رشد ۴ساله خالص درآمدهای کارمزدی بانک تجارت

به گزارش «دنیای‌اقتصاد» درآمدهای کارمزدی «وتجارت» در سال ۱۳۹۶ رقم ۷هزار و ۷۴۵ میلیارد ریال بوده که با احتساب هزینه ۳هزار و ۳۱۶ میلیارد ریالی هزینه‌های کارمزدی در این سال، خالص درآمدهای کارمزدی بانک تجارت به رقم ۴هزار و ۴۳۱ میلیارد ریال رسیده است.

آمارهای موجود نشان می‌دهد درآمدهای کارمزدی بانک تجارت در سال ۱۳۹۷ با رشدی بیش از ۴۴درصد به ۱۱هزار و ۲۰۶ میلیارد ریال رسیده و با احتساب هزینه ۳هزار و ۱۰۷میلیارد ریالی این بانک در سال یادشده، خالص درآمدهای کارمزدی «وتجارت» در سال ۹۶ معادل ۸هزار و ۱۰۰میلیارد ریال بوده که رشدی در حدود ۸۳درصد را نشان می‌دهد. در سال ۱۳۹۸ هم بانک تجارت توانسته است با اقدامات اصلاحی خود در ساختار درآمدها و هزینه‌های کارمزدی این روند افزایشی در خالص درآمدهای کارمزدی را ادامه دهد به‌طوری‌که در این سال حجم درآمدهای ناخالص کارمزدی «وتجارت» با رشدی معادل ۵۸درصد به ۱۷هزار و ۷۱۹ میلیارد ریال رسیده و با احتساب ۴هزار و ۱۲۶ میلیارد ریال هزینه‌های کارمزدی جمع درآمدهای خالص کارمزدی این بانک رقم ۱۳هزار و ۵۹۵میلیارد ریال را نشان می‌دهد. سال گذشته هم بانک تجارت در روندی پایدار به رشد درآمدهای خود در این بخش ادامه داده به‌طوری‌که خالص درآمدهای کارمزدی این بانک بورسی پس از کسر هزینه ۴هزار و ۲۴۷میلیارد ریالی به ۲۰ هزار و ۶میلیارد ریال رسیده است. براساس آمار موجود در این سال جمع درآمدهای ناخالص بانک تجارت با رشدی در حدود ۳۷درصد ۲۴هزار و ۲۵۳ میلیارد ریال بوده است. در کشورهای پیشرفته  بیشترین میزان درآمد بانک‌ها از محل خدمات کارمزدی  به دست می‌آید که این رقم تا ۷۰درصد کل درآمد بانک‌ها را شامل می‌شود، اما در کشور ما تا پیش از ورود بانک‌های خصوصی به بازار پول و خصوصی شدن تعدادی از بانک‌های دولتی ازجمله بانک تجارت، عمده درآمد  بانک‌ها از محل پرداخت تسهیلات تامین می‌شد.

در سال‌های اخیر با تثبیت نرخ سود تسهیلات، بانک‌ها توجه بیشتری  به کسب درآمدهای کارمزدی داشته‌اند و رقابت نفس‌گیری در این زمینه بین بانک‌ها به وجود آمده است که نتیجه آن ارائه خدمات بهتر به مشتریان بوده است.  این رقابت‌ها بیشتر در ارائه خدمات بانکداری الکترونیک نمود یافته و رفاه نسبی قابل قبولی را هم نصیب مشتریان بانک‌ها کرده است. کارنامه چهارساله بانک تجارت در کسب درآمدهای کارمزدی نمونه‌ای از پیشرفت بانک‌های خصوصی‌شده در این زمینه است.