قطعی برق عامل کاهش تولید آلومینیوم

در همین راستا عضو هیات‌مدیره سندیکای صنایع آلومینیوم ایران و مدیرعامل شرکت قم آلیاژ در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر، صنعت آلومینیوم با چه مشکلاتی روبه‌رو است، اظهار کرد: صنعت آلومینیوم علاوه بر مشکلاتی همچون تامین مواد اولیه و مشکلات ناشی از تحریم‌ها با مشکل قطعی برق و کمبود برق روبه‌رو است.  آریا صادق نیت‌حقیقی افزود: واحدهای تولیدی صنعت آلومینیوم به‌دلیل اینکه دارای کوره‌های مذاب هستند؛ قطعی پیوسته برق باعث می‌شود فعالیت این کوره‌ها متوقف شود و این مشکلی است که به واحدهای تولیدی آسیب می‌رساند. وی در ادامه بیان کرد: قطعی برق واحدهای تولیدی صنعت آلومینیوم، علاوه بر اینکه خطر انسانی به دنبال دارد باعث کاهش میزان تولید می‌شود و راندمان واحدهای تولیدی را با افت روبه‌رو می‌کند. مدیرعامل شرکت آلیاژ قم تاکید کرد: کمبود نقدینگی واحدهای تولیدی فعال در صنعت آلومینیوم و افزایش قیمت مواد اولیه، شرکت‌های فعال در این بخش را با مشکل مواجه کرده است.

صادق نیت‌حقیقی تصریح کرد: شرکت‌های دولتی، مطالبات شرکت‌های خصوصی فعال در بخش صنعت آلومینیوم را در بازه زمانی دو ماه به بالا تسویه می‌کنند و این موضوع، باعث می‌شود واحدهای تولیدی با مشکل کمبود نقدینگی روبه‌رو شوند و در واقع، می‌توان گفت کاهش سرمایه، صنعت آلومینیوم را رنج می‌دهد. وی اظهار کرد: واحدهای تولیدی نیازمند تسهیلات ارزان‌قیمت هستند ولی متاسفانه دولت، تسهیلات ارزان‌قیمت را در اختیار واحدهای تولیدی نمی‌گذارد.

این تولیدکننده فعال در بخش صنعت آلومینیوم بیان کرد: آلومینیوم صادراتی با بازار داخلی، اختلاف قیمت دارد و قیمت آلومینیوم صادراتی ۵ درصد پایین‌تر از قیمت آلومینیوم در بازار داخلی است و این موضوع به تولیدکننده‌ها آسیب می‌رساند، ولی نیاز بود قیمت آلومینیوم صادراتی از قیمت بازار داخلی بیشتر باشد.  صادق نیت‌حقیقی بیان کرد: تولیدکننده‌های فعال در بخش صنعت آلومینیوم در کنار دیگر مشکلاتی که با آن روبه‌رو هستند در رقابت با رقبای خارجی نیز با مشکلاتی روبه‌رو بوده و قادر به رقابت با رقبای خارجی نیستند.

 میزان تولید آلومینیوم کشور افزایش می‌یابد

عضو هیات‌مدیره سندیکای صنایع آلومینیوم ایران در پاسخ به این پرسش که میزان تولید آلومینیوم کشور در سال گذشته چگونه بوده است، گفت: تولید آلومینیوم کشور در سال ۱۳۹۸ به میزان ۲۷۸ هزار و ۳۱۸ تن بود، ولی در سال ۱۳۹۹ میزان تولید کشور به حدود ۴۴۷ هزار تن رسید. صادق نیت‌حقیقی اظهار کرد: در سال ۱۳۹۹ میزان تولید شرکت‌های سالکو، ایرالکو، المهدی، هرمزآل و جاجرم نسبت به سال ۱۳۹۸ افزایش یافت و همین موضوع، باعث شد میزان تولید آلومینیوم کشور در سال ۱۳۹۹ به حدود ۴۴۷ تن برسد. وی افزود: در سال ۱۴۰۰ امکان افزایش میزان تولید آلومینیوم در کشور وجود دارد و فاز اول شرکت سالکو ۶۰درصد افزایش تولید داشته است.

مدیرعامل شرکت آلیاژ قم تصریح کرد: میزان تولید شمش آلومینیومی ‌در کشور افزایش یافته و میزان تولید شمش آلومینیومی، بیشتر از میزان مصرف آن در کشور است.   

 عراق، افغانستان و ارمنستان بازار صادراتی شرکت آلیاژ قم

به گفته وی شرکت آلیاژ قم در شهرک صنعتی شکوهیه در ۱۲ کیلومتری شهر قم و در زمینی به مساحت ۲۷ هزار متر مربع از سال ۱۳۷۹ با هدف تولید انواع آلیاژهای فلزات غیر آهنی و با ظرفیتی افزون بر ۶۵ هزار تن در سال فعالیت خود را آغاز کرد و تولید سرب خالص، انواع آلیاژهای روی، انواع آلیاژهای آلومینیوم، مفتول آلومینیوم برای مصرف در صنایع الکتریکی و کابل‌سازی، سیم آلومینیوم جهت مصارف الکتریکی و صنایع میخ و پرچ، انواع گاززدا به شکل نیمکره، مفتول و چیپس جهت مصرف در فولادسازی و انواع کابل‌های هوایی فشار ضعیف و فشار متوسط، کابل‌های هوایی روکش‌دار و انواع کابل‌های خودنگهدار از تولیدات این شرکت هستند.

عضو هیات‌مدیره سندیکای صنایع آلومینیوم ایران در پاسخ به این پرسش که میزان تولید شرکت آلیاژ قم در سال چقدر است و چند نفر در این شرکت مشغول به کار است، گفت: شرکت آلیاژ قم به میزان ۸ هزار تن در سال آلومینیوم تولید می‌کند و تعداد ۴۰ نفر در این شرکت به کار مشغول هستند.صادق نیت‌حقیقی‌ اظهار کرد: شرکت آلیاژ قم در زمینه صادرات به خارج از کشور فعالیت دارد و کشورهای عراق، افغانستان و ارمنستان بازار صادراتی شرکت آلیاژ قم هستند.

وی افزود: با توجه به اینکه کشور درگیر مشکلات ناشی از اعمال تحریم‌ها است و صادرات تضعیف شده، ولی شرکت آلیاژ قم امکان صادرات آلومینیوم را به دست آورده است.این تولیدکننده تصریح کرد: در سال‌هایی که کشور با افزایش نرخ ارز روبه‌رو شد، تنها منفعت کشور در توسعه صنعت بود، ولی متاسفانه مسوولان در توسعه صنعت اقدامات لازم را انجام ندادند.مدیرعامل شرکت آلیاژ قم تاکید کرد: متاسفانه، مسوولان دولتی بر بخش تولید سنگ‌اندازی می‌کنند و این موضوع، به تولید و صنعت کشور آسیب می‌رساند.صادق نیت‌حقیقی در پایان بیان کرد: مسوولان دولتی تاکنون از تصمیم‌هایی که اتخاذ کرده‌اند، درس عبرت نگرفته‌اند و همچنان به سنگ‌اندازی خود ادامه می‌دهند.