تکمیل زنجیره تولید فولاد نماد خودباوری صنعت

این شرکت به‌تازگی به‌صورت رسمی از بزرگ‌ترین معدن استان اصفهان بهره‌برداری کرده است. به گفته جواد توکلی‌طرقی مدیرعامل فولاد نطنز ذخیره قطعی معدن سنگ‌آهن چاه پلنگ شمالی در انارک نایین ۲۰ میلیون تن بوده و ظرفیت استخراج سالانه ۵۰۰ هزار تن را دارد.  وی میزان سرمایه‌گذاری این پروژه را هزار میلیارد ریال دانست و گفت: با راه‌اندازی این طرح برای ۱۵۰ نفر به‌صورت مستقیم اشتغال ایجاد خواهد شد.

مدیرعامل فولاد نطنز در خصوص اقدامات صورت گرفته در این واحد صنعتی تصریح کرد: ساخت واحد ذوب‌آهن و نورد و احداث پست برق ۲۳۰ کیلوولت و بهره‌برداری از طرح معدن سنگ‌آهن چاه پلنگ شمالی، واحد کنسانتره و دیگر طرح‌های مربوط به تکمیل زنجیره تولید از سنگ‌آهن تا  مقاطع فولادی در نطنز نماد خودباوری در صنعت است.

وی با اشاره به حجم سرمایه‌گذاری بخش‌خصوصی در این منطقه و در بخش توسعه فولاد کشور گفت: ازجمله اقداماتی که در راستای تکمیل چرخه تولید در این واحد صنعتی صورت گرفته، می‌توان به سرمایه‌گذاری بیش از 10هزار میلیارد ریالی برای ساخت پست اختصاصی ۲۳۰ کیلوولت، ۵۵ کیلومتر خط انتقال برق با آورده شرکت و تامین بخش عمده‌ای از ماشین‌آلات فولادسازی و خط تولید کنسانتره و همچنین سرمایه‌گذاری 2 هزار میلیارد ریالی برای تکمیل و راه‌اندازی تاسیسات تصفیه فاضلاب شهر نطنز اشاره کرد.

توکلی افزود: با اجرای کامل طرح علاوه بر اشتغال پایدار هزار نفر، ظرفیت تولید در این مجتمع نوردی و فولادی افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه این مجتمع یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان مطرح بخش خصوصی در صنعت فولاد کشور است، خاطرنشان کرد: این مجتمع باهدف ایجاد یک زنجیره کامل تولید از مرحله استخراج از معدن، تولید کنسانتره، گندله و آهن‌اسفنجی تا تولید شمش فولادی، میلگرد‌های شاخه در سایز‌های ۸ تا ۳۲ میلی‌متر، کلاف‌های صنعتی و ساختمانی ساده و آج‌دار در سایز‌های ۵/ ۵ تا ۱۶ میلی‌متر برای تامین نیاز صنایع پایین‌دستی فولاد فعالیت می‌کند.

مدیرعامل مجتمع صنعتی ذوب‌آهن و فولاد نطنز ادامه داد: سرمایه‌گذاری اجراشده کنونی بیش از 100 هزار میلیارد ریال بوده و برای هزار و ۵۰۰ نفر اشتغال‌زایی مستقیم داشته است.

توکلی‌طرقی همچنین درباره طرح‌های توسعه آتی این مجموعه نیز گفت: این مجتمع در راستای تکمیل زنجیره تولید فولاد با توجه به برخورداری از امتیاز معدن چاه پلنگ شمالی و ذخایر بسیار غنی این معدن با توجه به مطالعات اولیه دارای بیش از ۲۰ میلیون تن ماده معدنی بوده و در حال حاضر بنا بر مطالعات اکتشافی و ژئوفیزیکی هوایی در گستره این معدن تا ۱۰۰میلیون تن قابلیت افزایش خواهد داشت.

به گفته وی، طرح‌های توسعه آتی شامل واحد فولادسازی به ظرفیت ۲ میلیون تن، واحد تولید کنسانتره و گندله آهن و آهن اسفنجی با ظرفیت ۳ میلیون تن و واحد تولید مقاطع فولادی با ظرفیت ۸۵۰ هزار تن است.

مدیر شرکت ذوب‌آهن و فولاد نطنز در خصوص اقدامات صورت گرفته در این واحد صنعتی بیان کرد: مجتمع عظیم صنعتی ذوب‌آهن و فولاد نطنز فعالیت خود را در سال ۱۳۸۰ با هدف تولید انواع محصولات فولادی با نیت تامین مواد اولیه کارخانه‌های میلگرد صنعتی و ساختمانی و صنایع مفتولی و نیز ایجاد اشتغال پایدار در سطح منطقه و کشور آغاز کرده است.

وی افزود: این مجتمع با توجه به برخورداری از امکانات بی‌نظیر در منطقه مشتمل بر مجاورت با ایستگاه قطار سراسری، قرار گرفتن در حاشیه بزرگراه کاشان – اصفهان به‌عنوان شاهراه دسترسی شمال به جنوب کشور، بهره‌مندی از منابع آبی زیرزمینی، قرار گرفتن در مسیر شبکه سراسری انتقال گاز کشور، برخورداری از امکانات ویژه پست برق ۲۳۰ کیلوولت دو مداره، دارای ویژگی‌ها و امتیازات منحصربه‌فرد است.

توکلی‌طرقی گفت: این مجتمع در راستای تکمیل زنجیره تولید فولاد با توجه به برخورداری از امتیاز معدن چاه پلنگ شمالی و ذخایر بسیار غنی و قطعی معدن مذکور که با توجه به مطالعات اولیه بالغ‌ بر ۲۰ میلیون تن ماده معدنی بوده و در حال حاضر بنا بر مطالعات اکتشافی و ژئوفیزیکی هوایی در گستره این معدن تا ۱۰۰ میلیون تن قابلیت افزایش خواهد داشت، افتتاح شد.

وی اعلام کرد: این معدن بزرگ‌ترین ذخیره سنگ‌آهن استان اصفهان با ذخیره قطعی و اولیه بالغ ‌بر ۲۰ میلیون تن است و ظرفیت استخراج سالانه ۵۰۰ هزار تن در مرحله نخست را دارد.

مدیر شرکت ذوب‌آهن و فولاد نطنز تصریح کرد: از برکات دیگر این طرح می‌توان به سرمایه‌گذاری بالغ‌بر بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال برای احداث پست اختصاصی ۲۳۰کیلوولت، ۵۵ کیلومتر خط انتقال برق تماما با آورده شرکت و تامین بخش عمده‌ای از ماشین‌آلات فولادسازی و خط تولید کنسانتره و همچنین سرمایه‌گذاری ۲ هزار میلیارد ریالی برای تکمیل و راه‌اندازی تاسیسات تصفیه فاضلاب شهر نطنز اشاره کرد. به گفته وی، در حال حاضر به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان مطرح بخش‌خصوصی در صنعت فولاد کشور، با هدف ایجاد یک زنجیره کامل تولید از مرحله استخراج از معدن، تولید کنسانتره، گندله  و آهن‌اسفنجی تا تولید شمش فولادی، میلگردهای شاخه در سایزهای 8 تا 32 میلی‌متر ، کلاف‌های صنعتی و ساختمانی ساده و آج‌دار در سایزهای 5/ 5 تا 16 میلی‌متر را برای تامین نیاز صنایع پایین‌دستی فولاد و ساختمان و سایر مقاطع فولادی تولید می‌کند که فاز نخست این مجموعه در سال 1383 با راه‌اندازی واحد نورد ایجاد شده و در سال 1387 فاز دوم واحد نورد، در زمینه تولید انواع میلگرد کلاف و شاخه به بهره‌برداری رسیده است.

در بهمن سال 1386 فاز اول و در تیر سال 1392 فاز دوم کارخانه‌های ذوب‌آهن نطنز برای تولید شمش فولادی به بهره‌برداری رسید.