معاون بهره‌برداری فولاد سنگان گفت: در فروردین سال‌جاری برای تولید در واحد کنسانتره‌سازی با مشکلاتی مواجه بودیم که خوشبختانه رفع شد، البته عدم تامین پایدار برق سبب شده میزان تولید طبق برنامه‌های تعریف‌شده، پیش نرود.

سید علی شمسی‌نیا افزود: با توجه به اینکه امسال با عنوان «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» نام ‌گرفته است، امیدواریم موانع ما به‌عنوان یک تولیدکننده موردتوجه واقع شود و مسوولان درصدد رفع آن باشند.

به گفته معاون بهره‌برداری فولاد سنگان، قطع بی‌برنامه و مکرر برق و گاز، تولید واحد‌های صنعتی منطقه معدنی سنگان را به چالش کشانده است. واحدهای تولیدی ما در نیمه ابتدایی سال با قطعی برق و نیمه دوم سال با قطعی گاز مواجه هستند، هرچند که زمستان سال گذشته علاوه بر گاز به‌صورت همزمان قطع برق هم مزید بر علت شده بود. امیدواریم با رفع موانع در سال جاری مشکل تامین پایدار گاز و برق شرکت در تمام سال و در تمام فصول رفع شود.

وی با بیان اینکه کارخانه‌های تولیدی به دلیل قطع جریان انرژی دچار مشکلات اساسی می‌شوند، تصریح کرد: یکی از معضلات اساسی قطع برق و گاز، خرابی ماشین‌آلات و تجهیزات معادن است که در طول زمان خسارت هنگفتی را بر شرکت‌ها تحمیل خواهد کرد.

شمسی نیا تصریح کرد: تامین آب از دیگر چالش‌های شرکت است. هرچند که با حمایت صورت گرفته این مورد تا حدودی رفع شد، اما همچنان در این خصوص محدودیت‌هایی وجود دارد که برای افزایش تولید محدودیت ایجاد خواهد کرد.

وی با تاکید بر تامین کنسانتره به‌عنوان مهم‌ترین دغدغه شرکت گفت: مشکل تامین کنسانتره یکی از چالش‌های تمام تولیدکنندگان این حوزه است.

معاون بهره‌برداری فولاد سنگان خاطرنشان کرد: امید است با رفع محدودیت‌های موجود در تامین برق و امکان استفاده از ظرفیت کارخانه کنسانتره بتوانیم در تولید مواد اولیه فولاد نقش موثری را ایفا کنیم.

وی با اشاره به یکی دیگر از چالش‌های پیش رو که افزایش تولید با آن روبه‌رو است موضوع محل و ارسال محصول به مقصد خریدار (فولاد مبارکه)، گفت: امیدواریم با افزایش ظرفیت حمل ریلی این مشکل نیز از پیش پای تولید برداشته شود تا به خاطر پر شدن پایل محصول مجبور به توقف تولید نشویم.

شمسی‌نیا افزود: در خردادماه و تا قبل از توقف تعمیرات واحد موجودی گندله به 360هزار تن رسید که معادل 90درصد ظرفیت کل پایل ذخیره گندله فولاد سنگان است.

وی اما دستیابی به رکوردهای روزانه، ماهانه و سالانه گندله‌سازی، تسریع در تامین تجهیزات خارجی پروژه کنسانتره بدون حضور متخصصان خارجی و با توان نیروهای متخصص و جوان ایران اسلامی، تکمیل فعالیت‌ها و افتتاح پروژه کنسانتره‌سازی و... را از اقدامات شاخص این شرکت در حوزه تولید برشمرد.

معاون بهره‌برداری فولاد سنگان افزود: سال گذشته این شرکت به دستاوردهای بی‌سابقه و مهمی دست‌یافت که می‌توان به رکورد ماهانه تولید 412 هزار تن گندله در اسفند اشاره کرد، به‌علاوه اینکه در اواسط اسفند رکورد روزانه تولید گندله به میزان 16هزار و 600 تن در این واحد به ثبت رسید.

به گفته وی، فروردین امسال رکورد اسفندماه سال 99 شکسته و 422 هزار تن تولید در این ماه محقق شد.

معاون بهره‌برداری فولاد سنگان با بیان اینکه در سه‌ماه اول امسال موفق به تحقق برنامه‌های تولید شدیم، اما متاسفانه تولید کنسانتره شرکت در سه‌ماه اول با مشکل تامین برق مواجه بود و ناگزیر به تامین از مبادی مختلف شدیم که درنتیجه این امر، کنسانتره پایین‌تر از کیفیت استاندارد را دریافت کردیم.

وی خاطرنشان کرد: اگر کنسانتره باکیفیت به‌صورت مستمر در اختیار شرکت قرار گیرد میزان تولید افزایش قابل‌توجهی خواهد داشت. با همه این شرایط در مباحث کیفی و زیست‌محیطی همیشه در بازه استاندارد بوده‌ایم و رعایت مسائل مرتبط با میزان آلاینده‌ها در این واحد همیشه رعایت شده است.

شمسی‌نیا بیان کرد: ظرفیت واحد گندله‌سازی فولاد سنگان ۵میلیون تن در سال است که در این راستا واحد گندله‌سازی برای تولید این مقدار گندله آمادگی لازم را دارد؛ بنابراین با توجه به امکانات و زیرساخت‌های موجود برای تامین کنسانتره در این شرکت و امکان تامین مابقی کنسانتره از سایر منابع موجود، برنامه و هدف‌گذاری تولید گندله در سال‌جاری بیشتر از سال گذشته در نظر گرفته‌ شده که امید است باهمت و تلاش روزافزون همکاران و پشتیبانی مدیرعامل شرکت شاهد تحقق این مهم باشیم.

وی تاکید کرد: رفع چالش‌هایی نظیر عدم تامین کنسانتره و قطعی‌های بی‌برنامه برق و گاز بازدارنده تحقق پتانسیل‌های فعلی شرکت برای افزایش تولید نمی‌تواند باشد.

معاون بهره‌برداری فولاد سنگان گفت: شرکت فولاد سنگان شامل دو کارخانه کنسانتره‌سازی به ظرفیت مجموعا 5میلیون تن و یک کارخانه گندله‌سازی به ظرفیت 5میلیون تن است. واحد گندله‌سازی در سال 96 افتتاح ‌شده و این واحد در سال 99 موفق به ثبت رکورد تولید به میزان 3میلیون و 304هزار و 124 تن شد.

به گفته وی، همچنین سال گذشته به میزان 3 میلیون و 356هزار و 997 تن محصول به فولاد مبارکه ارسال کردیم. هرچند تامین کنسانتره از مشکلات اصلی صنعت فولاد در حال‌حاضر است، اما موفق به تامین 3میلیون و 631هزار و 399 تن کنسانتره از مبادی مختلف شدیم.

معاون بهره‌برداری فولاد سنگان تولید تجمیعی شرکت تا انتهای سال 99 را به میزان 9میلیون و 726 هزار و 553 تن اعلام کرد.