خودباوری صنعت نمایشگاهی و ضرورت توجه به همه ذی‌نفعان

مدیر مرکز نمایشگاهی ایران‌مال در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» با بیان مطلب  فوق  گفت: یکی از راه‌هایی که این خانواده بزرگ بتواند به‌عنوان یک صنعت نقش‌آفرینی کند این است که حاکمیت، دولت و همه ارکان کشور، این حوزه را نه‌فقط در شعار بلکه در عمل نیز به رسمیت بشناسند. این مهم تحقق نمی‌یابد مگر اینکه ابتدا صنعت نمایشگاهی در درون به یک سازمان هماهنگ، متحد و هم افزار مبدل شود و با بهره‌گیری از همه توان موجود اعم از دولتی، خصوصی، اجرایی، پشتیبانی و دانشگاهی، همه ذی‌نفعان را به‌درستی شناسایی کند.

رامین سمیع‌زاده با اشاره به اینکه تمام نهادهایی که بر صنعت نمایشگاهی اثر می‌گذارند یا از آن اثر می‌گیرند، ذی‌نفعان این صنعت به شمار می‌آیند، توضیح داد: سایت‌داران نمایشگاهی، مجریان نمایشگاهی، غرفه سازان،‌ تشکل‌ها و رسانه‌های مرتبط با این حوزه، مشارکت‌کنندگان و بازدیدکنندگان در نمایشگاه‌ها و همچنین حاکمیت و دولت اعم از وزارت صمت، وزارت  بهداشت و درمان،  اداره گمرک، نیروی انتظامی، راهنمایی و رانندگی و شهرداری جزو ذی‌نفعان این صنعت هستند. وی با تاکید بر اینکه حوزه نمایشگاهی کشور باید به خودباوری برسد، خاطرنشان کرد: این حوزه باوجود یک متولی قدرتمند که نگاه همه‌جانبه داشته باشد و منافع همه ذی‌نفعان را در نظر بگیرد، می‌تواند ساختار جدیدی را طراحی و از قالب سنتی و نگاه صرفا درون‌سازمانی، پوست‌اندازی کرده و در جهت حداکثرسازی منافع همه ذی‌نفعان پیش‌رود و توسعه اقتصاد و تجارت کشور را رقم بزند و هویت خود را تثبیت کند.

به گفته سمیع‌زاده، به‌طور حتم اثرگذاری و اثرپذیری همه ذی‌نفعان با یکدیگر مشابه و یکسان نیست؛ اما حوزه نمایشگاهی کشور هنگامی‌که قصد دارد جایگاه صنعتی پیدا کند، باید به تمام ذی‌نفعان متناسب با نیازها و سطح و نوع تعاملات فی‌مابین توجه داشته باشد. اگر این صنعت همه ذی‌نفعان را در نظر نگیرد و منافع، ارزش‌ها، ارتباطات،‌ تعاملات و نیازهای همه آنها را مدنظر قرار ندهد، طبیعتا رفتار مطمئن و همه‌جانبه‌نگری نخواهد داشت و درنهایت همین می‌شود که در حال حاضر می‌بینیم.

وی توضیح داد: این موضوع به‌مثابه ورزشکاری است که قصد دارد در میدان مسابقه و فضای جدی رقابتی به پیروزی برسد. این ورزشکار علاوه بر تناسب و توانمندسازی و تقویت همه اندام و توجه به همه عوامل و پارامترهای ورزشی باید نسبت به همه عوامل اثرگذار و اثرپذیر خود نیز دقیق باشد تا بتواند موفقیت را از آن خود کند.

مدیر مرکز نمایشگاهی ایران‌مال تصریح کرد: حوزه‌ای که سعی دارد صنعتی شود در وهله اول پس از شناسایی پتانسیل‌ها، طراحی ساختاری همه‌جانبه‌نگر و هدفمند و همچنین شناسایی دقیق ذی‌نفعان، باید بتواند در عمل و در قالب یک نظام تعاملی، به شکل مثبت، پویا و هدفمند با ذی‌نفعان خود در ارتباط باشد و از این مسیر جایگاه خود را مشخص و تثبیت کند. بعد از این مرحله باید همه گروه‌های مختلف این صنعت کمک کنند تا در راستای تامین حداکثری نیازهای همه ذی‌نفعان و نیز در مسیر نیل به چشم‌انداز و تحقق اهداف و برنامه‌های راهبردی تعیین‌شده نقش‌آفرینی کنند.

سمیع‌زاده معتقد است: متولی توانمندی باید سکان این صنعت را به دست بگیرد که به‌طور حتم نگاهی پویا داشته باشد و در بزنگاه‌های تاریخی با وجود اتفاقات و بحران‌های مختلف اجتماعی، زیست‌محیطی و... آمادگی و انعطاف‌پذیری لازم برای پذیرش و اقدام سریع برای جلوگیری از آسیب به پیکره این صنعت را داشته باشد و ضمن تاب‌آوری در آن شرایط بتواند به‌سرعت به بازسازی و توانمندسازی بپردازد و باقدرت و سرعت مطمئنه در جهت نیل به اهداف و برنامه‌های از پیش تعیین‌شده حرکت کند.