کشت جلبک دریایی توسط  هلدینگ کوثر

 سهم اندک ایران در تولید جلبک دریایی

بنا به گفته مدیرعامل هلدینگ کشاورزی کوثر، ایران دارای سواحل دریایی بسیار با شرایط آب و هوایی مناسب است که این ظرفیت مهم، بستر خوبی برای پرورش این محصول است. با توجه به افزایش جمعیت، منابع محدود و نیازهای نامحدود بشر، باید برای مدیریت تامین منابع غذایی از همه فرصت‌های موجود استفاده بهینه کرد.

عبدالامیر باروتکوب در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» افزود: در سند ملی توسعه زیست فناوری نیز به این مهم توجه شده است، با این وصف، متاسفانه ایران سهم اندکی در تولید جلبک دریایی دارد و هنوز نتوانسته‌ایم از این موهبت الهی استفاده مطلوب داشته باشیم. بنابراین شرکت سرمایه‌گذاری کشاورزی کوثرکه نقش مهمی ‌در امنیت غذایی کشور دارد و خود را در جهت تامین نیازهای راهبردی کشور، مکلف می‌داند در راستای منویات مقام معظم رهبری در جهت مقابله با تحریم‌های ظالمانه و توجه به تولید ملی کار تولید و پرورش جلبک‌های ماکرو دریایی در دستور کار قرار گرفت و کارگروه تخصصی تولید و پرورش جلبک‌های دریایی (با تاکید بر سواحل جنوبی کشور) تشکیل شد.

 

 

 

 

 

با تشکیل یک کارگروه و تحقیقات علمی ‌و جلسات متعدد توسط معاونت پژوهش و توسعه فناوری گروه کشاورزی کوثر، سواحل  دریای عمان  را برای کشت جلبک انتخاب کردیم و با دانش و توانایی نیروهای داخلی اولین کشت جلبک‌های دریایی این شرکت، در اسکله گیشا  انجام شد. 

در حال حاضر عملیات نشاکاری جلبک در قفس‌های چوبی (با ابعاد 2متر طول× 2متر عرض× 50 سانتی‌متر ارتفاع) در حال انجام است و با وجود شرایط سخت کاری دریا شامل توفان‌ها و امواج شدید، کار جمع‌آوری جلبک از سواحل صخره‌ای در حال انجام بوده و پروژه تاکنون بیش از 70درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و تلاش می‌شود تا قبل از شروع توفان‌ها و بادهای موسمی‌ تابستانه (مانسون) در دریای عمان، کار کشت و برداشت جلبک خاتمه یابد. 

وی در ادامه گفت: هم‌اینک از کلیه گونه‌های جلبکی کشت شده نمونه‌هایی برداشت، خشک و به آزمایشگاه دامپزشکی کوثر منتقل شده است تا پس از آنالیز تقریبی خوراک و اخذ اطلاعات تکمیلی در خصوص ارزش تغذیه‌ای و همچنین وجود یا عدم وجود مواد ضد مغذی، امکان استفاده از آنها در خوراک دام میسر شود. از مدت‌ها قبل نیز رایزنی‌هایی با گروه دامپروری دانشکده کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس انجام شده و قرار است با همکاری مشترک تیم علمی‌ کارشناسان آن دانشکده و تیم فنی یکی از شرکت‌های گروه کشاورزی، طرح‌های آزمایشی مربوطه روی دام صورت پذیرد. و این نوید را می‌دهیم با تلاش همکارانمان در این هلدینگ در جهت توسعه اقتصاد دانش محور بهتر و محکم‌تر از پیش گام برداریم و بتوانیم علاوه بر مصرف داخلی، این محصول را نیز صادر کنیم.