شرکت‌های فولادساز و بزرگ در ایران همچون شرکت فولاد مبارکه که به‌عنوان یکی از شرکت‌های بزرگ بورسی در کشور شناخته می‌شود، طی سال‌های اخیر علاوه بر کمک به صنعت کشور در راستای توسعه اهداف صنعتی، به اقتصاد ایران نیز کمک‌های فراوانی رسانده و توانسته است سهامداران خرد را برای خرید سهام این شرکت فولادی به‌واسطه عملکرد موفق و درخشان خود، همچنین معاملات روان طی دو سال اخیر ترغیب کند و آینده درخشانی را برای سهامداران خود رقم بزند.

 نقش کلیدی شرکت‌های فولادی در ارزآوری برای کشور

در همین راستا کارشناس بازار سرمایه درباره روند فعالیت شرکت‌های بزرگ فولادی در کشور  می‌گوید: فارغ از عملکرد شرکت‌های فولادی بزرگ همچون فولاد مبارکه در بازار سرمایه، با نگاهی به میزان صادرات، گردش نقدینگی و به‌خصوص گردش ارزی در داخل کشور می‌توان گفت کمک شرکت‌های فولادی ما در افزایش صادرات غیرنفتی در سال‌های گذشته قابل‌توجه بوده و با افزایش تحریم‌ها که در حوزه‌های مختلف کشور را دچار مشکل کرده بود، به نظر می‌رسد صادرات فولاد و معدن وضعیت نسبتا خوبی داشته و توانسته‌اند کمک مشخص و واضحی در ارزآوری برای کشور داشته باشند.

به گفته حامد مددی، شرکت‌های صادرات‌محور ما در دو سال اخیر توانسته‌اند با افزایش صادرات همراه شوند و به بیابان خشک صادرات ایران رونق ببخشند که اتفاق بسیار مثبتی است و از این بابت می‌توان نمره بالایی به شرکت‌های صادرات‌محور داد.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: اما در کنار این موارد، بحث تخفیف‌هایی است که روی محصولات آنها می‌تواند وجود داشته باشد و طرح‌های توسعه‌ای این شرکت‌ها را می‌توان از عوامل اثرگذار بر روند فعالیت این شرکت‌های بزرگ صنایع معدنی دانست. چراکه شرکت‌های فولادی و معدنی بخشی از افزایش ظرفیت تولید خود را که منجر به افزایش صادرات آنها نیز شده به میزان زیادی مدیون طرح‌های توسعه‌ای خود هستند که شاید بین ۳ تا ۵ سال پیش اقدامات لازم برای اجرای آن در نظر گرفته شده و استارت کار خورده است.

 طرح‌های توسعه‌ای نجات‌دهنده شرکت‌های فولادی و معدنی شدند

مددی ادامه داد: در واقع این طرح‌های توسعه‌ای نجات‌دهنده بسیاری از شرکت‌های فولادی و معدنی بوده‌اند که با برنامه‌های توسعه‌ای خود به فکر امروز صنعت بوده‌اند و این امر نکته مثبتی پیرامون صنایع فلزی و معدنی در ایران است.

وی تصریح کرد: اما اگر بخواهیم به جزئیات و برهه‌ای که هم‌اکنون در آن قرار داریم بپردازیم، می‌توان گفت طی دو سال گذشته، در بازار سرمایه نگاه به صنعت فولاد و فلزات اساسی تغییر کرده است؛ زیرا درگذشته خیلی از سهامداران خرد به سراغ سهام این شرکت‌ها به دلیل اینکه بیشتر حقوق‌محور هستند، نمی‌رفتند، اما رشد خوب و عملکرد درخشان آنها و روان بودن معاملاتشان باعث شد نگاه افراد حقیقی بازار سرمایه نیز به سهام این شرکت‌ها تغییر کند.

 بهترین شرکت‌های بازار در دو سال گذشته

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، شرکت‌هایی مانند فولاد مبارکه، شرکت ملی مس و سایر فولادسازان مانند فولاد خوزستان در دو سال گذشته جزو بهترین شرکت‌های بازار بودند و صاحبان سهام آنها با وجود اینکه قیمت سهام شرکت‌های یادشده، اصلاح داشته نسبت به وضعیت متوسط بازار شرایط بهتری را از لحاظ میزان بازدهی دارند که جزو نکات مثبت این شرکت‌ها است؛ بنابراین در مجموع می‌توان نمره مثبت و قابل قبولی به مدیریت این شرکت‌ها داد.

 فولاد هرمزگان بار صادراتی فولاد مبارکه را افزایش داد

مددی افزود: در واقع عملکرد سهام این شرکت‌ها در بازار سرمایه، آنها را به بازوهای اصلی ارزآوری در کشور بدل کرده؛ به‌ویژه فولاد مبارکه با طرح توسعه‌ای که در فولاد هرمزگان داشت توانست بار صادراتی خود را با کمک فولاد هرمزگان افزایش دهد و درنهایت به یک هلدینگ فولادی تبدیل شد. این اتفاق یکی از نقاط عطف ما در حوزه فلزات بوده و در سه سال اخیر نیز این موضوع بیشتر نمود داشته است.

 آرامش سهامداران فولاد مبارکه در شرایط نابسامان بورس

وی خاطرنشان کرد: شرکت فولاد مبارکه و فولاد خوزستان در شرایط نابسامانی بازار بورس باعث شدند تا سهامداران آنها نسبت به سایر سهامداران آرامش بیشتری داشته باشند و این نکته بسیار خوبی است. همچنین می‌توان گفت این موضوع به‌واسطه تثبیت قیمت‌های جهانی در سطوح جدید، کام سهامداران  این شرکت‌ها را شیرین‌تر خواهد کرد.

 ثبت رکوردهای مثبت در صورت‌های مالی سال ۹۹

با نگاهی به عملکرد سال گذشته شرکت فولاد مبارکه می‌توان دریافت که این فولادساز بزرگ در صورت‌های مالی خود، رکوردهای قابل قبولی را به ثبت رسانده و در بخش‌های مختلف با رشد همراه شده است؛ برای مثال درآمدهای عملیاتی این شرکت رشد ۹۸درصدی داشته و میزان سود خالص آن نیز رشد ۱۲۲درصدی نسبت به مدت مشابه سال ۹۸ را به ثبت رسانده است.

 از نکات مهم دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد، رشد قابل‌توجه سود خالص هر سهم فولاد است که در ۱۲ ماهه سال ۹۹ با رشد ۱۲۲درصدی از ۷۰۸ ریال به ۱۵۷۲ریال رسیده است.

 رشد ۱۰ برابری صادرات

با نگاهی به آمار منتشر شده می‌بینیم که در دوماه امسال بیشترین صادرات انجام‌شده توسط شرکت فولاد خوزستان، ذوب‌آهن و فولاد مبارکه بوده است، اما در این میان بررسی‌های صورت گرفته از آمار گمرک و تجارت خارجی نشان می‌دهد بیشترین رشد صادرات در این مدت در مقایسه با سال گذشته در فولاد مبارکه بوده که رشد ۵۷۸درصدی و جهش ۱۰ برابری صادرات را داشته است.

درمجموع می‌توان گفت رشد و توسعه شرکت فولاد مبارکه در بخش صنعت و اقتصاد کشور گواه فعالیت‌های مثبت این صنعت بوده و می‌توان امیدوار بود که روند یادشده طی سال‌های آینده نیز ادامه‌دار خواهد بود.