معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس هیات‌ عامل ایمیدرو در نشست تخصصی با مدیرعامل و مسوولان شرکت فولاد خوزستان، تلاش این مجموعه را در شرایط سخت تحریم‌ها و کرونا در احیای چرخه اقتصادی و تولید کشور، قابل‌تحسین دانست.

وجیه‌‌الله جعفری اظهار کرد: نقش فولاد خوزستان از ابتدای تاسیس با تولید شمش فولادی برای زنجیره‌های پایین‌دستی و همچنین تامین ارز کشور در بخش صادرات اثرگذار بوده است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: پویایی شرکت فولاد خوزستان هم بر اشتغال جوانان و هم بر توسعه منطقه تاثیرگذار است. به‌ طور قطع تکمیل زنجیره ارزش فولاد خوزستان به‌عنوان یک شرکت پایه در کشور مورد توجه زنجیره تولید فولاد است. سازمان ایمیدرو نیز تلاش می‌کند از توسعه فولاد خوزستان در جهت رشد اقتصادی کشور حمایت کند.

جعفری درباره ایفای نقش مسوولیت‌های اجتماعی شرکت فولاد خوزستان در سال‌های اخیر اظهار کرد: این مجموعه در زمان بروز مشکلات در استان همچون سیل و کرونا، حمایت همه‌جانبه خود را به‌صورت مستمر انجام داده است.

رئیس هیات‌عامل سازمان ایمیدرو گفت: امروزه باوجود تحریم‌ها و کرونا، فعالیت زنجیره معدن و فولاد کشور پابرجاست و شاهد رشد تولید هستیم. وی گفت: در سال گذشته ۳/ ۴۵میلیارد دلار طرح افتتاح ‌شده است. در سال‌جاری نیز پیش‌بینی می‌شود به ارزش ۲میلیارد دلار طرح افتتاح شود. این امر نشان‌دهنده پویایی صنعت فولاد و معدن است. سال گذشته با صادرات در حوزه مس و فولاد بسیاری از مشکلات در زمینه ارزی برطرف شد. جا دارد از نقش موثر مجموعه فولاد خوزستان در صادرات و ارزآوری تقدیر و تشکر کنیم.

جعفری افزود: ظرفیت ایجادشده در تولید کنسانتره بیش از تولید سنگ‌آهن است. امروزه زنجیره ارزش به هم نزدیک شده، اما ظرفیت‌ها در حال پیشی‌گرفتن از میزان تولید مواد اولیه زنجیره قبلی هستند. این مشکلی است که به‌عنوان نخستین نکته از سوی شرکت فولاد خوزستان مطرح ‌شده است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: دومین نکته کمبود و افزایش قیمت حامل‌های انرژی است. این امر به‌‌طور قطع بر میزان تولید اثرگذار خواهد بود. پرداختن به چنین مشکلی نیازمند رسیدگی در سال‌های پیشین بوده است. اگر از هم‌اکنون چاره‌اندیشی کنیم، در سه سال آینده مشکلات کمتری خواهیم داشت. یکی از راه‌حل‌ها احداث نیروگاه تولید برق است که در حال مذاکره و هماهنگی با وزارت نیرو هستیم و تلاش می‌کنیم که ۱۰هزار مگاوات برق برای تشویق میان شرکت‌های تولیدی بزرگ تقسیم کنیم. البته در این بازه زمانی از مدیریت انرژی نباید غافل شویم.

 صادرات فولاد خوزستان به ۴ قاره جهان

مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان نیز در این نشست اظهار کرد: فولاد خوزستان به ۲۸ کشور در چهار قاره جهان صادرات محصول دارد. اولویت‌های سرمایه‌گذاری و تمرکز استراتژیک این شرکت، تامین پایدار کنسانتره و سنگ‌آهن، تکمیل زنجیره ارزش، تامین پایدار انرژی و بازاریابی استراتژیک است.

امین ابراهیمی افزود: شرکت فولاد خوزستان میزان تولید خود را از ۳میلیون و ۴۳۹ هزار تن در سال ۱۳۹۴ به ۳میلیون و ۷۸۳ هزار تن در سال ۱۳۹۹رسانده است. مدیرعامل فولاد خوزستان در پایان خاطرنشان کرد: مهم‌‌ترین برنامه‌های عملیاتی در سال جاری تولید ۳میلیون و ۸۰۰ هزار تن شمش فولادی، به ظرفیت رساندن کارخانه احیای مستقیم، تکمیل پروژه فولادسازی شادگان و همچنین تملک شرکت فولاد اکسین در راستای تکمیل زنجیره ارزش است.

قائم‌مقام مدیرعامل فولاد خوزستان در امور بهداشت و سلامت کارکنان در پایان این نشست تخصصی اظهار کرد: باوجود کاهش ساعت کاری در تمامی سازمان‌ها در ایام کرونا، تولید در فولاد خوزستان حتی یک ساعت کاهش نیافته است.

علیرضا مخبر دزفولی افزود: همان‌گونه که برای پاکبانان تلاشگر واکسیناسیون برنامه‌ریزی و در نظر گرفته‌شده است،‌ برای سلامت کارکنان شرکت فولاد خوزستان و سایر کارکنان این صنعت در کشور نیز که نقش بسزایی در چرخه اقتصادی ایفا می‌کنند، باید طرح واکسیناسیون در نظر گرفته شود.