توسعه بازارهای صادراتی در دولت جدید

مجمع عمومی عادی سالانه به صاحبان سهام شرکت فولاد هرمزگان جنوب منتهی به سال مالی ۳۰ اسفند ۹۹ با حضور ۸۸/ ۹۵ درصد از سهامداران برگزار شد. مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان درمورد اهداف و استراتژی‌های شرکت (افق ۱۴۰۲-۱۴۰۰) گفت: با برخورداری از توانایی تولید اسلب‌های عریض و باارزش افزوده بالاتر و دسترسی به آب‌های آزاد در پی تبدیل‌شدن به یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان محصولات فولادی جنوب کشور با توانایی  تولید ۲ میلیون  تن فولاد خام و ورق عریض تا سال ۱۴۰۴ برای عرضه به بازارهای داخلی و خارجی هدف هستیم.

عطا معروفخانی، تامین اقتصادی و پایدار، باکیفیت و به‌موقع اقلام استراتژیک، توسعه بومی‌سازی و حمایت از تولیدات کیفی داخلی و مدیریت اثربخش انبارش و نگهداری  کالا را از اهداف استراتژیک فولاد هرمزگان برشمرد.

وی همچنین افزایش کمیت، کیفیت و تحویل به‌موقع محصولات، بهینه‌سازی مصارف عمده، ارتقای زیرساخت‌های پشتیبانی فنی تولید، مسوولیت‌های اجتماعی، مدیریت مشتری و بازار و توسعه  محصولات جدید با ارزش افزوده بالاتر، توسعه ظرفیت‌های تولیدی و پشتیبانی و افزایش سطح پایداری عملیات تولید را ازجمله اهداف استراتژیک شرکت خواند.

معروفخانی با اشاره به اینکه سرمایه شرکت در بدو  تاسیس 10 میلیون ریال بود، افزود: طی چند مرحله این میزان به 25 هزار میلیارد ریال افزایش یافت.

مدیرعامل فولاد هرمزگان در مورد جایگاه شرکت فولاد هرمزگان در صنعت فولاد کشور تصریح کرد: براساس گزارش سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) شرکت فولاد هرمزگان به‌عنوان یکی از برترین تولیدکنندگان فولادی توانست 7درصد از سهم تولید فولاد خام کشور را به خود اختصاص دهد و در رتبه چهارم تولید فولاد خام کشور قرار گیرد.

وی به رشد 119 درصدی درآمد فروش سال 99 نسبت به درآمد حاصل‌شده در سال 98 اشاره و خاطرنشان کرد: فولاد هرمزگان طی سال گذشته با حضور فعال در بازارهای صادراتی هدف و توسعه صادرات به بازارهای جهانی به 607هزار و 485تن‌ فروش صادراتی دست‌یافت.

معروفخانی اعلام کرد: فولاد هرمزگان طی سال 99 توانست به رکورد تولید سالانه تختال به میزان یک‌میلیون و 522 هزار و 572 تن دست یابد و از ظرفیت اسمی کارخانه عبور کند.

وی دستیابی به تولید 6/ 96 درصد از محصول آهن اسفنجی با متالیزاسیون بالای 92درصد مکانیزه کردن خروج تختال‌های صادراتی با استفاده از سیستم بارکدخوان، بومی‌سازی 15 تجهیز استراتژیک و دستیابی به رکورد تولید روزانه به میزان 6 هزار و 441 تن تختال را از دستاوردهای حوزه بهره‌وری در تولید برشمرد.

مدیرعامل فولاد هرمزگان افزایش ظرفیت 5/ 1 به 2میلیون تن تختال در سال، پلنت اکسیژن، احداث واحد احیای مستقیم به ظرفیت 900 هزار تن در سال، احداث کارخانه نورد ورق عریض به ظرفیت 2/ 1میلیون تن در سال، احداث سیلوهای آهن‌اسفنجی به ظرفیت 30 هزار تن ایستگاه گاز ثانویه و طراحی، تامین، نصب و راه‌اندازی پروژه  افزایش ریت شارژ کوره‌های قوس الکتریکی فولادسازی را ازجمله طرح‌های آتی این شرکت اعلام کرد.

وی میزان فروش شرکت در بازارهای داخلی و صادراتی طی سال 99 را درمجموع 134هزار و 522میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: از این میزان 58هزار و 191میلیارد ریال صادراتی و 76هزار و 330میلیارد ریال داخلی بود.

معروفخانی همچنین میزان فروش فولاد هرمزگان در بازارهای داخلی و صادراتی را در سال 98 درمجموع 61 هزار و 366 میلیارد ریال برشمرد که  از این میزان 32 هزار و 186 میلیارد ریال شامل فروش صادراتی و 29 هزار و 180 میلیارد ریال داخلی بود.

وی سود عملیاتی شرکت را طی سال 99 به ترتیب 59هزار میلیارد ریال و سود خالص پس از کسر مالیات را 52هزار میلیارد ریال اعلام کرد. مدیرعامل فولاد هرمزگان در حاشیه مجمع در پاسخ به سوالی در مورد برنامه‌های شرکت در زمینه صادرات با عبور از بحران کرونا در بازارهای جهانی گفت: با توجه به فعالیت‌ها و هدف‌گذاری‌های صورت‌گرفته پیش‌‌بینی می‌شود که بازارهای هدف در سال‌جاری به‌ویژه در دولت جدید با توسعه مواجه شود و تمام تلاش ما این است که بستر مناسبی برای فعالیت در حوزه بین‌الملل فراهم شود تا بتوان در حوزه صادرات نقش‌آفرینی بیشتری  داشته باشیم.

وی در مورد تاثیر قطعی برق به تولید فولاد هرمزگان افزود: قطعی برق مشکلات زیادی در صنعت کشور ایجاد کرده است؛ به‌گونه‌ای که در خرداد با کاهش برق در زمینه تولید با مشکل مواجه شدیم؛ اما با پیگیری‌های صورت گرفته با قرارگاه رفع  موانع تولید، شورای تامین و مسوولان ذی‌ربط تلاش می‌کنیم  که کاهش را به حداقل برسانیم. معروفخانی، احداث نیروگاه را از برنامه‌های فولاد  هرمزگان در راستای تامین برق مورد نیز کارخانه اعلام کرد و افزود: با هماهنگی با سهامدار عمده با فولاد مبارکه مقرر شد تا سرمایه‌گذاری لازم در این زمینه صورت بگیرد تا در آینده برای تحقق طرح‌های توسعه شرکت با مشکل مواجه نشویم. وی درمورد برنامه افزایش تولید فولاد هرمزگان در سال حمایت از تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها تاکید کرد: این شرکت با پروژه‌های آتی خود درصدد افزایش تولید است و تمام تلاش خود را در این زمینه انجام خواهد داد و به‌طورقطع با برنامه‌ریزی مشکلاتی را که در حوزه انرژی و تامین برق وجود دارد، برطرف خواهیم کرد. مدیرعامل فولاد هرمزگان با اشاره به اینکه در 6ماه اول سال با مشکل قطعی برق و  در 6 ماه دوم نیز با قطعی گاز مواجه هستیم، تاکید کرد: از مسوولان ذی‌ربط می‌خواهیم  با برنامه‌ریزی مشکلات را به حداقل برسانند تا بتوان شاهد تحقق اجرای طرح‌های توسعه و افزایش تولید باشیم، زیرا اعتقاد داریم ما می‌توانیم. در پایان مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام شرکت فولاد هرمزگان جنوب منتهی به سال مالی 30 اسفند 99، عملکرد صورت‌های مالی به تصویب رسید.

همچنین در این مجمع انتخاب اعضای هیات‌مدیره قبلی شرکت نیز مجددا مورد تایید صاحبان سهام قرار گرفت.

روزنامه‌های کثیرالانتشار «دنیای اقتصاد» و «صمت» برای درج آگهی‌های شرکت به‌عنوان روزنامه‌های رسمی تصویب شدند.

همچنین در مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام شرکت فولاد هرمزگان جنوب منتهی به سال مالی 30 اسفند 99 تقسیم 450ریال سود به ازای هر سهم مورد تصویب حاضران قرار گرفت.