مدیر مجتمع معدنی خراسان جنوبی در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» گفت: عملیات اجرایی احداث واحد فرآوری طلای هیرد با ظرفیت تولید سالانه ۲۰۰ کیلوگرم شمش طلا با مشارکت بخش‌خصوصی از سال ۹۸ در جوار معدن طلای هیرد آغاز  و تاکنون بیش از ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

علیرضا جلالیان حجم سرمایه‌گذاری ارزی و ریالی این طرح را سه‌هزار میلیارد ریال برآورد کرد و افزود: با راه‌اندازی کارخانه و بهره‌برداری از این معدن در فاز نخست زمینه اشتغال ۲۰۰ نفر به‌صورت مستقیم فراهم می‌شود که تحقق این امر نقش مهمی در رفع مشکل اشتغال و درنتیجه محرومیت‌زدایی در منطقه خواهد داشت.

جلالیان با اشاره به اینکه بخش عمده از تجهیزات این کارخانه ساخت چین است، گفت:  متاسفانه شیوع ویروس کرونا و همچنین تحریم‌ها و به تبع آن عدم امکان ثبت سفارش، نقل ‌و انتقال ارز و همچنین عدم امکان حمل تجهیزات به‌صورت مستقیم از کشور مبدأ سبب ایجاد وقفه در عملیات ساخت این واحد فرآوری شد که خوشبختانه با رفع این موانع و ورود تجهیزات در فروردین سال‌جاری زمان بهره‌برداری از آن نزدیک‌تر شده است.

مدیر مجتمع معدنی خراسان جنوبی با بیان اینکه در حال‌حاضر عملیات نصب این تجهیزات با حضور متخصصانی از چین آغاز شده است، پیش‌بینی کرد: حسب برنامه زمان‌بندی اعلامی از سوی سرمایه‌گذار با رفع موانع و مشکلات پیش روی این طرح با همکاری مجموعه استان در سال‌جاری شاهد بهره‌برداری از این طرح مهم معدنی در استان خواهیم بود.

وی ذخیره قطعی تارگت ۳ معدن طلای هیرد برابر پروانه بهره‌برداری را ۴میلیون و ۹۱۰ هزار تن کانسنگ طلا با عیار

۰/۹۷ ppm اعلام کرد و افزود: به‌طور حتم با انجام اکتشافات تکمیلی این رقم افزایش خواهد یافت. جلالیان همچنین از تولید ۳۰ هزار تن ماده معدنی در معدن روی ملوند به‌عنوان یکی دیگر از معادن تحت مدیریت این مجتمع خبر داد و خاطرنشان کرد: عملیات بهره‌برداری از این معدن نیز از آذرماه سال ۹۸ با مشارکت بخش‌خصوصی آغاز و در حال حاضر نیز ۲۰ نفر در این معدن مشغول به‌کار هستند.

وی به اقدامات صورت گرفته در معدن آهن حنار نیز اشاره و بیان کرد: پس از برگزاری مناقصه عمومی انجام عملیات آماده‌سازی، باطله‌برداری و استخراج ماده معدنی از این معدن به حجم ۸۶۰ هزار مترمکعب به پیمانکار واگذار و تاکنون حدود ۱۰۰ هزار مترمکعب عملیات باطله‌برداری انجام ‌شده است.

مدیر مجتمع معدنی خراسان جنوبی یادآور شد: این مجتمع با اجرای عملیات اکتشافی و انجام حدود ۲۷هزار متر حفاری مغزه‌گیری،  در پنج محدوده اکتشافی خراسان جنوبی بیش از ۷میلیون و ۵۸۸ هزار تن انواع ذخایر پلی متال شامل طلا، آهن و روی شناسایی کرده است. به گفته جلالیان،  در حال حاضر در پروژه‌های اکتشافی، عمرانی و در بخش اداری مجتمع معدنی خراسان جنوبی ۱۶۰ نفر به‌صورت ناپایدار و فصلی مشغول به‌کار هستند که تنها با بهره‌برداری از طرح فرآوری و معدن طلای هیرد بیش از ۲۰۰‌شغل پایدار ایجاد می‌شود.مجتمع معدنی خراسان جنوبی تاکنون موفق به  اخذ ۴ پروانه بهره‌برداری، یک فقره گواهی کشف و ۶ فقره پروانه اکتشاف در مناطق مختلف خراسان جنوبی شده است.