Untitled-1

مفروضات اساسی در پیش‌بینی درآمد شرکت

 مقدار تولید و فروش:

در اواخر سال 98 شرکت طرح افزایش 100 هزار تنی اتیلن را افتتاح کرده است که در حال‌حاضر یک تا 050/ 1 میلیون تن اتیلن را تولید می‌کند. برای سال 1400 کارشناسی تولید 85 هزار تنی را برای هر ماه مشابه یک سال اخیر داریم. شرکت به ازای تولید هر واحد پلی‌اتیلن یک واحد اتیلن و سی‌تری‌پلاس مصرف می‌کند. با توجه به تولید پلی‌اتیلن مقداری از اتیلن شرکت مازاد به فروش می‌رسد. برای سال 1400، تولیدات پلی‌اتیلن سبک، سنگین و سی‌تری‌پلاس 384، 396 و 96 هزار تن پیش‌بینی شده است. همچنین شرکت موجودی خاصی از کالای ساخته‌شده نگهداری نمی‌کند بر همین اساس فرض شده است تمامی ‌تولیدات را به فروش می‌رساند و موجودی کالای ساخته‌شده دو سال آتی به میزان سال 99 لحاظ شده است.

 نرخ فروش:

نرخ‌گذاری اتیلن در ایران بر اساس جنوب شرق آسیا و شمال غرب کشور است. روند تغییرات قیمت در هر دو منطقه مشابه است. به‌طور میانگین نرخ‌های بین مجتمعی در ایران حدود 75 درصد این ناحیه است. در این تحلیل نرخ اتیلن سی‌اف‌آر جنوب‌شرق آسیا به طور متوسط برای ادامه سال جاری و آتی به ترتیب 993 و 880 دلار لحاظ شده است. نرخ پلی‌اتیلن‌های شرکت همبستگی با پلی‌اتیلن فیلم ایران به مقصد ترکیه دارد.  نرخ‌های شرکت حدود 95 درصد این نرخ است. برای سال‌جاری و آتی نرخ پلی‌اتیلن صادراتی ایران 1.422 و 1.276 دلار در نظر گرفته شده است. برای سال‌جاری و آتی نرخ پلی‌اتیلن سنگین صادراتی ایران 1.100 و 1.000 دلار در نظر گرفته شده است.

 ماده اولیه:

در دو سال گذشته به ازای هر واحد تولید اتیلن و سی‌تری‌پلاس، 16/ 1 واحد اتان مصرف شده است. از مهر سال 1395، نرخ خرید اتان با فرمول ذکر شده در قسمت تحلیل صنعت محاسبه می‌شود. در این تحلیل نرخ نفتا 540 دلار و میانگین نرخ پلی‌اتیلن 260/ 1 دلار پیش‌بینی شده است که با قراردادن اعداد مذکور در فرمول، نرخ اتان 289دلار محاسبه می‌شود. برای سال آتی نرخ اتان 250 دلار فرض شده است. نرخ تورم 25درصد، افزایش حقوق 35درصد و هزینه انرژی با توجه به تورم عمومی‌محاسبه شده است. سایر هزینه‌ها با توجه به نرخ دلار و تورم و حجم تولیدات محاسبه شده است.

 نرخ دلار:

با در نظر گرفتن دلار متوسط 22 هزار تومان برای سال‌جاری و 25 هزار تومان برای سال آینده، مبالغ فروش و ماده اولیه پیش‌بینی شده است.

 سایردرآمدها و هزینه‌های موثر:

نرخ تورم عمومی‌ و افزایش هزینه‌های حقوق 30 درصد لحاظ شده است.  شرکت مانده ارزی در حدود 200میلیون دلار در سال‌های اخیر داشته است که در انتهای سال 99 با دلار 22.200 تسعیر شده است. فرض بر آن است دارایی‌های ارزی شرکت در انتهای سال با دلار22.400 تسعیر شود.

 مروری بر پتانسیل و ریسک شرکت

کشش بالای سود شرکت به نرخ دلار، تولید با خوراک گاز و حاشیه سود مناسب محصولات، دسترسی به آب‌های آزاد و موقعیت جغرافیایی خوب، معافیت‌های مالیاتی، مانده ارزی 200 میلیون دلاری، تکمیل طرح توسعه شرکت، خوشنامی ‌سهامدار و حمایت از سهم، دسترسی به خوراک فراوان، تقسیم سود حداکثری، مشخص‌بودن نرخ خوراک و ثبات در اکثر مواقع، حاشیه سود تضمین‌شده در حدود 50 تا 60 درصد، مدیریت کارآی شرکت، صعود قیمت پلی‌اتیلن صادراتی ایران در بازارهای منطقه از بزرگ‌ترین پتانسیل‌های سهم هستند. همچنین نحوه‌ نرخ‌گذاری اتان که در کاهش قیمت جهانی ثابت می‌ماند، شرایط تحریمی‌کشور، افزایش ظرفیت تولید نفت و محصولات پتروشیمی‌آمریکا، اختلال در دریافت اتان در مواقعی از سال، سرکوب ارزی و افت قیمت دلار، بحران کرونا و اثرات سوء آن در بازارپلیمرو بازی تریدرهای بزرگ چینی برای تحمیل فشار و خرید ارزان پلیمر ایران و خاورمیانه از ریسک‌های شرکت هستند.

 نظر کارشناسی

شرکت در 3هفته گذشته مجمع عادی سالانه خود را برگزار کرد و تقسیم سود بالای شرکت باعث شد که در سناریوی پایه با وجود مفروضات نسبتا محافظه‌کارانه برای نرخ دلار، نسبت قیمت به درآمد شرکت بعد از مجمع در حدود 5 واحد محاسبه شود. با وجود پتانسیل‌های این شرکت که پیش‌تر عنوان شده بود، معتقدیم آریا از بهترین گزینه‌های پتروشیمی ‌بازار سرمایه برای یک سرمایه‌گذاری کم‌ریسک و دریافت بازدهی مناسب است.