سفیر ایران در روسیه نیز در مراسم رونمایی از واکسن اسپوتنیک ایرانی با اشاره به تولید ۶۰ میلیون دز واکسن اسپوتنیک ایرانی گفت: از ابتدای پاندمی کرونا، وزیر بهداشت با جدیت پیگیر تامین واکسن کرونا از طریق روسیه بود. اصلی‌ترین هدف، تولید مشترک بود که در نهایت با همکاری صندوق سرمایه‌گذاری روسیه، شرکت اکتوور به‌عنوان یک شرکت پیشتاز در خاورمیانه جهت تولید مشترک در ایران انتخاب شد.

کاظم جلالی افزود: ابتدا قرارداد ۲میلیون دز و سپس ۶۰ میلیون دز (دو دز برای ۳۰میلیون نفر) بسته شد که البته از نحوه و میزان ارسال راضی نیستیم، اما این مساله در حال پیگیری است و انتظار داریم روسیه در این زمینه همکاری لازم را داشته باشد.

براساس این گزارش، واکسن اسپوتنیک وی در بیش از ۶۰ کشور جهان از جمله ایران به ثبت رسیده و در بسیاری از کشورهای دیگر از جمله آلمان، ایتالیا، اسپانیا، بلاروس، اوکراین، صربستان، هند، چین، کره جنوبی، قزاقستان، مصر، آرژانتین و برزیل برای تولید قراردادی و تحت لیسانس انتخاب ‌شده است. در این میان گروه دارویی اکتوور به‌عنوان یکی از نخستین تولیدکنندگان این واکسن در منطقه خاورمیانه برگزیده ‌شده است. فرآیند تولید داروهای ویژه کرونا در شرکت اکتوور نهایی شده و این شرکت علاوه بر خودکفایی در تولید، با قیمتی کمتر از یک پانزدهم بهای جهانی، داروهای مؤثر در درمان کووید را ارائه می‌کند.