از ابتدای سال جاری ۱۰۱ معدن کوچک احیا و فعال‌شده است

رئیس هیات عامل ایمیدرو در جلسه شورای هماهنگی طرح احیا و فعال‌سازی معادن کوچک در این جلسه  گفت: تعداد کل معادن احیا و فعال‌ شده از ۵۰۰ معدن عبور کرد و این تعداد به میزان هدف اولیه پایه پیشنهادی برای ایجاد طرح احیا و فعال‌سازی معادن کوچک بوده و از ابتدای امسال تا ۲۳ خرداد سال‌جاری، ۱۰۱ معدن کوچک احیا و فعال ‌شده است.

به گفته وجیه‌اله جعفری، از ابتدای اجرای طرح (سال ۹۸) تا خرداد امسال، ۵۰۰ معدن احیا و فعال ‌شده‌اند. وی با تاکید بر اینکه اجرای این طرح همچنان ادامه دارد افزود: انجام اقدامات کلینیکی مناسب، زمینه مطلوب‌تری برای احیای این نوع معادن ایجاد می‌کند که در نهایت به افزایش اشتغال و تولید در معادن خواهد انجامید.

رئیس شورای هماهنگی طرح در ادامه با اشاره به اینکه کارگروه، هماهنگی بیشتری با ساختار وزارت صنعت، معدن و تجارت داشته باشد، تصریح کرد: این امر موجب خواهد شد تا معادن غیرفعال نیز وارد مدار تولید و اشتغال شده و طرح نیز تقویت شود. جعفری خاطرنشان کرد: با توجه به تحلیل‌های آماری جدید در صورت نیاز، ساختار دستورالعمل‌های ابلاغی وزارت صمت قابل بازبینی خواهد بود و اگر مواردی برای سرعت بخشیدن به اجرای طرح، نیاز به اصلاح اداری دارد، تصمیم سازی برای اقدام لازم میسر خواهد شد.

 استفاده از قالب شرکت‌های «سهامی‌عام»

جعفری همچنین درباره تهیه بسته‌های سرمایه‌گذاری در معادن کوچک گفت: بسته‌ها باید به‌گونه‌ای باشند که بتوان اقدام یکپارچه بر روی آنها انجام داد و در این مسیر، استفاده از قالب «شرکت‌های سهامی عام پروژه»، خروجی مطلوب‌تری در بر خواهد داشت.

امیرعلی طاهرزاده مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران نیز در جلسه شورای هماهنگی طرح احیا و فعال‌سازی معادن کوچک ، گزارشی از نحوه اجرای طرح احیا و فعال‌سازی معادن کوچک، توسعه زیرساخت‌ها، تهیه بسته‌های مزایده معادن در استان‌ها، تهیه پرسشنامه برای سازمان نظام‌مهندسی معدن ارائه داد.

سید رضا عظیمی، مدیر اجرایی طرح احیا و فعال‌سازی معادن کوچک نیز در این جلسه با اشاره به تاثیر ورود سازمان نظام‌مهندسی معدن در سرعت گرفتن اجرای طرح فوق، افزود: کارگروه‌های استانی مشترک با حضور نمایندگان سازمان نظام ‌مهندسی معدن ایران و استان‌ها، خانه معدن ایران و سازمان‌های  صمت استان‌ها  تشکیل ‌شده است که می‌تواند هم‌افزایی قابل‌توجهی در اجرای فرآیندهای طرح و موارد تشخیصی کلینیکی معادن غیرفعال و قابل توسعه داشته باشند و فرآیندهای اداری در سازمان صمت استان‌ها را نیز تسریع کند.

وی با برشمردن برخی چالش و مشکلات برای فعال‌سازی معادن تصریح کرد: بر اساس پرسشنامه‌های تکمیل‌شده تاکنون و بر مبنای اظهار معدن‌داران و نمایندگان تکمیل‌کننده فرم‌های فوق، ۲۳درصد از این معادن مشکل نقدینگی، ۸درصد نیاز به اکتشاف تکمیلی، ۱۴درصد مشکل بازار، ۳درصد مشکل زیرساخت، ۱۵ درصد موانع اداری، ۲۱درصد تامین تجهیزات معدنی و ۱۱ درصد تامین نیروی انسانی ماهر بردارند.

وی در ادامه گفت: چنانچه بررسی‌های تکمیلی و کلینیکی نیز پس از تکمیل پرسشنامه‌ها انجام شود قطعا اطلاعات جامع‌تری برای تصمیم‌سازی و موارد عدم تطابق تهیه خواهد شد. شاهسوارانی نماینده سازمان نظام‌مهندسی نیز اعلام کرد: تاکنون اطلاعات ۳۰۲۷ معدن غیرفعال از طرف شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران برای تکمیل پرسشنامه به سازمان نظام ‌مهندسی معدن ایران ارائه کرده که از این میزان، تعداد ۲۴۱۷ معدن نیز وارد سامانه سطام شده است. وی گزارشی نیز از ارائه و توسعه زیرساخت‌ها در استان‌ها و شهرستان‌ها ازجمله معادن کهگیلویه و بویراحمد، الیگودرز و ملایر ارائه کرد.