ضرورت نگاه جامع و کامل  به  زنجیره فولاد در دولت جدید

دنیای اقتصاد: از دولت جدید انتظار می‌رود نگاه کامل و جامعی به زنجیره فولاد در بخش‌های مختلف داشته باشد و ضمن تعریف چشم‌انداز برای حداقل ۵ سال، سیاست‌گذاری برای آن را به‌گونه‌ای انجام دهد که کالای ایرانی ضمن برخورداری از شرایط رقابت در بازار جهانی، برای کشور و اقتصاد ارزآوری نیز داشته باشد.رضا یزدخواستی افزود: امید می‌رود در دولت آینده سیاست‌هایی اتخاذ شود که منجر به ثبات در صنعت و بازار شود. از طرفی نمی‌توان گفت صرف یک‌دست شدن همه ارگان‌ها منجر به ثبات شود، بلکه در اولویت قرار گرفتن سیاست‌های مسوولان برای تنظیم و ایجاد ثبات در بازار است که می‌تواند در اولویت نخست باشد یا اولویت ثانویه.

 کالای ایرانی، رقابتی شود

یزدخواستی تصریح کرد: انتظارات ما از دولت و وزارت صمت در آینده این است که نگاه جامع و کاملی به‌کل زنجیره فولاد، بازار فولاد، تولید محصولات زنجیره فولاد، بازار داخلی و صادرات داشته باشند و یک چشم‌انداز پنج‌ساله برای آن تعریف کنند؛ به‌گونه‌ای که صادرات کالای ایرانی کاملا رقابتی و برای کشور ارزآور باشد. درواقع لازم است نگاه به این زنجیره از حالت بخشی و جزیره‌ای دور شود و ملاک آن نگاه کارشناسی و اقتصادی باشد، (نه اینکه افزایش انتقال سود از یک بخش به بخش دیگر زنجیره یا افزایش قیمت‌ها در زنجیره رخ دهد) تا درنهایت شاهد تغییرات مثبت باشیم؛ در غیر این صورت شرایط تغییری نخواهد کرد.

معاون خرید شرکت فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: در واقع لازم است متولیان وزارت صمت از ابتدا تا انتهای زنجیره فولاد را بررسی کنند و برای آن برنامه‌ریزی داشته باشند تا خروجی این صنایع، تولید محصولاتی باشد که بازار کشور را رقابتی می‌کند و قابلیت عرضه آن در بازار جهانی وجود دارد و برای کشور ارزآور است.

 به گفته وی، فولاد مبارکه با فرمولی که در شرایط تحریم داشت، همچنان در همین مسیر حرکت می‌کند.

یزد خواستی ادامه داد: در حال حاضر تحریم‌های بسیاری بر کشور و صنعت فولاد ایران تحمیل ‌شده و فولاد مبارکه نیز براساس همین شرایط تحریمی برنامه‌ریزی کرده و به جلو حرکت می‌کند. البته به گشایش برخی از تحریم‌ها نیز امیدواریم که اگر اتفاق بیفتد منجر به خشنودی در صنعت فولاد و اقتصاد کشور خواهد شد، اما اکنون برنامه شرکت فولادمبارکه برای ادامه راه، براساس شرایط در بدترین حالت ممکن یعنی فشار حداکثری است.

 دولت با جسارت قدرت و توانایی خود را برای تحقق افق ۱۴۰۴ اعلام کند

معاون خرید شرکت فولاد مبارکه بابیان اینکه برای دستیابی به افق ۱۴۰۴ و تولید ۵۵ میلیون تن فولاد چه سختی‌هایی سد راه دولت جدید خواهد بود نیز گفت: دولت باید با جسارت میزان اقدامات و رشد موردنیاز برای تولید بیشتر فولاد و رسیدن به عدد ۵۵ میلیون تن را اعلام کند، زیرا عدم دستیابی به اعداد تعریف‌ شده برای افق ۱۴۰۴ ممکن است منجر به از بین رفتن سطح اعتماد به دولت شود.

وی افزود: بزرگ‌ترین نیاز امروز دولت، اعتماد صنعت، تولیدکنندگان و بازار به تصمیماتش است. از سوی دیگر زمانی که هدف‌گذاری برای انجام کاری صورت می‌گیرد، برخی از عوامل در کنترل و برخی خارج از کنترل هستند که گاهی نیز نقش تعیین‌کننده‌ای دررسیدن به هدف ایفا می‌کنند. برای مثال، زمانی که تولید ۵۵میلیون تن برای افق ۱۴۰۴ تعریف شد، تحریم‌های حداکثری مطرح نبود. شاید اگر پیش‌بینی تغییر شرایط و ایجاد موانع و سختی‌ها در نظر گرفته می‌شد، میزان تولید فولاد نیز در این افق تغییر می‌کرد.

 دولت باید آنچه را که توان محقق کردنش را دارد اعلام کند

یزد خواستی تصریح کرد: نباید از دولت انتظار کارهای غیرممکن داشت؛ اما دولت باید آنچه را که توان محقق کردنش را دارد اعلام کند. برای چشم‌انداز ۱۴۰۴ برای فولاد نیز این موضوع صادق است؛ زیرا از زمانی که این برنامه‌ریزی انجام‌شده، اتفاقات مختلفی مانند تحریم‌های حداکثری، افزایش چند برابری قیمت دلار، افزایش قیمت حامل‌های انرژی، افزایش هزینه سرمایه‌گذاری، عدم همکاری کشورهای دیگر در فاینانس پروژه‌های ایران و... در کشور رخ ‌داده است که همگی باعث سخت شدن روند کار می‌شوند. به گفته وی، درواقع اقتصاد امروز و سیاست در سطح بین‌المللی در هدف‌گذاری‌های صورت گرفته برای چشم‌انداز ۱۴۰۴ اثرگذار بوده‌اند.