علیرضا مرشدبیک مدیر عامل شرکت فنی مهندسی نگهداشت‌کاران در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» در پاسخ به این پرسش که این شرکت در سال ۹۹ چه تعداد پروژه را انجام داده است و میزان سوددهی این شرکت چقدر بوده است، اظهار کرد: سال ۱۳۹۹ از سال‌های طلایی شرکت فنی مهندسی نگهداشت‌کاران بوده است؛ به این دلیل تعداد پروژه‌های در دست اجرای شرکت در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ حدودا به میزان ۲۰۰ درصد افزایش داشته است.

وی افزود: شرکت نگهداشت‌کاران در سال ۹۹ یک باب تعمیرگاه و یک انبار بزرگ به مساحت حدود یک هکتار در یکی از مناطق شهرستان ماهشهر برای کارهای تعمیراتی تاسیس کرد و براین اساس، شرکت قادر خواهد بود پروژه‌ها و کارهای تعمیراتی بزرگ‌تر و حساس‌تری را با خیالی آسوده‌تر و با کیفیت بالاتر به انجام برساند. مدیرعامل شرکت فنی مهندسی نگهداشت‌کاران بیان کرد: این شرکت سابقه ۲۸ ساله در زمینه تعمیرات، بهره‌برداری، تامین نیرو و خدمات پروژه‌ها دارد و به دلیل شرایط اقتصادی کشور شرکت‌های پیمانکاری همواره تحت مخاطره‌ هستند و حاشیه سود آنها پایین است و شرایط پایداری ندارند؛ بنابراین مجبور هستند همواره خود را ارتقا دهند تا با شرکت‌های دیگر رقابت داشته باشند.  مرشدبیک افزود: به همین دلیل، تیم مدیریت جدید از سال گذشته، تصمیم گرفتند حوزه‌های فعالیت شرکت را گسترش بدهند، در نتیجه شرکت به بخش‌های نیروگاهی، ساخت و اجرا و همچنین بخش‌های فنی و مهندسی ورود پیدا کرد. به عنوان مثال، شرکت نگهداشت‌کاران برای اولین بار، پروژه ساخت نیروگاه گرمسار را برعهده گرفت.

وی در ادامه بیان کرد: با اتکا به توان مدیران و تلاش‌های همکاران، سود خالص شرکت فنی مهندسی نگهداشت‌کاران در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ حدود ۱۵۲درصد افزایش یافت.

مدیرعامل شرکت فنی، مهندسی نگهداشت‌کاران در پاسخ به این پرسش که این شرکت در سال ۱۴۰۰ چه اهداف و برنامه‌هایی در دستور کار دارد که آنها را به انجام برساند، گفت: از شاخصه‌های مهم شرکت فنی، مهندسی نگهداشت‌کاران این است که شرکت دیون ممتازه(مطالبات کارگری) و دیون دولتی ندارد و به دلیل عملکرد شفاف، می‌تواند یکی از شرکت‌های پیمانکاری مطرح کشور باشد.

مرشدبیک افزود: باید در سال ۱۴۰۰ سیستم خود را ارتقا دهیم تا بتوانیم در انجام پروژه‌ها و کارهای در دست اجرا موفق عمل کنیم.  وی در ادامه اضافه کرد: شرکت فنی، مهندسی نگهداشت‌کاران یکی از شرکت‌های تابعه شرکت شستا است و دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌های دولتی و نیمه‌دولتی امکان رقابت با شرکت‌های خصوصی را که از انعطاف‌پذیری بیشتری برخوردار هستند دشوارتر می‌کند.  این مقام مسوول تصریح کرد: حفظ نیروهای شاغل در یک شرکت و افزایش سطح دانش آنها می‌تواند نقش مهمی در موفقیت یک شرکت داشته باشد و شرکت نگهداشت‌کاران تاکنون توانسته‌ است ارکان و تیم کاری خود را حفظ کند و آن را ارتقا بدهد.

مرشدبیک افزود: در تلاش هستیم که در سال ۱۴۰۰ بتوانیم ارتباط بخش‌های مختلف شرکت نگهداشت‌کاران را در ستاد مرکزی و کارگاه‌ها موثرتر کنیم و در مسیر تعالی سازمانی گام برداریم.  مدیرعامل شرکت فنی مهندسی نگهداشت‌کاران در پاسخ به این پرسش که چه تعداد نیرو در این شرکت مشغول به‌کار هستند و برای ارتقای سطح دانش آنها چه برنامه‌هایی را مدنظر دارید که انجام بدهید، گفت: درحال‌حاضر حدود ۲ هزار نفر نیرو در سراسر کشور در شرکت فنی، مهندسی نگهداشت‌کاران مشغول به‌کار هستند که به منظور افزایش راندمان و بهره‌وری شرکت، ارتقای سطح دانش و تجربه نیروهای انسانی، یکی از برنامه‌های اصلی شرکت، بحث آموزش نیروها بوده است.

مدیرعامل شرکت فنی، مهندسی نگهداشت‌کاران در پاسخ به این پرسش که این شرکت در طرح‌های نفت، گاز و پتروشیمی کشور چه نقشی دارد، گفت: یکی از ارکان ارز‌آوری در کشور پتروشیمی‌ها هستند. در شرایط فعلی با توجه به تحریم‌های ظالمانه که در این بخش با آن روبه‌رو هستیم و با توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری در راستای حمایت از تولید ملی، استفاده از توان داخلی و همچنین اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، این موارد با جدیت بیشتری دنبال می‌شود تا بتوانیم در این مسیر به الگویی برای کل کشور، تبدیل شویم. این مقام مسوول تصریح کرد: از کارهایی که شرکت‌های فعال در بخش نفت، گاز و پتروشیمی باید انجام بدهند افزایش میزان راندمان در زمان بهره‌برداری و تولید است که با ارتقای سطح کیفیت تعمیرات و افزایش سطح دانش نیروی انسانی می‌توان به راندمان بالاتر دست یافت.

مرشدبیک بیان کرد: شرکت فنی، مهندسی نگهداشت‌کاران با ۲ هزار نیروی شاغل در حدود ۲۴ پروژه در خراسان شمالی، نواحی مرکزی کشور، استان‌های غربی کشور، ماهشهر، عسلویه و بندرعباس انجام خدمات فنی و مهندسی را برعهده دارد که شامل چند نیروگاه، پالایشگاه، پتروشیمی و کارخانه است و با توجه به اینکه در پروژه‌های مختلفی در سراسر کشور فعالیت دارد می‌توان گفت این شرکت در طرح‌های توسعه‌ای نفت، گاز و پتروشیمی حضور پُررنگی دارد.

مدیرعامل شرکت فنی، مهندسی نگهداشت‌کاران در پاسخ به این پرسش که این شرکت برای افق ۱۴۰۴ چه برنامه‌هایی را مدنظر دارد که انجام بدهد و آیا این شرکت در بورس حضور خواهد داشت، گفت: خوشبختانه، همه برنامه‌های شرکت نگهداشت‌کاران در سال گذشته محقق شده است.

مرشدبیک اظهار کرد: افزایش ۶ برابری سرمایه شرکت، یکی از برنامه‌های مهم در سال ۹۹ بود که کارهای بانکی آن انجام شده است.

وی تصریح کرد: کارهای مربوط به افزایش سرمایه شرکت نگهداشت‌کاران تا مرداد ۱۴۰۰ انجام خواهد شد و پس از آن کارهای مربوط به بورسی شدن شرکت را انجام خواهیم داد.

مرشدبیک افزود: از دیگر برنامه‌های آینده شرکت نگهداشت‌کاران، ورود به بخش تعمیر و نگهداری نیروگاهی کشور است.

این مقام مسوول بیان کرد: با توجه به سابقه‌ای که شرکت نگهداشت‌کاران در بخش تعمیر و نگهداری پالایشگاهی و پتروشیمی کشور دارد می‌تواند در بخش تعمیر و نگهداری نیروگاه‌های کشور هم حضوری موفق داشته باشد.

مدیرعامل شرکت فنی، مهندسی نگهداشت‌کاران اظهار کرد: این شرکت، قصد دارد در پروژه‌های تعمیرات و تعمیرات اساسی و مقطعی مجتمع‌های پتروشیمی و پالایشگاهی که در ماهشهر و عسلویه، به‌صورت مناقصه‌ای به شرکت‌های خدماتی واگذار می‌شود پُرقدرت‌تر ورود پیدا کند.

مرشدبیک در پایان گفت: با توجه به ثبات و پایداری‌ که شرکت نگهداشت‌کاران از آن برخوردار است و همچنین با استفاده از منابعی که در اختیار شرکت قرار دارد سال ۱۴۰۰ سال مطلوبی برای شرکت خواهد بود.