محمدرضا تقی‌گنجی، رئیس هیات‌مدیره انجمن زنجیره ارزش صنعت لاستیک کشور با اعلام این مطلب گفت: متاسفانه در نبود رئیس انجمن صنفی صنعت تایر،‌ برخی مدیران شرکت‌های تایرساز از پتانسیل این انجمن که زبان تمام شرکت‌های تولیدکننده است، بهره جستند و از جلسه مشترکی که در وزارت صمت برگزار شد، در جهت منافع شرکت خود استفاده کردند.

وی با اشاره به اینکه در حال‌حاضر بیش از ۲میلیون و ۵۰۰هزار حلقه تایر سواری در انبار تایرسازان دپو شده است و به همین میزان هم در انبار عوامل فروش شرکت‌های تولیدکننده تایر وجود دارد، گفت: مشکل اصلی صنعت تایر، ‌نداشتن مجوز صادرات برای گروه محصولات مختلف است که متاسفانه با عملکرد اشتباه برخی مدیران به ویژه نایب‌رئیس انجمن صنعت تایر، خروجی جلسه بررسی امکان صادرات تایر در وزارت صمت به سوی صدور مجوز برای شرکتی خاص و گروه محصولی کم‌تیراژ پیش رفت.

وی میزان تولید تایر در سال گذشته را ۲۷۵هزار تن در انواع گروه محصولات و سایزها اعلام کرد و افزود: از این میزان تنها ۳۰هزار تن یعنی معادل ۱۰درصد تولیدات صنعت تایر در شاخه کشاورزی قرار دارد که متاسفانه شرکت‌کنندگان در جلسه مشترک با مسوولان وزارت صمت تنها به رایزنی برای صادرات ۱۰درصد از تولیدات در این گروه پرداختند. گنجی ضمن اظهار تاسف از این اتفاق گفت: با وجود دپوی سنگین تایرهای سواری در انبارها،‌ وزارت صمت تنها درخواست صدور مجوز برای تایرهای کشاورزی را به کارگروه تنظیم بازار ارسال کرد. با این تفاصیل ۷۰درصد تولیدات صنعت تایر مجاز به صادرات نیستند. البته تایرهای ایرانی بازار خوبی در کشورهای حاشیه‌ای داشته‌اند که متاسفانه با بسته شدن امکان صادرات تایر،‌ این بازارها به‌ آرامی در اختیار شرکت‌های چینی قرار گرفتند.

این درحالی است که ممنوعیت صادرات کالایی همچون تایر که کلیه مواد اولیه آن اعم از داخلی و وارداتی با نرخ ارز آزاد تامین می‌شود، از نگاه متولیان این صنعت به‌عنوان اصلی‌ترین مانع جهش تولید مطرح است و می‌توان با آزاد کردن صادرات تایر به دیگر کشورها،‌ جهش تولید در این صنعت را رقم زد.