به گزارش بخش ترجمه شرکت‌ها، به نقل از CNBC، اخیرا دانشگاه لیورپول اعلام کرده که برای تمرکز بر تجاری‌سازی پروژه‌های تحقیقاتی مربوط به برطرف کردن نواقص جاده‌ها، اقدام به ایجاد بخش تجاری جدید در این زمینه کرده است. دانشگاه لیورپول می‌گوید این اسپین اوت جدید شرکت Robotiz۳d  نام دارد و فناوری جدیدی که ارائه می‌دهد پتانسیل آن را دارد تا به‌طور اساسی آینده تعمیر و نگهداری جاده‌ها را تغییر دهد. بنا بر آنچه اعلام ‌شده است، به‌طورکلی هدف اصلی شرکت Robotiz۳d  استفاده از هوش مصنوعی و روباتیک برای بهبود شناسایی عیوب جاده‌ها مانند شکاف‌ها و چاله‌ها و سپس رفع آنها در سریع‌ترین زمان ممکن و با ایجاد کمترین مزاحمت برای شهروندان است. در ادامه، این شرکت که حاصل سرمایه‌گذاری مشترک بین دانشگاه و شرکت

A۲e Ltd است،  به دنبال توسعه سیستم‌های تعمیر جاده‌ای خودمختار یا ARRES است. شرکت A۲E که در سال ۲۰۰۲ تاسیس‌شده و خدمات نوآورانه طراحی سخت‌افزار و نرم‌افزار را در صنایع مختلف ارائه می‌دهد، در معرفی خود ادعا می‌کند که تجربه گسترده، بینش دقیق و نتایج اثبات‌شده این شرکت به مشتریانش مزیت برتری در ارائه راه‌حل‌های محصول یا پروژه، ازجمله انتقال فناوری‌های جدید بین بازار می‌دهد. پائولو پائولتی، از دانشکده مهندسی دانشگاه لیورپول، به‌عنوان مدیر ارشد فناوری در

Robotiz۳d انتخاب ‌شده است. وی در بیانیه‌ای که در کنار اطلاعیه دانشگاه صادر شد، اظهار کرد: این سیستم پیشنهادی قادر خواهد بود نقایص جاده‌ای مانند ترک‌ها و چاله‌ها را به‌صورت خودکار شناسایی و مشخص کند، شدت و عمق چنین نقص‌هایی را ارزیابی و پیش‌بینی و ترک‌ها را اصلاح کند تا به چاله‌های خطرناک تبدیل نشوند. یکی از ایده‌هایی که تیم Robotiz۳d در حال ‌توسعه آن است، مربوط به نحوه استفاده از فناوری‌های جدید برای مقابله با مسائل مرتبط با نگهداری جاده‌ها و انواع دیگر زیرساخت‌های مربوط به حمل‌ونقل است.

پروژه تحقیقاتی دیگر این شرکت شامل پروژه‌ای به نام شهرهای خودترمیم‌شونده است که بودجه‌ای را نیز از شورای تحقیقات مهندسی و علوم فیزیکی انگلستان دریافت کرده است. شورای تحقیقات مهندسی و علوم فیزیکی یک شورای تحقیقاتی دولتی انگلیسی است که بودجه دولتی را برای کمک‌هزینه‌های اقتصادی و مقاطع تحصیلات تکمیلی مهندسی و علوم فیزیکی، عمدتا برای دانشگاه‌های انگلستان تامین می‌کند. پروژه شهرهای خودترمیم‌شونده با هدف مقابله با چالش بزرگ حل مشکلات خیابان‌های شهرهای انگلستان تا سال ۲۰۵۰ با استفاده از ساخت روبات‌هایی که از طریق تکنیک‌های کم‌تهاجم، عیوب خیابانی را شناسایی و تعمیر می‌کنند، شروع به فعالیت کرده است. یک‌رشته دیگر از این ابتکارات که در دانشگاه لیدز، دانشگاه کالج لندن، دانشگاه ساوتهمپتون و دانشگاه بیرمنگام انجام می‌شود، در زمینه استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین برای نظارت و سپس اصلاح شکاف در جاده‌ها با استفاده از چاپگرهای سه‌بعدی آسفالت است. هر دو پروژه فوق بسیار موردتوجه قرار گرفته‌اند؛ زیرا راه‌حل‌های کاربردی را در قالب کلی پیشنهاد می‌کنند که قبل از جدی شدن و ایجاد خسارات، بتوانند مشکلات مربوط به وضعیت جاده‌ها را شناسایی و سپس تعمیر کنند. این پروژه‌ها در صورت عملی شدن می‌توانند همزمان به کاهش هزینه‌های عملیاتی و صرفه‌جویی در وقت کمک شایانی کنند. با نگاهی عمیق‌تر، نقش فناوری‌های خودمختار در تعمیر و نگهداری عمومی جاده‌ها و سایر زیرساخت‌های حیاتی و روستاها، فرصت‌ها و چالش‌هایی را به همراه دارد.

آلن دونیر رئیس تحقیقات و مشاوره فناوری‌های خودمختار درSBD Automotive است. این شرکت یک تیم جهانی متشکل از متخصصان فناوری خودرو است و درحالی‌که فناوری‌های سریع، بازارهای پیچیده و خطرات جدید، چالش‌های بی‌سابقه‌ای را برای تولیدکنندگان خودرو و شرکای آنها ایجاد کرده است، تحقیقات مستقل و پشتیبانی استراتژیک این شرکت در صنعت خودرو، بینش روشن و شرایط عملیاتی را فراهم می‌کند که می‌تواند راهگشای شرکت‌های فعال در این صنعت باشد.

آلن دونیر در ایمیلی که برای CNBC ارسال کرده، خاطرنشان کرد: محدودیت‌هایی برای استقرار وسایل نقلیه خودمختار جهت بررسی و نگهداری جاده‌ها وجود دارد، اما این محدودیت‌ها مربوط به فناوری نیستند. وی با اذعان به این موضوع که با جذب منابع گسترده، این فناوری‌ها می‌توانند با قدرت بیشتری ارائه شوند، افزود: اکثر خودروهای جدید از نظر سخت‌افزاری مجهز به امکاناتی برای بررسی وضعیت جاده‌ها هستند؛ زیرا با فرض داشتن نرم‌افزار مناسب برای پردازش تصویر، تنها آنچه شما در این خصوص نیاز دارید یک دوربین جلو و مکان‌یاب ماهواره‌ای (GPS) است. دونیر با توضیح این موضوع که مقامات محلی بودجه کافی برای انجام تعمیرات اساسی در جاده‌ها ندارند، گفت: تنها چیزی که نیاز داریم و متاسفانه هیچ‌وقت به‌طور کامل برآورده نشده، اشتراک این اطلاعات و ایجاد پرونده تجاری است.

وی در ادامه افزود: بعید است که مسوولان محلی در مورد محل گودال‌ها و چاله‌های شهری اطلاعات کافی داشته باشند؛ زیرا جمع‌آوری داده‌ها در مورد وضعیت جاده‌ها به دلیل نداشتن دانش کافی و کمبود بودجه، صورت نپذیرفته است، اما دونیر می‌گوید با این ‌حال کاهش هزینه این تعمیرات از طریق فناوری‌های خودمختار نیز بسیار دشوار خواهد بود. اگر بتوان قیمت این تجهیزات را کاهش داد و بودجه لازم را تامین کرد، می‌توان به تعمیرات مواردی ازجمله علائم آسیب‌دیده جاده تا نشت آب، تیرهای تلگراف و چراغ‌های راهنمایی رسیدگی کرد. اگر مقامات محلی، شرکت‌های مدیریت آب و شرکت‌های مخابراتی تمایل داشته باشند که از این مزایا بهره‌مند شوند، شاید یک پرونده تجاری نیز برای ما پیدا شود.

فناوری به‌وضوح نقش مهمی در حال و آینده صنایع خواهد داشت، اما همه ایده‌های مرتبط با نگهداری جاده‌ها پیچیده نیستند. از راه‌حل‌های نسبتا ساده می‌توان به آزمایش کیسه‌های هوای بزرگ و با رنگ روشن در جاده‌های انگلیس برای جلوگیری از رانندگی خودروها به بخش‌هایی از جاده که کارگران در آنجا مشغول کار هستند، اشاره کرد. کیسه‌های هوا با رنگ روشن در کمتر از ۱۰ دقیقه قابل باد شدن هستند و با یک علامت بزرگ ایست (STOP)  در مرکز آن تزئین شده‌اند.