درخواست بازگرداندن  ارز 4200 تومانی به صنعت تایر

در همین رابطه رئیس هیات‌ مدیره انجمن صنفی زنجیره ارزش لاستیک کشور با تاکید بر ضرورت اختصاص مجدد ارز ۴۲۰۰ تومانی به صنعت تایر گفت: از زمانی که دولت ارز ۴۲۰۰ تومانی را از این صنعت حذف کرده است، نرخ تایر در کشور به ۵/ ۲برابر افزایش یافته که این خود موجب افت تقاضا برای خرید تایر شده است.

محمدرضا گنجی در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» همچنین با انتقاد از رویکرد دولت در ایجاد محدودیت برای صادرات تایر، بر لزوم آزادسازی و ارائه مجوز صادرات از سوی دولت به تولیدکنندگان تایر تاکید کرد تا به این ترتیب تولیدکنندگان با فروش بخشی از تولیدات فاقد متقاضی خود به مشتریان خارجی، امکان تداوم فعالیت در عرصه تولید لاستیک را داشته باشند.

وی همچنین به تشریح دو مطالبه عمده و مهم فعالان صنعت تایر از دولت جدید و رئیس‌جمهور منتخب پرداخت و تاکید کرد که بازگشت نرخ تایر به قیمت قبل به منظور افزایش توان متقاضیان خرید تایر و نیز کمک به نوسازی تجهیزات و ماشین‌آلات فرسوده کارخانه‌های تایرسازی دو درخواست مهم فعالان این صنعت از دولت جدید است که هر دوی این اهداف از طریق اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به این صنعت قابل تحقق است.

مشروح گفت‌وگو با این فعال صنفی در خصوص وضعیت فعلی تولید تایر در کشور و مسائل و چالش‌های روز تولیدکنندگان تایر را در ادامه می‌خوانید.

 در حال حاضر صنعت تایر در چه وضعیتی قرار دارد؟

در حال حاضر صنعت تایر در وضعیت بسیار اسفناکی به سر می‌برد. در واقع پس از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از صنعت تایر، نرخ دلار برای این صنعت حداقل به ۶ برابر افزایش یافت و این مساله موجب شده که قیمت تایر ۵/ ۲برابر شود. با توجه به اینکه در حال حاضر نرخ ارز ۲۴هزار تومان است و با توجه به میزان ارزبری که در صنعت تایر وجود دارد، امروز گرانی بی‌سابقه‌ای را در بازار تایر شاهد هستیم که موجب کاهش توان خرید متقاضیان شده و به این ترتیب به دلیل نبود تقاضا برای خرید، مصرف تایر در کشور کاهش پیدا کرده است. این وضعیت موجب شده تا در شرایط کنونی کارخانه‌های تایر با انباشت تایر در انبارهای خود مواجه شوند.

 اوضاع تولید تایر در ایران چگونه است و چه آینده‌ای برای آن متصور هستید؟

میزان تولید تایر در کشور در حد مطلوب و مناسبی است. به طوری که در حال حاضر تمامی‌کارخانه‌های تایر با ظرفیت کامل خود فعالیت و تولید می‌کنند، اما جای تاسف است که فروش تایر در کشور در وضعیت مطلوبی قرار ندارد و کارخانه‌ها در حال انباشت محصولات خود هستند و این انباشت کالا متاسفانه همچنان ادامه دارد. این مساله ناشی از آن است که تقاضای داخلی با کاهش مواجه شده و از طرف دیگر امکان صادرات هم برای تولیدکنندگان تایر وجود ندارد. چرا که دولت صادرات تایر را آزاد نکرده است و با محدودیت‌هایی در بخش صادرات تایر مواجه هستیم.

 به مشکلات مهم صنعت تایر اشاره کنید.

مهم‌ترین مساله‌ای که در شرایط کنونی در صنعت تایر وجود دارد، مربوط به نرخ ارز است. دولت ارز ۴۲۰۰ تومانی را برای بسیاری از کالاها و صنایع حذف و اعلام کرده که فعالان این صنایع باید با ارز نیمایی فعالیت کنند. این تصمیم دولت و حذف ارز دولتی از صنعت تایر، به یقین تصمیم درستی نبوده و ضربات سنگینی به این صنعت وارد کرده است. بدیهی است، برای اینکه کارخانه‌ها بتوانند سرپا بمانند و مصرف کننده‌ها نیز به راحتی به تایر دسترسی داشته باشند، دولت باید مانند گذشته تایر را به عنوان کالای استراتژیک تعریف کند تا صنعتگران تایر دوباره بتوانند از ارز ۴۲۰۰ تومانی استفاده کنند.

 آیا تامین مواد اولیه در صنعت تایر با مشکل روبه‌رو است؟

مشکل خاصی در زمینه واردات مواد اولیه در صنعت تایر وجود ندارد، اما واقعیت آن است که در شرایط کنونی، قیمت ارز گران است و این بالا بودن نرخ ارز موجب شده تا رقابتی در بازار تایر وجود نداشته باشد و متاسفانه خریداری برای تایرهای تولیدی وجود ندارد.

 به نظر شما واردات تایر به این صنعت ضربه می‌زند یا در آن ایجاد رقابت می‌کند؟

بدون تردید واردات تایر به این صنعت ضربه می‌زند. ما در صنعت تایر از نظر تکنولوژیکی نسبت به تایرهایی که از کشورهایی مثل چین و... که وارد کشور می‌شود، عقب نیستیم که بخواهیم تولیدات خود را رقابت‌پذیر کنیم؛ بلکه در بسیاری از موارد حتی از آنها جلوتر هستیم. به همین دلیل واردات تایر نه‌تنها زمینه رقابتی برای ما ایجاد نمی‌کند، بلکه وقتی واردات تایر از کشورهای خارجی انجام می‌شود، به‌شدت به بخش تولید داخلی لطمه می‌زند. این در حالی است که ما در برخی سایزها حتی امکان صادرات تولیدات داخلی خود را به کشورهای دیگر داریم.

 در شرایط فعلی وضعیت صادرات تایرهای تولیدی به چه صورت است؟ چه موانعی در این زمینه وجود دارد؟

متاسفانه در وضعیت موجود،وضعیت صادرات تایر نیز اسفناک است. به‌رغم اینکه مشتریان خارجی برای صادرات تولیدات ما وجود دارد، اما از آنجا که امکان صادرات این تایرها را نداریم، نمی‌توانیم تولیدات خود را به دست آنها برسانیم. دولت مجوز صادرات را به ما نمی‌دهد، چون معتقد است که اگر تایرهای تولیدی صادر شود، با کمبود تایر در داخل کشور مواجه خواهیم شد، در حالی که اصلا چنین نیست و این سیاست‌گذاری کارشناسی نیست. در حال‌حاضر در کل کارخانه‌های کشور نزدیک به ۲میلیون حلقه لاستیک وجود دارد که این تعداد حلقه در انبارهای کارخانه‌ها دپو شده و بدون متقاضی مانده است. بنابراین برای تداوم تولید تایر در کشور حداقل باید نیمی‌از این تایرها صادر شوند تا تولیدکنندگان بتوانند تولید خود را ادامه دهند.

 برای حل مسائل و مشکلات مذکور چه مطالبات و انتظاراتی از دولت جدید دارید؟

تولیدکنندگان تایر انتظارات متعددی از دولت جدید دارند. با توجه به گرفتاری‌های زیادی که در صنعت تایر وجود دارد و وعده‌هایی که رئیس‌جمهور منتخب داده است، امیدواریم با عملیاتی شدن این وعده‌ها، مشکلات این صنعت و دغدغه‌ تولیدکنندگان تایر در کشور حل شود. اولین درخواست ما از رئیس‌جمهور منتخب آن است که مشکل ارز را برای صنعتگران این حوزه حل کند چون همان‌طور که اشاره شد، در شرایط کنونی مساله مهم کارخانه‌داران تایرسازی نرخ ارز است. ارز تایر به‌عنوان یک کالای استراتژیک را به ارز نیمایی تبدیل کرده‌اند که این خود سرمنشأ چالش‌های متعددی برای تولیدکنندگان تایر شده است. بنابراین درخواست اصلی ما به عنوان تولیدکنندگان تایر این است که مجددا ارز ۴۲۰۰ تومانی را در اختیار ما قرار دهند. همان‌طور که برای کالاهای دیگری مثل دان مرغ، کنجاله و ذرت ارز ۴۲۰۰ تومانی اختصاص می‌دهند، در حالی‌که لاستیک حتی از چنین محصولاتی واجب‌تر است چون اگر لاستیکی در کار نباشد، به طور مثال امکان انتقال بار کنجاله‌ای که از بندرعباس وارد کشور می‌شود به نقاط دیگر کشور وجود نخواهد داشت. به هر حال مصرف‌کننده‌ها و کامیون‌داران باید توان خرید تایر را داشته باشند. در شرایط کنونی به‌واسطه گرانی تایر در کشور، توان خرید این کالا در بین مردم بسیار کاهش یافته و حتما لازم است که قیمت تایر به قیمت قبلی بازگردد. این اولین و مهم‌ترین انتظار ما از دولت است که امیدواریم در دولت جدید مسوولان ذی‌ربط به این درخواست توجه کنند.

درخواست دوم ما این است که دولت همکاری لازم را با تولیدکنندگان در جهت نوسازی و بازسازی کارخانه‌های تایرسازی انجام دهد چون در حال‌حاضر متاسفانه تجهیزات و ماشین‌آلات تمام کارخانه‌های تایرسازی فرسوده و قدیمی ‌شده و نیاز مبرم به نوسازی و بازسازی دارند. از طرفی به لحاظ اینکه وارد کردن ماشین‌آلات و تجهیزات مورد نیاز در صنعت تایر با ارز ۲۵ هزار تومانی صرفه و توجیه اقتصادی ندارد، تحقق این امر نیازمند اختصاص ارز ارزان است و دولت باید ارز با نرخ مناسب را در اختیار تولیدکنندگان قرار دهد تا بتوانند نسبت به نوسازی تجهیزات کارخانه‌های خود اقدام کنند.

p28 (1) copy