برنامه‌های عملیاتی توسعه صنعت گوهرسنگ‌ها، در دو افق ۱۴۰۵ و ۱۴۱۰ طرح‌ریزی و نهایی شده است. بر این اساس افق ۱۴۰۵ استراتژی اصلاح ساختار کلان صنعت گوهرسنگ، استراتژی توسعه زیرساخت‌ها و بهبود محیط کسب‌وکار صنعت گوهرسنگ، استراتژی توسعه مدیریت و منابع انسانی در صنعت گوهرسنگ، استراتژی توسعه منابع تامین گوهرسنگ خام و استراتژی توسعه سرمایه‌گذاری و تولید در صنعت گوهرسنگ را در بر می‌گیرد.

از سوی دیگر تا افق ۱۴۱۰ نیز استراتژی توسعه منابع تامین گوهرسنگ خام، استراتژی توسعه سرمایه‌گذاری و تولید در صنعت گوهرسنگ و درنهایت استراتژی توسعه بازار داخلی منطقه‌ای و جهانی صنعت گوهرسنگ عملیاتی می‌شود.

طرح جامع توسعه گوهرسنگ‌ها که از محورها و ماموریت‌های جدید ایمیدرو برای راهبری است، طی حدود دو سال گذشته ابتدا با حضور روسای تشکل‌های بخش خصوصی همچون خانه معدن، اتحادیه طلا و جواهر اتاق اصناف، کانون هماهنگی دانش و صنعت و بازار جواهر و سنگ‌های قیمتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، بانک مرکزی، معاونت صنایع‌دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، ستاد مبارزه با قاچاق کالا، دفاتر مرتبط وزارت صمت، سازمان‌های صمت استان‌ها و نیز گمرک جمهوری اسلامی و همچنین شخصیت‌های مراکز علمی و دانشگاهی تهیه و تصویب‌شده بود، اسفندماه گذشته برای بررسی فرآیندهای توسعه‌ای، در اختیار ریاست جمهوری قرار گرفت. هفته جاری نیز سند توسعه این طرح کلان، به تایید رزم‌حسینی وزیر صنعت، معدن و تجارت رسید. برنامه‌های فوق با حضور وجیه‌الله جعفری رئیس هیات عامل ایمیدرو، اسدالله کشاورز معاون امور معادن و صنایع معدنی، علی‌رضا شهیدی رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی، علی رسولیان رئیس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی و مهدی صادقی نیارکی معاون امور صنایع در محل ایمیدرو، موردبحث و بررسی قرار گرفت و به تایید رسید. در این نشست معاونان و کارشناسان ایمیدرو نیز حضور داشتند.