آنچه تاکنون گفته شد نقش مسکن در اقتصاد، اشتغال و تامین عمده‌ترین نیاز جامعه است، اما مسکن را نباید صرفا به‌عنوان یک پدیده اقتصادی یا نیاز اولیه دید. بلکه موضوعات اجتماعی و فرهنگی ازجمله «هویت» و انطباق با فرهنگ و هنجارهای جامعه یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های معماران به شمار می‌رود. نگاهی به اغلب شهرهای ما نشان می‌دهد کلمه مسکن به معنای «محل آرامش» به سرپناه تنزل پیدا کرده و معماری ما فاقد هرگونه ارزش است. البته در این میان برخی شرکت‌ها سعی کرده‌اند با معماری و طراحی خلاقانه با تکیه ‌بر هنجارهای ایرانی – اسلامی آثاری ماندگار در شهر ایجاد کنند که منبع الهام سایر سازنده‌ها قرار بگیرد. گروه «نکسا»، یکی از معدود شرکت‌های ساختمانی است که بهبود کیفیت سیما و منظر شهری را هدف قرار داده و در ساختمان‌سازی همواره خودش را به‌عنوان یک پیشرو نشان داده است. این شرکت از سال ۱۳۸۸ در حوزه‌ سرمایه‌گذاری، ساخت و فروش ساختمان‌های مسکونی فاخر به ارائه‌ خدمات می‌پردازد و توانسته پروژه‌های چشم‌نوازی را خلق کند و حتی همگام با شیوع بیماری همه‌گیر کرونا، سعی کرده با برگزاری مسابقات طراحی بین معماران، در این خصوص هم حرف‌هایی برای گفتن داشته باشد.

 کاهش قیمت مسکن

داود دوست‌محمدی، مدیرعامل شرکت «نکسا» به «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید: واقعیت این است که چشم تمام فعالان اقتصادی به دولت آینده و مذاکرات است اما در حال حاضر با توجه به رکود بازار، می‌توان گفت حداقل در کوتاه‌مدت و در سال‌جاری قیمت‌ها نه‌تنها روند صعودی نخواهد داشت، بلکه بسیاری از سازنده‌ها به دلیل نیاز مالی مجبورند از قیمت‌های کنونی عقب‌نشینی کنند کما اینکه همین حالا هم این اتفاق در بازار مسکن افتاده است.

 مالیات‌های سنگین در راه است

وی در مورد طرح‌هایی مانند مالیات بر خانه‌های خالی تصریح می‌کند: این طرح تاکنون اجرایی نشده و البته شرکت ما با اجرای این طرح هیچ‌گونه مشکلی نخواهد داشت، چراکه واحدهای ما قبل از اتمام، مشتری خاص خود را دارند. آنچه باعث نگرانی شده طرح «مالیات بر ساخت و ساز» است و ظرف یک تا دو سال آینده که گذر سازنده‌ها به اداره دارایی بیفتد، گلوی آنها را در شرایط رکود خواهد فشرد و البته در ادامه باعث افزایش قیمت مسکن خواهد شد. تصور ما این بود که این مالیات تا چهار سال آینده اجرایی شود، اما با اخباری که به گوش می‌رسد تا یک سال آینده اجرایی می‌شود.

وی در مورد گرانی مصالح ساختمانی می‌گوید: در حوزه کالاهای اساسی ساختمان مانند فولاد حتی قیمت‌ها منطبق بر شرایط تورمی کشور هم نیست و نکته مهم اینجاست که ساختمان‌هایی که با قیمت‌های جدید مصالح در حال ساخت هستند، با ورود به بازار قطعا به‌شدت قیمت مسکن را تحت تاثیر قرار می‌دهند. دوست‌محمدی در مورد رکود در بخش ساختمان‌های لوکس می‌گوید: رکود در بخش ساختمان‌های لوکس مشهودتر است چون سفته‌بازی و سرمایه‌گذاری در این بخش بیشتر اتفاق می‌افتد. البته موضوع شرکتی مانند نکسا متفاوت است چون آپارتمان‌های ما قبل از احداث خریداری ‌شده‌اند و با توجه همه‌جانبه به کیفیت و معماری، همواره با استقبال خریداران مواجه می‌شوند.

 تاثیر کرونا بر معماری

مدیرعامل شرکت در مورد اقدامات گروه نکسا در معماری ساختمان بعد از شیوع کرونا می‌گوید: واقعیت این است که پس از شیوع کرونا سلایق خریداران تا حدود زیادی تغییر کرد. تراس‌های بزرگ و فضاهای با سقف‌های بلند تا قبل از کرونا چندان مورد استقبال خریداران نبود و کسی حاضر نبود ساختمانی را که ۳۰ متر تراس دارد، خریداری کند چون این فضا را اضافی و فاقد کارآیی می‌دانستند و بیشتر بر فضای داخلی خانه تاکید داشتند، اما هم‌اکنون ذائقه‌ها تغییر کرده است و شرکت ما نیز هماهنگ با این اتفاق، فضاهای باز را در طراحی مورد تاکید قرار می‌دهد و حتی مسابقاتی با حضور معماران و طراحان در خصوص جلوگیری از شیوع کرونا در ساختمان برگزار کرده‌ایم که نتایج بسیار جالبی به همراه داشت.

 حرکت به سمت ساختمان‌های سبز

وی همچنین به اقدامات زیست‌محیطی شرکت نکسا در طراحی و اجرای ساختمان اشاره می‌کند و می‌افزاید: محیط‌زیست و صرفه‌جویی در مصرف انرژی یکی از مهم‌ترین موارد فراموش‌شده صنعت ساختمان کشور است و متاسفانه مشوق‌های لازم در این خصوص برای سازنده‌ها تعریف ‌نشده است. با ‌وجود این ما حرکت به سمت ساختمان‌های سبز را در پروژه‌ها دنبال می‌کنیم. از جمله این اقدامات می‌توان به استفاده از آب بازیافتی در پروژه «ساید پارک» اشاره کرد. به این معنا که کل آب مصرفی چیلر، آب‌شویه و فضای سبز از آب مصرفی و بازیافتی خود ساختمان است. همچنین استفاده از چیلرهای سانتریفیوژ و صرفه‌جویی ۴۰درصدی در مصرف انرژی، استفاده از انرژی خورشیدی و گرم کردن آب استخر توسط این انرژی خدادادی و حتی تامین آب گرم ساختمان از این راه ازجمله مهم‌ترین اقدامات ما بودند؛ حتی به‌گونه‌ای از انرژی خورشیدی در ساختمان بهره‌برداری می‌شود که در تابستان تقریبا موتورخانه خاموش است. دوست‌محمدی ادامه می‌دهد: تمام هدف ما این بوده که انرژی کمتری در ساختمان مصرف شود هرچند این کار منجر به افزایش هزینه‌های ما شده است. ما به دنبال فرهنگ‌سازی هستیم و قطعا برند نکسا در ادامه با استقبال خریداران در پروژه‌های آتی می‌تواند هزینه‌های صورت گرفته را جبران کند. از طرفی متاسفانه مسوولان امر ازجمله شهرداری‌ها در قبال اقدامات مذکور حاضر نیستند مشوق‌هایی برای سازنده‌ها در نظر بگیرند یا حتی ساختمان‌هایی را که فراتر از الزامات زیست‌محیطی کشور ساخته ‌شده‌اند، به‌عنوان نمونه معرفی و تبلیغ کنند.