بیمه ملت دست‌‎کم، خواستار سهم باکیفیت از بازار بیمه است و نمی‌خواهد به بهانه فروش بیشتر، اعتبار خود را مخدوش کند. از این منظر، تلاش نخست این شرکت باوجود سخت‌تر شدن رقابت، صیانت از جایگاه فعلی و برنامه‌ریزی برای بالا رفتن منطقی از پله رقابت با در اختیار گرفتن سهم باکیفیت و کم‌ریسک است.

البته افق دید بیمه ملتی‌ها بیشتر بر صنعت نفت، گاز، پتروشیمی، پوشش ریسک‌های بزرگ و زیر چتر قرار دادن ابرپروژه‌هاست و بدیهی است که با افت شاخص رشد اقتصادی درنتیجه تحریم‌ها و آسیب ‌دیدن بسیاری از کسب‌وکارها، در کوتاه‌مدت رسیدن به اهداف، سخت و پردست‌انداز خواهد بود.

یکی از پایه‌های مستحکم بیمه ملت در فضای رقابتی، بر سر پذیرش ریسک و توانایی ایفای تعهدات و پرداخت به‌موقع، دقیق و منصفانه خسارت‌ها با رویکرد صیانت حداکثری از حقوق بیمه‌گذاران، رتبه نخست این شرکت در شاخص توانگری مالی در بین شرکت‌های بیمه‌گر فعال در سرزمین اصلی است.

 براساس برآورد رسمی بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان نهاد ناظر صنعت بیمه به استناد صورت‌های مالی حسابرسی‌شده شرکت‌های بیمه، نسبت توانگری بیمه ملت در سال ۱۳۹۹ در سطح یک با نسبت ۲۷۹ درصد بوده که بالاترین رتبه توانگری را به خود اختصاص داده و صدرنشین جدول توانگری مالی در صنعت بیمه است. حفظ توانگری مالی یکی از راهبردهای فنی و بیمه‌گری در بیمه ملت است.

با وجود این رکورد، انتظار می‌رود با برداشته شدن تحریم‌ها، راه برای حضور بیمه ملت در فراتر از مرزهای ایران هموار شود و بتواند از این مسیر به رقابت بپردازد و ریسک شرکت‌های بیمه‌ای خارج از ایران را زیر چتر خود بگیرد، آن‌هم در شرایطی که پیش‌ازاین، تنها شرکت بیمه دولتی کشور اجازه داشت ریسک اتکایی را از بیمه‌گران خارجی قبول کند. بیمه ملت در این راستا از قبل برنامه‌ریزی‌های لازم جهت ارتقای نسبت‌های مالی و شاخص‌های تعیین‌کننده وضعیت اعتباری از حیث ریسک‌های مختلف متناسب با استانداردهای بین‌المللی را انجام داده که ازجمله می‌توان به افزایش سرمایه این شرکت و اجرای الزامات حاکمیت شرکتی و تجهیز نرم‌افزاری برای محاسبات دقیق ریسک از داخل و خارج را کشور اشاره کرد. در اختیار گرفتن سهم بیشتر از بازار بیمه، البته با سبد پرتفوی متنوع، کم‌ریسک و متوازن از اقدامات شفاف بیمه ملت در سال ۱۳۹۹ به شمار می‌رود. به‌ویژه اینکه این شرکت توانسته است حدود ۱۳۳درصد تحقق بودجه را عملیاتی کند و کل حق ‌بیمه تولیدی خود را به ۲۰هزار و ۶۸۵میلیارد و ۶۳۵میلیون ریال برساند که بسیار بالاتر از حق بیمه‌ای است که در بودجه سالانه از سوی هیات‌مدیره به میزان ۱۵هزار و ۶۰۰میلیارد ریال تعیین ‌شده است. نکته دیگر اینکه حق بیمه تولیدی شرکت در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ رشد ۴۵درصدی را تجربه کرده و به ‌این ‌ترتیب بیمه ملت بدون ریسک جدی وارد باشگاه ۲۰ هزار میلیاردی بیمه‌گران از حیث میزان فروش شده است.

در مجموع جهش‌های معنادار و مثبت در کارنامه بیمه‌گری شرکت بیمه ملت، نشان از دست‌یافتنی بودن رویاها و تحقق برنامه‌های این شرکت دارد. از جمله اینکه در سال ۱۴۰۰ سنگ بنای تحولات آینده بیمه ملت گذاشته خواهد شد و یکی از سنگ‌های زیربنایی شرکت، هدایت شبکه فروش به معرفی و فروش بیمه‌های زندگی خواهد بود.