آمارها نشان می‌دهد هر دو خودروساز از قولی که داده‌اند عقب مانده‌اند به ویژه ایران خودرو! «دنیای اقتصاد» در مصاحبه‌ای که بهمن سال گذشته با معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول گروه صنعتی ایران‌خودرو انجام داد  وی تاکید کرده بود که به‌زودی تولید انبوه این خودرو آغاز می‌شود و حتی در اسفند ماه ۱۰۰۰دستگاه تارا تولید خواهد شد. این درحالی است که چند هفته بعد مدیرعامل ایران‌خودرو در یک جلسه عمومی‌ از ارقام هفتگی تولید بسیار پایین‌تر از این رقم سخن گفت.

ایران خودرو روی تارا حساب ویژه‌ای باز کرده و این مشخص است. همچنین هزاران دستگاه از این خودرو پیش فروش شده وطبیعتا مشتریان با نگرانی و دقت آمار تولید این خودرو را رصد می‌کنند. قرار بوده امسال ۵۰ هزار دستگاه تارا تولید شود، اما آیا به واقع به این‌سو می‌رویم؟

آمارهای تولید تارا نگران‌کننده است. تولید ۴۰۷ دستگاه تارا در خرداد ۱۵۴دستگاه در  اردیبهشت و ۳۴ دستگاه در فروردین. این به معنای آن است که در حالی‌که ۲۵درصد سال گذشته تنها کمتر از ۲درصد هدف محقق شده است.

البته مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو از آغاز اجرای تعهدات خودروی تارا ظرف چند روز آینده خبر داده  و گفته تارا با گیربکس اتوماتیک در شهریور ماه تحویل مشتریان خواهد شد. باید به انتظار نشست و دید اما اگر واقع بین باشیم باید بپذیریم سرعت فعلی اصلا جوابگوی نیاز بازار نیست و ایران‌خودرو به شیوه کنونی قادر نیست ترکیب تولیدات خود را ازشکل کنونی که به‌شدت به سمت تولیدات قدیمی ‌و از رده خارج است به سمت تولیدات جدید و کیفی سوق دهد.

مسوولان ایران‌خودرو باید پاسخ دهند چرا طرح‌های نوسازی و ابداعات و ابتکارات این‌قدر زمانبر هستند؟ این اتفاقات قبلا درباره سمند نیز رخ داده و خودرویی که قرار بود مدام توسعه یابد و مدرن‌تر شود تغییراتی درخور نیافت و عاقبت به «دنا» تغییر نام پیدا کرد. متاسفانه یا خوشبختانه صنعت خودرو در جهان ،حوزه سرعت، ابتکار، جسارت و دوراندیشی است و هر طرحی زمان کوتاه برای معرفی، رشد و خروج از بازار دارد. خودروسازان داخلی نیز باید بدانند هر طرحی تنها ۲ تا ۳ سال برای رسیدن به سودآوری و خروج از بازار دارد؛ در غیر این‌صورت مانند جنین مرده خواهد بود.