علاوه بر آن نباید تغییری در طعم و رنگ آب ایجاد شود یا رشد باکتری سلامت انسان را به خطر بیندازد. پوشش خارجی یا همان روکش شیرآلات نیز از جنس مس، برنج، استیل یا برنز است که از بین آنها استیل پرکاربردترین روکش است و سایر متریال‌ها به صورت سفارشی مورد استفاده قرار می‌گیرند. استیل ضدزنگ در مقایسه با سایر روکش‌ها مقاومت بالایی در برابر پوسیدگی دارد و لکه‌های آب را کمتر در معرض دید قرار می‌دهد. روکش‌های برنز، مس و برنج برای ایجاد تنوع در شیرآلات مورد استفاده قرار می‌گیرند و با داشتن رنگ‌های قرمز و زرد جذابیت خاصی به آنها می‌بخشند. همچنین آبکاری تاثیر بسیاری در مقاومت و طول عمر شیرآلات ایفا می‌کند و بهترین نوع آبکاری «پی. وی.دی» نام دارد.

در حال حاضر KWC یکی از شناخته شده‌ترین برندهای صنعت شیرآلات کشور به شمار می‌رود و سهم بالایی از بازار را به خود اختصاص داده است. شرکت شیرهای ساختمانی و صنعتی ایران به عنوان تولیدکننده این برند تحت لیسانس KWC سوئیس توانسته با بهره‌گیری از آخرین فناوری‌ها، محصولات متنوعی در اختیار سازندگان متخصص قرار دهد و در شرایطی که تولیدکننده‌ها با مشکل فقدان تقاضا مواجه هستند، برای پاسخگویی به نیاز مشتریان ۲۴ساعته و در چند شیفت کار کند.

 مشکلات بخش تولید

احمد جلیلی، مدیرعامل شرکت شیرهای ساختمانی و صنعتی ایران با اشاره به اینکه ما همواره تحت نظارت شرکت سوئیسی قرار داریم، می‌گوید: هرچند عملکرد ما به گونه‌ای بوده که با تغییر دولت‌ها خللی در رشد و توسعه ما ایجاد نشده است، اما به طور کلی مشکلاتی در حوزه تولید وجود دارد. امیدوارم رئیس‌جمهور جدید کشور آنچه قبل از انتخابات به عنوان شعار مطرح می‌کند، بعد از انتخابات عملیاتی کند.  مشکلاتی مانند تخصیص ارز به تولیدکنندگان برای واردات، بوروکراسی پیچیده و زمان‌بر اداری، قوانین منسوخ‌شده و مزاحم و مشکلات گمرکی واقعا برای تولیدکننده آزاردهنده است و تمرکز ما را به هم می‌زند. انتظار ما از مسوولان این است که در راستای تسهیل کسب‌وکار و رفع موانع تولید اقدام کنند تا بتوانیم ضمن ارتقای مداوم کیفیت، به سهم خودمان رونق اقتصادی و اشتغال بیشتری ایجاد کنیم.

 شرکت‌های خوش حساب زیر ذره بین

جلیلی ادامه می‌دهد: ما جزو معدود شرکت‌هایی هستیم که تمامی ‌حساب‌ها و خرید و فروش شرکت را ثبت می‌کنیم و به‌موقع مالیات و هزینه‌ها را به نهادهای مسوول پرداخت می‌کنیم، اما متاسفانه شاهدیم که نهادهایی مانند اداره دارایی و مالیات بیشتر از شرکت‌های فاقد شماره ثبت، ما را زیر ذره‌بین قرار می‌دهند و گاهی اسنادی از ما مطالبه می‌کنند که مربوط به یک دهه پیش است و این‌گونه اتفاقات ما را از وظایف اصلی‌مان دور می‌کند. از طرفی آنهایی که به صورت پراکنده تولیدات با کیفیت پایین و نامرغوب به بازار ارائه می‌کنند، بدون هیچ مزاحمتی به کارشان ادامه می‌دهند.

 چرا شیرآلات داخلی بخریم؟!

مدیرعامل شرکت «شیرهای ساختمانی و صنعتی ایران» در مورد میزان کیفیت شیرآلات داخلی و خارجی می‌گوید: تکلیف شرکت‌هایی مانند ما کاملا مشخص است، چون علاوه بر کیفیت‌محور بودن، به‌شدت مورد نظارت برند سوئیسی و مادر هستیم، به گونه‌ای که محصولات شرکت ما امروزه حتی فراتر از کیفیت برند‌های اروپایی بوده و عملا خرید برند خارجی را از توجیه منطقی خارج می‌کند. شرکت‌های دیگری هم در بازار حضور دارند که محصولات باکیفیتی تولید می‌کنند، اما شاهدیم که برخی شیرآلات در بازار کشور به عنوان برند اورجینال اروپایی با ارقامی ‌بسیار پایین‌تر عرضه می‌شوند که این خود نشانه غیراورجینال بودن آنهاست. نکته مهم‌تر اینکه حتی با فرض اروپایی و اورجینال بودن این محصولات، به دلیل در دسترس نبودن شرکت‌های تولیدکننده، خدمات پس از فروش و تعمیر و تعویض قطعات در ایران تقریبا امری غیرممکن خواهد بود.

 امکان‌سنجی طرح تعویض شیرهای قدیمی ‌با مدرن

جلیلی با اشاره به اینکه  در سال‌های گذشته توانسته‌ایم در جهت فرهنگ‌سازی برای کاهش مصرف آب و بهداشتی بودن آن گام برداریم، خاطر نشان می‌کند: بر خلاف سال‌های ابتدایی امروزه بسیاری از مردم از مزایای شیر‌های مدرن آگاه هستند. سازمان آب در همین راستا طرح تعویض شیرآلات را در ادارات دولتی آغاز کرد و برخی از نهادهای دولتی از این موضوع استقبال کردند، اما واقعیت این است که در مقایسه با بخش‌های دولتی این میزان بسیار ناچیز است و این موضوع همانند تعویض لامپ‌های قدیمی‌ باLED نیازمند عزم جدی مسوولان است. به هر حال کشور ما جزو کشورهایی است که به سمت بحران بی‌آبی حرکت می‌کند و متاسفانه میانگین آب مصرفی برای هر نفر در کشور ما روزانه حدود ۳۰۰ لیتر است. به این منظور شرکت ما شیرآلات الکترونیکی تولید کرده که تا ۷۵ درصد از هدررفت آب جلوگیری می‌کند. همچنین سردوش‌های حمام مورد استفاده در محصولات ما با توجه به مخلوط کردن جریان هوا با آب، بدون کاهش فشار، تاثیر چشم‌گیری در صرفه‌جویی آب دارند. همچنین آبفشان‌های استفاده‌شده در شهرهای تولیدی ما از مطرح‌ترین کمپانی تولیدکننده آلمانی این محصولات بوده که آن نیز سهم بالایی در صرفه‌جویی و بهداشتی بودن آب دارد.

وی در مورد احتمال رفع تحریم‌ها هم معتقد است: قطعا رفع تحریم‌ها کمک شایانی به شرکت‌ها در جهت تسهیل واردات مواد اولیه و کاهش شرکت‌های واسطه و متعاقب آن کاهش هزینه‌ها می‌کند. گذشته از این امیدوارم دولت آینده نگاه ویژه‌ای به رونق تولید داخلی داشته باشد؛ زیرا در این صورت می‌توانیم در عرصه بین‌المللی هم با قدرت پیش برویم.