رئیس اتحادیه پوشاک با اشاره به اینکه در این نمایشگاه فعالان اقتصادی در زمینه طراحی، ایده‌پردازی، استارت‌آپ‌های پوشاک، اکسسوری، نساجی و تولیدکنندگان پوشاک حضور خواهند داشت، گفت: هنگام برگزاری نمایشگاه هیچ کالایی به فروش نمی‌رسد و جامعیت حضور فعالان پوشاک اعم از صنفی و صنعتی ازجمله ویژگی‌های نمایشگاه بین‌المللی زنجیره ارزش پوشاک است. ابوالقاسم شیرازی افزود: همچنین رعایت مسائل مد و طراحی در راستای اعتلای فرهنگ ایرانی و اسلامی، عدم برگزاری به شیوه تکراری و غیر موثر، توجه به تولید در جهت صادرات و جذب فعالان صادراتی، عدم ایجاد زد و بند و رانت برای اشخاص در زمینه تولید و تجارت در کنار جذب تجار و بازرگانان و اخذ مجوز برای جذب سرمایه‌های خارجی از دیگر اهدافی است که در این نمایشگاه پیگیری خواهد شد.

 ۱۸ ماه رکود تحمیلی

در ادامه این نشست محمد رئوف قادری، مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های شهر آفتاب با بیان اینکه صنعت نمایشگاهی هجده ماه رکود تحمیلی را تاب آورده است، گفت: تلاش می‌شود تا جان تازه‌ای به صنعت نمایشگاهی داده شود و زمینه فعالیت اقتصادی نمایشگاهی در کشور فراهم شود؛ به همین دلیل نمایشگاه پیش‌رو فرصتی برای تحقق این هدف خواهد بود.

قادری افزود: در طول یک سال و نیم گذشته زیان‌های مادی و معنوی بسیاری به تولیدکنندگان، فعالان اقتصادی، بازاریان و حتی مصرف‌کنندگان به دنبال تعطیلی نمایشگاه‌ها ایجاد شده است و متصدیان صنعت نمایشگاهی در تلاش هستند تا با برنامه‌ریزی‌های لازم بخشی از زیان‌های گذشته را جبران کنند.

مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های شهر آفتاب عنوان کرد: صادرات کشور نیز به‌‌رغم وضعیت موجود با رشد مواجه شده و از ۵۹ میلیون دلار به ۱۱۳ میلیون دلار افزایش‌یافته است.

 قاچاق ۲ میلیارد دلاری پوشاک در سال

مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های شهر آفتاب عنوان کرد: همت و اراده همگی بر این است که اتفاق جدیدی حاصل شود و حضور همزمان صنف و صنعت بتواند دستاورد مناسبی برای زنجیره تولید در پوشاک به همراه بیاورد.

قادری بابیان اینکه سالانه نزدیک به ۲ میلیارد دلار پوشاک قاچاق به کشور وارد می‌شود، اظهار کرد: از بابت این قاچاق منافع مالی، مالیاتی، سود و عوارض گمرکی به دولت نمی‌رسد و باید تلاش کرد تا ضمن کنترل قاچاق به تقویت تولیدکنندگان نیز پرداخت. قادری خاطرنشان کرد: نمایشگاه شهر آفتاب این آمادگی را دارد تا برگزاری اولین رویداد مد، طراحی، فناوری و سایر فعالان صنعت پوشاک کمک شایسته‌ای به فعالان در این بخش مهم صنعتی داشته باشند.

مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های شهر آفتاب با بیان اینکه صنعت پوشاک از قاچاق لطمات جدی دیده است، گفت: انجام حمایت‌ از تولیدکنندگان و کنترل قاچاق می‌تواند پویایی بیشتری در این صنعت به وجود آورد.

وی ادامه داد: امیدواریم زمینه فعالیت‌های اقتصادی و نمایشگاهی در کشور فراهم شود که البته این مهم، نیاز به حمایت‌های دولت و بخش خصوصی دارد.

وی با اشاره به نمایشگاه پوشاک، گفت: همت و اراده همگی بر این است که در این نمایشگاه اتفاق جدیدی رخ دهد که همان حضور صنف و صنعت کنار هم است. از طرف دیگر نمی‌توان نسبت به این حوزه بی‌تفاوت بود؛ چراکه حوزه پوشاک فقط یک‌ حوزه اقتصادی در کشور ما نیست و تعریف جدید در حوزه فرهنگی هم برای آن می‌شود در واقع پوشاک، معرف فرهنگ، تاریخ، تمدن و نگاه‌های مردم به مسائل سیاسی و اجتماعی است.

قادری با اشاره به وظیفه همه مسوولان در حوزه پوشاک افزود: کار مهم همه مسوولان در حوزه پوشاک ضمن حفظ ارزش‌های فرهنگی، توسعه در حوزه اقتصادی و صادراتی آن است که نیازمند حمایت‌های جدی دولت در زمینه صادرات هستیم.