به‌این‌ترتیب داخلی‌سازی قطعات، هزینه‌های طراحی و سرمایه‌گذاری مسیری اقتصادی را طی می‌کنند. تارا به‌عنوان یک خودروی جدید در سبد محصولات ایران‌خودرو نه‌تنها معرف یک محصول جدید است، بلکه دستاوردهای بسیاری برای صنعت خودروی کشور و سازنده دارد که حاصل نگاه مگا پلت‌فرمی این خودروساز به گسترش سبد محصول است. اگر از منظر مهندسی ساخت و تولید (Manufacturing engineering) به تارا محصول جدید ایران‌خودرو نگاه کنیم، باید تولید این خودرو را فراتر از گسترش سبد  محصول به‌حساب آورد، زیرا تجربه به‌کارگیری پلت‌فرم‌های جدید در صنعت خودرو در واقع همراه با کسب دانش فنی در حوزه‌های مختلفی چون اتوماسیون تولید، کیفیت، مونتاژ، تامین خطوط، خدمات پس از فروش و... است. به‌این‌ترتیب باید حضور یک پلت‌فرم جدید را در خطوط تولید خودروساز دلیل برافزایش توانمندی‌های آن خودروساز به‌حساب آورد. بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده تولید این محصول با گیربکس شش سرعته اتوماتیک به‌زودی آغاز می‌شود.

به‌طور مثال کافی است نگاهی به تولید تارا در ایران‌خودرو کنیم. قطعات بدنه تارا در نمونه‌های تولید تجاری با تلورانسی روی استراکچر بدنه مونتاژ شده است که فواصلی دقیق دارند. از این ‌رو به‌راحتی می‌توان نتیجه گرفت پلت‌فرم با کیفیت این خودرو در کنار کیفیت مونتاژ در خطوط سازنده همراه با به‌کارگیری ابزارهای مدرن مونتاژ، باعث شده نمونه‌های تجاری تارا از نظر کیفیت ساخت یک‌سر و گردن بالاتر از محصولات داخلی قرار بگیرد.

پیشرانه نصب‌شده در تارا موتور۵ TU پلاس است که نسخه بهینه‌سازی شده موتور تی یو ۵ محسوب می‌شود. این پیشرانه ۶/ ۱لیتری می‌تواند حداکثر ۱۱۳ اسب‌ بخار قدرت و ۱۵۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند که ارقامی خوب برای یک پیشرانه ۶/ ۱لیتری تنفس طبیعی محسوب می‌شوند. مهم‌ترین تغییرات در این پیشرانه، اضافه شدن سامانه زمان‌بندی متغیر مداوم سوپاپ‌ها (CVVT) و پمپ روغن با خروجی تطبیقی است.این خودرو از شتاب و کشش مناسبی برخوردار است به‌خصوص در نسخه دنده دستی که کنترل شتاب‌گیری آن در اختیار راننده قرار دارد.

خودروی تارا در بخش ایمنی دارای تجهیزات و استانداردهای مهم و بی‌نظیری چون استاندارد حفاظت از عابر پیاده، سیستم ترمز ضد قفل ABS،  EBD،  HSA، ESC،TCS، TPMS، استفاده از ورق‌های دوفازی با استحکام بالا، سیستم قطع سوخت خودکار بوده  و برخورداری از سه‌کمربند سه‌نقطه‌ای برای ایمنی تمامی سرنشینان عقب خودرو، یکی دیگر از فواید و مزایای این خودرو بوده که این محصول را از دیگر رقبا متمایز می‌کند و هر یک از این تجهیزات می‌تواند در مواقع اضطراری مانع از بروز حوادث ناگوار شود.

تارا تنها محصول تولید داخل بوده که برای نخستین بار در کشور موفق به دریافت استاندارد ایمنی عابر پیاده در تصادفات جاده‌ای شده است، این آزمون دارای دو بخش اصلی برخورد سر با نقاط مختلف درب موتور و برخورد پا با نقاط مختلف سپر است. کسب این استاندارد، بیانگر سطح بالای ایمنی این محصول و اهتمام شرکت ایران‌خودرو به حفظ جان عابران پیاده و مسوولیت‌پذیری در جامعه است.  سیستم کنترل کشش و سیستم پایداری الکترونیکی که با دریافت اطلاعات از سیستم ABS باعث فرمان‌پذیری راحت خودرو در سرپیچ‌ها شده و همچنین از هرزگردی چرخ‌ها در مسیرهای لغزنده(برفی و یخ‌زده) و بکسباد کردن چرخ‌ها جلوگیری می‌کند.