مدیرعامل هلدینگ کشاورزی و دامپروری بنیاد مستضعفان با اعلام این خبر و با بیان اینکه امنیت غذایی در تمام دنیا به حاکمیت غذایی تبدیل ‌شده است، گفت: غذای ارزان و در دسترس همه استراتژی مهم حاکمیت غذایی است.

عظیم‌رجایی با تاکید بر اینکه سیاست بنیاد مستضعفان رشد اقتصادی پایدار و صیانت از محیط‌زیست و توسعه سرمایه انسانی است، گفت: امنیت کشور درگرو اشتغال پایدار است و یکی از حوزه‌های مهم اقتصادی که اشتغال‌زایی دارد کشاورزی است و با ارائه الگوی مناسب کشاورزی و تولیدات محصولات ژنتیکی و اصلاح ژنتیک به دنبال تحقق این اهداف هستیم.

مدیرعامل هلدینگ کشاورزی بنیاد مستضعفان با اشاره به فعالیت‌های بنیاد در حوزه دامپروری یادآور شد: در حال حاضر 102 هزار رأس دام داریم و بزرگ‌ترین شرکت دامی کشور محسوب می‌شویم.

رجایی درباره رشد اقتصادی گروه کشاورزی بنیاد مستضعفان گفت: درحالی‌که در سال 99 رشد اقتصادی کشور صفر بود، ما رشد اقتصادی 3/ 8درصدی در بخش کشاورزی داشتیم و هدف ما این است که این عدد را در سال‌جاری به 9درصد افزایش دهیم.

وی افزود: ارزش کل سرمایه‌گذاری‌های بنیاد مستضعفان در حوزه کشاورزی و دامپروری در چند 7 سال گذشته که منجر به بهره‌وری شده بیش از 4هزار و 400میلیارد تومان بوده است و از مهم‌ترین اقدامات ما اصلاحات ژنتیک دام‌ها، ورود تجهیزات مدرن آبیاری و اصلاح ژنتیکی در بخش باغات است و فقط در سال گذشته بیش از 651میلیارد تومان در این حوزه‌ها سرمایه‌گذاری شده و رشد سودآوری 41درصد بوده است.

این مقام مسوول گفت:‌ برای سال جاری هم 17 پروژه جدید تعریف کرده‌ایم تا هدف‌گذاری رشد اقتصادی 9درصد را محقق سازیم.

رجایی با اشاره به تغییر الگوی توسعه باغبانی خاطرنشان کرد: مجموعه بنیاد مستضعفان به سمت استفاده از فناوری‌های نو در بخش کشاورزی رفته و الگوی توسعه باغبانی در کشور را تغییر دادیم و به سمت میوه‌های خشک رفتیم؛ چراکه در حال حاضر در برخی از مناطق، باغبانی مناسب با اقلیم کشور نیست.

وی با اشاره به اقدامات انجام‌شده در حوزه تولید محصولات دامی از طریق اصلاح ژنتیک که منجر به ارتقای محصول شده، اظهار کرد: درحالی‌که تولید سرانه شیر به ازای هر رأس زیر 10 کیلوگرم است، مجموعه بنیاد مستضعفان با اصلاح ژنتیک دامی این عدد را به 40 کیلوگرم رسانده که با تولید اسپرم‌های اصلاح ‌شده و ورود دام‌های خارجی به اصلاح ژنتیک دامپروری کمک کرد‌ه‌ایم.

مدیرعامل هلدینگ کشاورزی بنیاد مستضعفان با بیان اینکه در حال حاضر راندمان کشاورزی کشورمان زیر 50درصد است، تاکید کرد: در حال حاضر 153میلیون تن انواع محصولات کشاورزی تولید می‌کنیم. ازاین‌رو چاره‌ای جز سرمایه‌گذاری در بخش آبیاری‌های مدرن نداریم. متاسفانه در بسیاری از مناطق شاهد آبیاری متناسب با اقلیم نیستیم، اما به دنبال اصلاح این شرایط نیز هستیم.

رجایی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه میزان صادرات مجموعه بنیاد از محصولات دامی و کشاورزی و دامی چقدر بوده است، گفت: اغلب تولیدات ما برای استفاده در داخل است و محصولات در زنجیره خودمان مصرف می‌شود و نگاه صادرات‌محور نداریم؛ اما محصولات کشاورزی و دامی هم صادر کرده‌ایم برای مثال در حال حاضر 15 هزار رأس دام خوب تولیدشده که امکان صادرات آن وجود دارد که بخشی از آن را در داخل کشور به فروش رساندیم.

وی تاکید کرد: باید توجه داشته باشیم که صادرات محصولات کشاورزی به معنای صادرات آب است. در حال حاضر نزدیک به 700هزار تن هندوانه در کل کشور صادر می‌شود و این در حالی است که برای هر کیلو هندوانه 500 لیتر آب مصرف‌شده است. باید در صادرات محصولات کشاورزی به تمام این موضوعات توجه کنیم.

وی در بخش دیگر سخنانش گفت: متاسفانه بحران آب در کشور به اضطرار رسیده و در برخی از مناطق به ورشکستگی آبی رسیدیم و توسعه روستاها در حدی نبوده که مانع از مهاجرت و افزایش فعالیت‌های کشاورزی و دامپروری شود و قطعا باید این ساختار مشکل محور را به ساختار فعالیت محور و استراتژیک محور تغییر جهت دهیم.

مدیرعامل هلدینگ کشاورزی بنیاد مستضعفان در بخش دیگر سخنانش گفت: گروه بنیاد در 20 سال گذشته به‌شدت به دنبال اصلاح ژنتیک دام‌های موجود بوده؛ به‌طوری ‌که با این اصلاح ژنتیک، متوسط شیر گاوی از 20 کیلوگرم به 40 کیلوگرم رسیده است.

رجایی با بیان اینکه مجبور به واردات ژن هستیم تا فاصله بهره‌وری دامی با دنیا را کاهش دهیم، خاطرنشان کرد: در حال حاضر 17 میلیون رأس بز با تولید شیر صفر در کشورمان داریم که باید اصلاح ژنتیک انجام شود و بنیاد مستضعفان از میزان واردات دام‌های خارجی 1350 رأس را به مردم واگذار کرده تا اصلاح ژنتیک در سطح کشور انجام شود.

وی ادامه داد: برای اصلاح ژنتیک 5هزار رأس دام از اسپانیا وارد کردیم که در حال حاضر این عدد به 9هزار رأس رسیده است.