مدیر بیمه‌های مسوولیت و مهندسی شرکت بیمه آسماری ضمن بیان مطلب فوق و با اشاره به اینکه  فرهنگ عمومی ‌در کشور نسبت به موضوع بیمه بیگانه است گفت: البته چند سالی است اطلاع‌رسانی درباره مفهوم بیمه در کشور توسعه یافته است، اما هنوز با نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم.

الهام جلوی با تاکید براینکه ضریب نفوذ بیمه در کشور ما کم است و این ناشی از ناآگاهی مردم نسبت به کلیت مزایای بیمه است که ناشناخته بودن رشته‌هایی مانند مسوولیت  و مهندسی در جامعه نشان از این موضوع دارد افزود: بیمه گران و شبکه فروش، هنوز نتوانسته‌اند اطلاع‌رسانی کافی درباره فواید این بیمه‌نامه‌ها و لزوم خرید آنها داشته باشند، کما اینکه بخش قابل توجهی از شبکه فروش هم نسبت به پوشش‌های این بیمه‌نامه اطلاعات چندانی ندارند.

وی معتقد است: لازمه یک بازاریابی موفق، قبل از دانستن فنون مذاکره و بازاریابی، داشتن اطلاعات کافی درباره محصول یا خدمتی است که قرار است فروخته شود. به گفته جلوی، بیمه‌های مسوولیت  و مهندسی بسیار متنوعند و تسلط به تمامی‌زیررشته‌های آن زمانبر است و همین موضوع باعث شده تا شبکه فروش چندان به کسب اطلاعات درباره آنها علاقه نشان ندهد. البته این وظیفه ماست که نسبت به ارائه آموزش‌های لازم اقدام کرده و راه‌های ترغیب شبکه فروش را پیدا کنیم. مدیر بیمه‌های مسوولیت و مهندسی شرکت بیمه آسماری، دراین راستا به نقش ستاد شرکت‌های بیمه اشاره کرد و گفت: اگرچه نقش ستاد در ترغیب نمایندگان و شعب، به فروش این بیمه‌نامه مهم است، با وجود این معتقدم باید برای فروش بیمه‌نامه مسوولیت  و مهندسی، شبکه فروش تخصصی تربیت کنیم.

وی سهم بیمه‌های مهندسی و انرژی را ۳/ ۵درصد و سهم بیمه‌های مسوولیت  را ۷/ ۴درصد از کل فروش صنعت بیمه عنوان کرد و گفت: در اکثر شرکت‌های بیمه، درصد کمی ‌از نمایندگان اقدام به فروش بیمه‌های مهندسی و مسوولیت  می‌کنند و آن دسته از شبکه فروشی که در این دو حوزه فعال هستند، غالبا فروش این رشته‌ها را به صورت تخصصی انجام می‌دهند.

به گفته این فعال صنعت بیمه، ستاد باید بتواند با برگزاری دوره‌های آموزشی و انگیزشی، اطلاعات اولیه و کلیات مربوط به بیمه‌نامه‌های مهندسی را به شبکه فروش منتقل کند و سپس با پشتیبانی از ایشان در جلسات مذاکره با بیمه‌گذار، کم کم سطح دانش شبکه فروش را بالا ببرد و توانایی آنها را در ارائه و فروش محصول تقویت کند.

جلوی با اشاره به این موضوع که بیمه‌های مسوولیت  دامنه وسیعی دارند، افزود: واقعیت این است که وقتی یک نماینده بیمه‌نامه شخص ثالث می‌فروشد، می‌تواند اطلاعات شغلی یا فعالیت اجتماعی بیمه‌گذار را دریافت کرده و متناسب با آن، بیمه‌نامه مسوولیت  مورد نیاز را نیز پیشنهاد کند.

وی با تاکید بر این موضوع که فارغ از الزامات قانونی و مقررات، این صاحب سرمایه است که باید نسبت به حفظ ارزش سرمایه خود حساسیت داشته باشد خاطرنشان کرد: واقعیت این است که پروژه‌های در حال ساخت، سازه‌های تکمیل‌شده، ماشین‌آلات، تجهیزات مخابراتی و الکترونیکی و... حین ساخت یا زمان استفاده با انواع خطرات مواجهند. بلایای طبیعی مانند سیل و زلزله می‌تواند یک خطر بالقوه برای پروژه‌های در حال ساخت باشد، همچنان که اختلالات مکانیکی و اشتباهات انسانی در اپراتوری ماشین‌آلات می‌تواند یک خطر بالقوه برای ماشین‌آلات در حال بهره‌برداری باشد. بنابراین وجود بیمه‌نامه می‌تواند ضمن پوشش این خطرات، تا حدودی برای بیمه‌گذار آرامش خاطر ایجاد کند.

وی در همین حال با اشاره به این موضوع که بیمه‌های مهندسی در سبد پرتفوی بیمه آسماری جایگاه چندانی ندارند که شاید علت عمده آن سقف ظرفیت نگهداری محدود شرکت و همچنین عدم اقبال شبکه فروش به این حوزه بوده است، تاکید کرد: خوشبختانه با توجه به افزایش سرمایه اخیر شرکت، میزان ظرفیت نگهداری و پذیرش ریسک نیز تا حدودی افزایش یافته است.

جلوی یادآور شد: برگزاری دوره آموزشی نیز از برنامه‌های این مدیریت در نیمه اول سال ۱۴۰۰ است که امید است منجر به افزایش توان شبکه فروش در جذب بیشتر پرتفوی و ارتقای سهم این رشته‌ها شود.