استقراض از دو نهاد دولتی برای پرداخت حقوق معوق بازنشستگان «هما»

اخیرا وزیر راه و شهرسازی دستور داده است سازمان بنادر و دریانوردی و شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران همکاری کنند و هما با استقراض از این دو سازمان و شرکت دولتی بخشی از حقوق معوق بازنشستگان را پرداخت کند. قرار است دو نهاد تابعه وزارت راه، علاوه بر آنکه حقوق بازنشستگان را تامین می‌کنند، بخشی از مابه‌التفاوت حقوق شاغلان ایران ایر را هم تامین کنند.

به گزارش «دنیای اقتصاد» به نقل از خبرگزاری فارس مدیرعامل هما در نامه‌ای خطاب به کارکنان و بازنشستگان این شرکت دولتی، ضمن طرح برخی مسائل پشت پرده این شرکت و صندوق بازنشستگی هما گفت: مدیرعامل را در یک انتخابات جمعی انتخاب و او را به دولت معرفی کنید تا هم از حمایت شما برخوردار باشد و هم بتواند خواسته‌های کارکنان را برآورده کند.

در نامه علیرضا برخور خطاب به کارکنان و بازنشستگان این شرکت آمده است: هما یک شرکت درآمد- هزینه است و باید هزینه شرکت توسط خودش تامین شود. فلسفه ایجاد صندوق بازنشستگی به جهت تامین و پرداخت حقوق اعضای آن بود؛ در خصوص این موضوع و تمام مسائل و مشکلات ریز و درشت که سال‌هاست هما با آن دست ‌به ‌گریبان است، حرف نمی‌زنم  زیرا همه شما با گوشت و پوست خود آنها را لمس کرده‌اید و از هر شخصی در کشور بیشتر به آن اشراف دارید؛ هم از نحوه تامین حقوق در سال‌های گذشته که اسناد استقراضی و وام‌های با سود ۲۰ درصد و مهلت تنفس چهار ساله آن آگاه هستید و هم از در رهن بودن هواپیماها و املاک هما در شمال، جنوب و مرکز کشور. در بخش دیگری از نامه مدیرعامل هما آمده است: قطعا در جریان هستید وامی که در سال ۱۳۹۵ برای پرداخت حقوق دریافت شده، موعد بازپرداخت آن رسیده است، زمان پرداخت وام‌های ارزی خرید هواپیماهای برجامی سررسید شده و به ‌غیر از بدهی‌هایی که ذکر شد، بدهی به یورو کنترل و سیتا، بدهی سوخت، بدهی به شرکت فرودگاه‌ها، کاهش پروازها به علت نبود نقدینگی و درآمد برای تهیه قطعات، کاهش مسافرت‌ها به دلیل شیوع ویروس کرونا، تورم اقتصادی و...، همه این موارد موجب شده هما در شرایط بسیار ویژه‌تری نسبت به قبل قرار گیرد.

در ادامه نامه برخور آمده است: نگاهی به گذشته نشان می‌دهد که مدیران عامل همواره مورد تحلیل‌های انتقادی شدید و گاهی ناعادلانه بوده و از حمایت همه‌جانبه کارکنان شاغل و بازنشسته برخوردار نبوده‌اند تا جایی که متوجه شدم، عزیزان دو خواسته عمده دارند که آن‌طور که در فضای مجازی عنوان می‌کنند، تمام مشکلات هما به همین دو علت است: اول «مدیرعامل» و دوم «صندوق بازنشستگی»؛ اولی راه‌حل ساده‌ای دارد، نمایندگان محترم شما در دیدار با مسوولان دولت به‌جای مطرح کردن مسائل فرعی یک قضیه مهم را مطرح کنند، آن‌ هم انتخاب و معرفی یک مدیرعامل جهت تصویب از سوی هیات دولت است و اینجانب از این اقدام باکمال میل استقبال می‌کنم، چراکه کار کردن در این شرایط روحی، بسیار سخت است؛ شاید بهتر باشد مدیرعامل را در یک انتخابات جمعی انتخاب کنید و او را به دولت معرفی کنید تا هم از حمایت شما برخوردار باشد و هم بتواند خواسته‌های بحق کارکنان را برآورده کند و هم بتواند حداقل در طول ماه، یک ساعت راجع به آینده و نقش هما در دنیای هوانوردی و کارهای راهبردی که دنیای هوانوردی با سرعت در حال طی کردن است، فکر کند و به دنبالش برود.

برخور در ادامه نوشته است: دوم صندوق بازنشستگی؛ اینجانب دو ماه پس از ورود به صندوق بازنشستگی (سال ۱۳۹۷) با مسوولان محترم کانون تماس گرفتم و از آنان خواستم بیایند صندوق و از مسوولان صندوق بپرسند که با سرمایه آنان چه کرده‌اند؟! برخی از افرادی که امروز سنگ مشکلات صندوق را به سینه می‌زنند، در سال‌های گذشته کجا بودند؟! آیا بی‌خبر بودند؟! آیا اطلاع‌رسانی خود من، شما را بیدار نکرد؟! یا نه، قبلا هم آگاه بودید؟ اگر آگاه بودید، پس چرا برای اموال از دست‌رفته بازنشستگان تظلم‌خواهی نکردید؟ آیا علتی داشت؟ با پیگیری‌های مدیرعامل محترم هواپیمایی چابهار که از بدنه هما  نبود، متوجه شدیم ده‌ها موتور MD  با سریال‌هایی که متعلق به صندوق بازنشستگی است، دست‌به‌دست در صنعت هوانوردی می‌چرخد و جالب‌تر آنکه همه صاحب آن بودند به ‌غیر از صندوق بازنشستگی! قبل از آن چرا این موضوع روشن نشد؟