جمشید فلاحی با تاکید براینکه باید مدل‌های راهبردی جدید برای برگزاری نمایشگاه‌ها در نظر گرفته شود، افزود:‌ در این مدل کالا قابل لمس است و هرگونه ویژگی‌های محصول یا خدمت ملموس بوده و امکان کسب اطلاعات لازم درباره ویژگی‌های آن وجود دارد و مذاکره با فروشنده و ارائه‌کننده خدمت یا کالا به صورت غیرفیزیکی صورت می‌گیرد.

 وی با اشاره به اینکه برگزاری نمایشگاه‌ها باید به سمت تخصصی‌شدن حرکت کند و باید از مدل‌های جدید بهره برد، ادامه داد: پیشنهاد برگزاری نمایشگاه‌های هیبریدی از سوی ایران در کنفرانس MAA مطرح شده است تا شرکت‌ها، فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان در نمایشگاه‌های خارجی در کشور خود باقی بمانند و در طول ساعات برگزاری نمایشگاه در دسترس بوده و امکان گفت‌وگو و مذاکره با بازدیدکنندگان نمایشگاهی را داشته باشند.

وی تاکید کرد: این پیشنهاد که از سوی ایران ارائه شده به‌طور مجدد در کنفرانس MAA که ۲۶ می‌ در دبی برگزار می‌شود، مطرح خواهد شد و باعث خرسندی است که این پیشنهاد مورد توجه قرار گرفته و قرار است از سوی ناجی حداد، دبیر داخلی منطقه‌ای سازمان بین‌المللی نمایشگاه‌ها در این کنفرانس مطرح شود. معاون امور نمایشگاهی نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب با اشاره به تفاوت‌های نمایشگاه هیبریدی و مجازی اظهارکرد:‌ نمایشگاه مجازی تنها در قالب یک هوم پیج انجام می‌شود اما در نمایشگاه هیبریدی امکان کسب اطلاعات لازم به صورت فیزیکی و رویت کالا وجود دارد و تنها مذاکرات آن یا چگونگی خرید و انتقال به صورت الکترونیکی انجام می‌شود. فلاحی تصریح کرد:‌ در کشورهای اروپایی برگزاری نمایشگاه‌های مجازی و تمرکز بر آن مورد توجه بیشتری قرار گرفته است اما به‌نظر می‌رسد در منطقه برگزاری نمایشگاه‌های هیبریدی با اقبال بیشتری همراه باشد.

 آسیب‌های صنعت نمایشگاهی از کرونا

به گفته معاون امور نمایشگاه سایت بین‌المللی شهر آفتاب، صنعت نمایشگاهی از تعطیلی نمایشگاه‌ها ناشی از بیماری کرونا آسیبی جدی را در سال ۹۹ متحمل شد که البته تنها مختص به ایران نبوده است. ۱۵۰۰ شغل وابسته به صنعت نمایشگاهی با بیکاری و مشکلات بسیار روبه‌رو شده و زیانی که صنعت نمایشگاهی از تعطیلی یک‌ساله دیده است، بسیار بالاست. وی با اشاره به اینکه ۱۵۰۰ شغل به صورت مستقیم و غیرمستقیم وابسته به صنعت نمایشگاهی هستند، توضیح داد: صنایع سازنده غرفه، هتل‌ها، حمل‌ونقل و بسیاری از صنایع دیگر وجود دارند که به صورت مستقیم و غیرمستقیم به صنعت نمایشگاهی وابسته بوده و به‌طور طبیعی تعطیلی حدود یک‌ساله نمایشگاه‌ها، تاثیرات نامناسبی بر مشاغل مرتبط با صنعت نمایشگاهی داشته است.

فلاحی با بیان اینکه به لحاظ درآمدی برنامه‌های پیش‌بینی شده برای بخش نمایشگاهی شهر آفتاب در سال گذشته محقق نشده است، افزود:‌ مقرر بود ۲۵ رویداد نمایشگاهی در سال ۹۹ در محل نمایشگاه شهر آفتاب برگزار شود که عملا امکان برگزاری آن فراهم نشده است. وی در پاسخ به این سوال که چه چشم‌اندازی برای برگزاری نمایشگاه‌ها در سال ۱۴۰۰ وجود دارد، عنوان کرد:‌ درسال ۱۴۰۰ مباحث مربوط به مذاکرات برجام درحال انجام است و این امیدواری به‌وجود آمده است که گشایش‌های اقتصادی در صورت هرگونه رفع تحریم‌های احتمالی بتواند دستاوردهای مناسبی را در بخش تجارت خارجی به همراه داشته باشد و طبیعی است که این شرایط احتمالی می‌تواند رونق تولید محصولات صادرات‌محور را به‌دنبال داشته باشد.

 ضرورت خروج صنعت نمایشگاهی از رخوت

معاون امور نمایشگاه سایت بین‌المللی شهر آفتاب با بیان اینکه صنعت نمایشگاهی باید از رخوت کنونی خارج شود، اظهارکرد: اگر این اتفاق بیفتد می‌توان برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام داد و هدف‌گذاری کنونی ما نیز این است که در سال ۱۴۰۰ برگزاری نمایشگاه‌ها از سرگرفته شود.

 تاکنون برگزاری ۳۰ عنوان نمایشگاهی در نظر گرفته شده است اما همه چیز به کنترل بیماری و موج‌های احتمالی بعدی آن بستگی دارد. فلاحی با اشاره به برگزاری چند عنوان نمایشگاه جدید در سال‌جاری تصریح کرد:‌ کرونا بسیاری از مختصات و مقتضیات قابل پیش‌بینی را از بین برده است.

 البته در تحلیل‌های اقتصادی نقاط بهبود وجود دارد و می‌توان این نقاط را ملاحظه یا آن را پیش‌بینی کرد اما در مجموع کرونا آسیب‌های جدی به صنعت نمایشگاهی کشور وارد کرده است. وی در پاسخ به این پرسش که صنعت نمایشگاهی در جهان اکنون به شرایط عادی بازگشته است، گفت:‌ حرکت به سمت برگزاری نمایشگاه‌ها در سطح درون‌کشوری آغاز شده است؛ به‌طور مثال نمایشگاه خودرو در چین درحال برگزاری است و امارات و ترکیه نیز برگزاری نمایشگاه‌هایی را در دستور کار قرار داده‌اند. معاون امور نمایشگاهی نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب تصریح کرد: در کنفرانس‌های تخصصی در سازمان نمایشگاه‌های بین‌المللی این بحث مطرح است که با اتخاذ چه راهکارهایی می‌توان از بحران و آسیب ناشی از کرونا عبور کرد. همگی بر این نکته تاکید دارند که امنیت و بهداشت نمایشگاهی باید افزایش یابد اما در کنار آن باید از بروز زیان‌ها و آسیب‌ها در صنعت نمایشگاهی نیز جلوگیری کرد. فلاحی عنوان کرد: فضای مناسب نمایشگاهی، دسترسی آسان به فرودگاه و هتل‌های ۴ و ۵ ستاره در مجاورت نمایشگاه‌ها و دسترسی‌های مناسب از قابلیت‌ها و امکانات نمایشگاه شهر آفتاب است و این امکان را فراهم کرده است تا بازدیدکنندگان خارجی و استانی بتوانند به راحتی و به سهولت از برگزاری نمایشگاه‌های مختلف استفاده کنند.