کاهش هزینه خرید اوراق مسکن در 1400

Untitled-1 copy

هر برگ اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن به خریدار امکان استفاده از ۵۰۰هزار تومان تسهیلات بانک مسکن را می‌دهد که بر این اساس برای یکصد میلیون تومان وام باید ۲۰۰ برگ تهیه کرد. با احتساب قیمت هر برگ در نیمه خرداد، برای ۲۰۰ برگ باید به میزان ۱۱ میلیون و ۲۱۸ هزار و ۲۰۰ تومان هزینه پرداخت شود.

زوجین تهرانی که برای دریافت وام ۲۴۰میلیون تومانی خرید مسکن (200میلیون تومان خرید مسکن و 40میلیون تومان وام جعاله) ۴۸۰ برگه اوراق با میانگین قیمت 56هزار تومان خریداری می‌کنند نیز باید حدود 27میلیون تومان بپردازند. این رقم در خرداد سال گذشته حدود 39میلیون تومان بوده که در مقایسه با خرداد سال‌جاری با کاهش 12میلیون تومانی روبه‌رو بوده است.

مجردها برای خرید مسکن در شهر تهران می‌توانند تا سقف 140میلیون تومان تسهیلات دریافت کنند که باید برای دریافت تسهیلات 100میلیون خرید و 40میلیون تسهیلات جعاله، 15میلیون و 700هزار تومان پرداخت کنند. این رقم شامل هزینه 4میلیون و نیم هزینه وام جعاله و 11میلیون و 200 هزار تومان تسهیلات خرید است.

سقف این تسهیلات برای مراکز استان و شهرهای با جمعیت بیش از ۲۰۰ هزار نفر به ۸۰ میلیون تومان رسیده که برای آن باید ۱۶۰ برگه خریداری شود و هزینه آن حدود 9 میلیون تومان است.

این وام برای سایر مناطق شهری ۶۰ میلیون تومان در نظر گرفته ‌شده است که باید برای آن ۱۲۰ برگه خریداری شود و هزینه آن ۶ میلیون و 720هزار تومان می‌شود.

مدت بازپرداخت اقساط تسهیلات خرید مسکن حداکثر 12 سال است. اگر تسهیلات‌گیرنده بخواهد اقساط خود را در 12 سال به‌صورت ساده بازپرداخت کند باید در هر قسط مبلغ یک‌میلیون و 666هزار تومان بپردازد. کل بازپرداخت حدود 240میلیون تومان و حدود سود تسهیلات 140میلیون تومان خواهد بود.

مبلغ اقساط وام 200 میلیون تومانی زوجین نیز با همان مفروضات بالا، به میزان 3‌میلیون و 331 هزار تومان برای هر قسط است. کل مبلغ بازپرداخت 480 میلیون و کل سود تسهیلات حدود 280 میلیون تومان است. اقساط وام 80 میلیون تومانی برای مراکز استان‌ها و شهرهای بالاتر از 200 هزار نفر جمعیت، یک‌میلیون و 332 هزار تومان است که کل بازپرداخت نیز 192 میلیون تومان و کل سود تسهیلات 112میلیون تومان است.

متقاضیان مجرد برای بازپرداخت اقساط وام 60 میلیونی در سایر شهرها باید ماهانه یک‌میلیون تومان بپردازند.کل بازپرداخت اقساط 144میلیون تومان و کل سود تسهیلات 84میلیون تومان است. این ارقام برای زوجینی که 120میلیون تومان وام دریافت می‌کنند به ترتیب 2میلیون تومان برای هر قسط، 288میلیون تومان برای کل بازپرداخت و حدود 170 میلیون تومان بابت کل سود تسهیلات است.

 آیا تسهیلات خرید مسکن افزایش می‌یابد؟

بانک مسکن تنها بانک تخصصی در حوزه مسکن و ساختمان کشور است که بر اساس اظهارات محمدحسن علمداری، عضو هیات‌مدیره بانک مسکن، بالاترین سهم را در حوزه تامین مالی بخش مسکن بر عهده دارد.

وی با اشاره به این موضوع که آمارهایی که در این حوزه وجود دارد، به ریز قابل ‌تفکیک نیست که واقعا در بخش مسکن بوده، چون سرفصلی که در بانک مرکزی ایجاد شده بحث مسکن و ساختمان است که شامل همه انواع ساخت‌وسازها همچون ساختمان‌های تجاری، ساختمان‌های اداری، هتل‌ها، کارخانه‌ها و حتی پل‌ها می‌شود، گفت: اگر بخواهیم تفکیک کنیم، تصور خودمان این است که سهم قابل‌توجهی از بخش تامین مالی مسکن در بانک مسکن متمرکز است، ولی به لحاظ آماری آن چیزی که الان وجود دارد از بخش مسکن و ساختمان بر اساس آمارهای بانک مرکزی حول‌وحوش 5درصد سهم بانک است.

اما محمدحسن مرادی، معاون مدیرعامل در امور طرح و برنامه بانک مسکن نیز اولویت بانک مسکن در سال 1400 را پرداخت تسهیلات ساخت عنوان کرده است.

به  گفته وی این بانک، طرح‌هایی در حوزه بالا بردن قدرت خرید مسکن دارد، اما باید قبل از اعلام عمومی به تایید بانک مرکزی برسد. وی اضافه کرده: موضوعی که باید بر آن تاکید کرد این است که مشکلات بخش مسکن و قدرت خرید تنها با پرداخت وام خرید و بالا بردن سقف وام خرید مرتفع نخواهد شد.

مرادی ادامه داد: به فرض که تسهیلات خرید مسکن 100درصد افزایش یابد. سوال این است آیا بازهم این مقدار جبران کاهش قدرت خرید را خواهد کرد؟ آیا اصلا می‌تواند تقاضای بالقوه را بالفعل کند؟ و آیا بازپرداخت اقساط آن از عهده متقاضیان برمی‌آید؟

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به نام‌گذاری سال 1400 با نام «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» آیا بانک مسکن در کنار توجه به حوزه ساخت‌وساز، به بخش وام خرید مسکن نیز در سال 1400 توجه خواهد داشت، گفت: محصولات بانک مسکن تعهدی است و اگر قرار باشد برنامه‌ای برای سال‌جاری در حوزه پرداخت وام خرید مسکن داشته باشیم باید به تایید بانک مرکزی برسد.

معاون مدیرعامل در امور طرح و برنامه بانک مسکن با اشاره به اینکه بانک مسکن از سال گذشته با پرداخت تسهیلات و افزایش سقف وام ساخت مسکن نشان داد که به حوزه تولید و پشتیبانی از بخش مسکن توجه ویژه‌ای داشته است تاکید کرد: در کنار مسکن سایر کالاها نیز گران شده‌اند. 

به‌هرحال اگر بخواهیم سقف وام خرید مسکن را افزایش دهیم باید به این موضوع نیز توجه کرد که بازپرداخت اقساط از عهده متقاضیان خارج خواهد بود. پس بهترین گزینه در این شرایط برای بخش مسکن توجه به حوزه ساخت‌وساز و مدیریت هزینه‌های تولید است.

مرادی تصریح کرد: در شرایط فعلی اولویت روی ساخت‌وساز است. اما باید در کنار تسهیلات ساخت مسکن، به کنترل سایر نهاده‌های تولید مسکن نیز توجه شود.

وی ادامه داد: زمین مهم‌ترین رکن تولید مسکن است، اگر مدیریت زمین مورد توجه قرار بگیرد می‌توان به کاهش قیمت تمام‌شده و در نهایت افت قیمت مسکن امیدوار شد.