده در بورس کالا با نوسان مواجه شوند.

فاضلی بیان کرد: سال گذشته  آلومینیوم با قیمت ۲۷هزار تومان عرضه می‌شد ولی در سال‌جاری، این فلز با قیمت ۶۰ هزار تومان عرضه می‌شود.

وی در ادامه افزود: وقتی که قیمت آلومینیوم افزایش یابد نه مورد استقبال مردم قرار می‌گیرد و نه می‌توان آن را به خارج از کشور صادر کرد، چراکه نمی‌تواند بازار صادراتی را به خود اختصاص بدهد. این فعال صنعت آلومینیوم، تاکید کرد: بخش صنعت آلومینیوم با مشکلات بسیاری روبه‌رو است و تا زمانی که نرخ آلومینیوم بر اساس دلار و LME محاسبه شود این امکان وجود ندارد که برای بهبود بازار این فلز کار موثر و سازنده‌ای انجام داد.

فاضلی اضافه کرد: تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران و نبود ساختمان‌سازی در کشور، باعث شده که بازار آلومینیوم در شرایط مساعدی قرار نداشته باشد.

وی بیان کرد: ۲۴۰ رشته، مرتبط با ساختمان‌سازی هستند و با توجه به اینکه هزینه ساخت ساختمان افزایش یافته، همه این رشته‌ها با مشکلات روبه‌رو می‌شوند و با توجه به اینکه قیمت فلزات، افزایش یافته قیمت ساخت بناها نیز گران تمام می‌شود.

فاضلی با اشاره به میزان اشتغال‌زایی صنعت آلومینیوم، افزود: با توجه به اینکه صنعت آلومینیوم با مشکلات بسیاری روبه‌رو است، ولی در حال حاضر حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰هزار نفر در این صنعت مشغول به کار هستند و اگر مشکلات موجود در بخش مرتفع شود میزان اشتغالزایی به دو برابر افزایش خواهد یافت.

 تولید ۱۵۰ تن آلومینیوم در ماه توسط شرکت آبسکون

مدیرعامل شرکت تولیدی، بازرگانی آبسکون گفت: این شرکت صفر تا صد کارهای آلومینیومی برج‌ها، ساختمان‌های بلند و انواع پروژه‌ها را انجام می‌دهد.

فاضلی اظهار کرد: شرکت تولیدی، بازرگانی آبسکون ۱۰۰ تا ۱۵۰ تن ماهانه آلومینیوم تولید می‌کند و تعداد ۲۵۰ نفر در این شرکت به کار مشغول هستند.

وی در ادامه درخصوص صادرات شرکت تولیدی، بازرگانی آبسکون به خارج از کشور گفت: شرکت تولیدی، بازرگانی آبسکون در زمان دولت نهم، میزان ۳۰درصد از تولید خود را به کشورهای آلمان و هلند صادر می‌کرد ولی در حال حاضر با توجه به مشکلات موجود در این صنعت، امکان فعالیت در بخش صادرات برای این شرکت وجود ندارد، هر چند که شرکت تولیدی، بازرگانی آبسکون توانمندی فعالیت در بخش صادرات را دارد.

 افزایش میزان تولید آلومینیوم در سال‌جاری

مدیرعامل شرکت تولیدی، بازرگانی آبسکون در پاسخ به این پرسش که سال ۱۴۰۰ را برای صنعت آلومینیوم چگونه ارزیابی می‌کنید، عنوان کرد: آلومینیوم فلزی گرانبها به‌شمار می‌رود و این صنعت در ایران به خوبی در حال پیشرفت است، چراکه چوب، PVC و آهن این ویژگی را ندارند که جایگزین آلومینیوم شوند و از این لحاظ، آلومینیوم فلز نمونه‌ای است.

فاضلی اظهار کرد: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌ شده، مقرر شده که میزان تولید آلومینیوم کشور در سال ۱۴۰۰ به یک میلیون تن برسد.

وی بیان کرد: در آینده‌ای نزدیک برنامه‌ریزی شده که میزان تولید آلومینیوم کشور به ۳میلیون تن در سال برسد.