چوب‌لای چرخ تولید ترمز  ABS داخلی

سیدرضا هاشمی، ‌رئیس هیات‎مدیره شرکت «آذین‎تنه» است که در زمینه تولید سیستم‎های ترمز فعالیت دارد. البته شرکت «ایست‎خودرو» نیز در کنار آذین‎تنه قرار است ترمزهای ABS را تا سال ۱۴۰۲ تولید و به بازار عرضه کند. وی از یک دهه عقب‎ماندگی تولید سیستم ترمز می‎گوید و غفلت‎هایی که برخی مدیران وقت درمورد صنعت خودرو و در نهایت جامعه در این حوزه داشته‎اند.  آمار تصادفات کشور نسبت ‎به نرم جهانی بسیار بالا است. بخشی از حوادث به‎ نقص فنی و کیفیت سیستم‎های فوق‎ایمنی خودرو مانند ترمز برمی‎گردد. به نظر شما به‎عنوان یک تولیدکننده در حوزه قطعات فوق‎ایمنی از جمله سیستم ترمز که سه دهه فعالیت را در کارنامه کاری خود دارید سیستم‎های ترمز تولید داخل به ‎لحاظ استاندارد، چقدر ایمنی و سلامت سرنشینان را حتی در صورت تصادف تضمین می‎کند؟ بارها عنوان شده اگر به‎لحاظ ایمنی خودرو در وضعیت مناسبی تولید شده باشد حتی در صورت تصادف منجر به کشته‌شدن سرنشینان نمی‎شود.

تولیدکنندگان فعال در حوزه سیستم ترمز داخلی به ‎لحاظ کیفیت با استانداردهای جهانی فاصله دارند. آنچه در حال ‎حاضر تولید می‎شود براساس استانداردهای حدود یک دهه قبل کشورهای صنعتی است. توجه داشته باشیم تغییر ترمز از دنده‎ای به اتومات یا ABS منجر به کاهش محسوس مرگ‎ومیرهای ناشی از تصادفات نمی‎شود. اگرچه این سیستم  مدیریت ترمز را برعهده دارد، اما ما باید به‌دنبال  ESC (کنترل پایداری الکترونیکی) باشیم. کار این سیستم مدیریت فرمان راننده است. همچنین در راستای مدیریت بهتر در رانندگی و کاهش کشته‎شدگان ناشی از تصادف ضروری است روی نرم‎افزار ECU خودرو بیشتر کار کنیم زیرا وقتی به اصطلاح «ترمز زده می‎شود» علاوه‎بر اینکه فرمان و لاستیک تحت کنترل قرار می‎گیرد باید دوربین‎هایی نیز جلوی خودرو نصب شود تا هرچه خودرو به مانع یا خودروی جلویی نزدیک‎تر می‎شود در واکنش سیستم ترمز نسبت ‎به خودرو یا مانع عملکرد و مدیریت بهتری داشته باشد. این امر بیشتر در حیطه عملکرد ECU است.

راننده هنگام نزدیک شدن به مانع  به صورت غیرارادی پدال ترمز را بیشتر فشار می‎دهد. گاهی هم راننده مانع یا خودرو را نمی‎بیند، اما این سیستم (ECU) در صورت متوجه نشدن صاحب خودرو باز هم هشدار می‎دهد «در حال نزدیک شدن به مانع یا خودرویی هستید». دیگر اینکه اگر در چنین شرایطی راننده نتواند با سرعت وارد عمل شود خود این سیستم وارد عمل شده و کمک می‎کند تا خودرو با مانع برخورد نکند. در چنین موقعیتی ECU به بوستر ترمز فرمان می‎دهد با توجه به فاصله دو خودرو، محاسبه دقیقی داشته باشد و با فاصله فرمان ترمز را می‎دهد.

معتقد هستم برای پشت خودرو هم باید سنسورهایی نصب شود که وقتی دوربین مانع جلو را دید و محاسبه را انجام داد دوربین‎های پشت هم این محاسبه را با خودروی عقبی داشته باشند تا تصادف از عقب هم رخ ندهد.

اگر تمام خودروها دارای چنین سیستم و تجهیزاتی باشند به‎طور قطع آمار تصادفات کاهش پیدا می‌کند و تعداد کشته‎ها کم می‎شود.

 قرار است به‎زودی در شرکت ایست‎خودرو ترمز ABS تولید شود. ورود آن به بازار چه زمانی است؟

حدود سال ۱۴۰۲ خورشیدی این ترمزها وارد بازار می‎شوند. رویکردی که گروه صنعتی ایران‎خودرو در امر داخلی‎سازی دارد، به این صورت است که نخست تعدادی قطعه به‎شکل CBU وارد می‎شود. بعد از مدتی CKD و در نهایت داخلی‎سازی می‎شود. ساخت داخل با طی این سه مرحله بوده و به ‎این ترتیب قطعه‎ساز ملزم می‎شود از تجربه شرکت مادر استفاده کند. با مذاکره وارد مشارکت شده و اطلاعات لازم برای مونتاژ را کسب کند. از آنجا که ترمز و سیستم ترمز هم از حساسیت بسیار بالایی برخوردار است با همین شیوه قرار است ترمز ABS در کشور تولید شود.

 شما به‎عنوان تولیدکننده سیستم ترمز برای کاهش چشمگیر تصادفات و آمار کشته‎شدگان چرا در محصولات خود مواردی را که در بالا آمد به‎کار نمی‎گیرید؟

قرار است ما در شرکت ایست‎خودرو سیستم ABS تولید کنیم که مانند جعبه سیاه در صورت تصادف اطلاعات قابل استخراج باشد؛ اینکه سرعت راننده چقدر بوده، به چه سمتی پیچیده و اینکه ترمز زده، آیا با تلفن همراه در حال مکالمه بوده است، خواب بوده یا بیدار، چرا با مانع که ممکن است خودرو باشد یا هر چیز دیگر برخورد کرده است؟

 ‎برای تحقق مواردی که آمار تصادفات و کشته‎شدگان را کاهش دهد باید بین تولیدکننده ترمز با تولیدکننده ECU هم‎افزایی و مشارکت وجود داشته باشد. در این صورت به‎طور قطع آمار حوادث ناگوار کمتر شده و خانواده‎های کمتری داغدار می‎شوند.

 چرا در حال ‎حاضر بین ترمزساز و تولیدکننده ECU مشارکت و همکاری وجود ندارد؟

خودروساز باید بانی این نوع هم‎افزایی‎ها باشد. خودروساز باید نشستی ترتیب دهد و مشکلات را عنوان کند و از قطعه‎سازان راهکار بخواهد و به‎طور جدی پیگیر موضوع باشد.

حدود ۳۰ سال پیش، رضا ویسه شرکت ساپکو را راه‎اندازی کرد و مدیریت آن را برعهده گرفت. وی در زمان مدیریتش کمیته‎هایی را تشکیل داد که قطعه‎سازان با مطالعه و تحقیق، کارهای نو ارائه می‎دادند. ویسه روزی به من گفت با بررسی‎های انجام شده بیشتر تصادفات سر پیچ‎ها رخ داده است. از من خواست مطالعه کنم که چطور وقتی راننده سر پیچ است، بداند در آن پیچ چند خودرو وجود دارد و نیز چند خودرو از پشت در حال نزدیک شدن هستند. مطالعه کردم و طرحی آماده شد. با همکاران در شرکت بوش مذاکره کردم (چون آن زمان تحت‎لیسانس بوش تولید داشتم). گفتم قطعه یا سیستمی ‌لازم دارم که از خود سیگنال داشته باشد تا با این سیگنال‌ها رانندگان بدانند سر پیچ یا در سربالایی‎ها و سراشیبی‎ها چند خودرو در جلو و عقب وجود دارد. یعنی اگر راننده قادر به رصد نبود  این سیگنال‎ها اطلاع‎رسانی کنند. البته درحال‎حاضر با دوربین قابل کنترل است اما در آن زمان این مساله بسیار مهم بود. درباره طرح با بوش صحبت شد و شنیده‎ها حاکی است که این سیستم روی بنز پیاده شده، اما متاسفانه به ما ندادند.

 ترمزهایی که قرار است سال ۱۴۰۲ وارد بازار شوند چقدر ایمنی خودرو و سرنشینان را افزایش می‎دهد؟

تاثیر چشمگیری خواهد داشت. ۱۰ سال است که فریاد می‎زنم اجازه دهید ترمز ABS را در داخل تولید کنم. قرارداد بسته شد، اما با عناوین مختلف چوب لای چرخ گذاشتند. برخی مدیران  پیشین گروه صنعتی ایران‎خودرو در حق صنعت خودرو و جامعه کم‌کاری  کردند. در آن زمان من به‌عنوان تولیدکننده بخش خصوصی ۲میلیون دلار هزینه و اطلاعات مورد نیاز را جمع‎آوری کردم، اما مدیریت وقت ایران‎خودرو مخالفت کرد و خواننده آگاه به‎طور قطع دلایل این مخالفت را می‎داند. در ادامه این ترمز به شرکت‎هایی واگذار شد که فقط واردکننده بودند. درحالی‎که من درباره برنامه نرم‎افزار داخل این نوع ترمز ۳۸۵هزار برنامه را مطالعه کرده بودم کنار گذاشته شدم و به واردات بسنده شد. اگر آن زمان اجازه ساخت داده می‎شد بخش زیادی از چالش‎های موجود حل شده بود.

ما می‎توانیم ESC تولید و فرمان را تحت کنترل داشته باشیم. در ادامه می‎توانیم در نرم‎افزار ECU آنها را به هم ارتباط دهیم و خودرو را با دوربین یا سیگنال از جلو و عقب کنترل کنیم، اما متاسفانه نگذاشتند. امروز با یک دهه تاخیر و هدررفت عمر و انرژی و البته انگیزه در‎حالی‎که با آمار بالای کشته‎شدگان تصادفات روبه‎رو هستیم دوباره شروع کرده‎ایم تا بتوانیم در سال ۱۴۰۲ تولید انبوه آن را آغاز کنیم. بخشی از حوادث و آمار کشته‎شدگان، به  مدیران پیشین خودروسازی‎ها برمی‎گردد.

امروز باید تیمی ‌از سازندگان ترمز ABS، تولیدکنندگان بوستر (سیستم ترمز) و خودروساز تشکیل شود و به‎جای تمرکز روی هزینه‎کردها روی کیفیت سیستم ترمز تمرکز ویژه شود؛ البته کیفیت از نگاه منِ تولیدکننده‎ای که ۵۰ سال تولیدکننده هستم با خودروساز متفاوت است. به‎این ترتیب خودروها به سیستم‎های روز جهان تجهیز خواهند شد. اجرایی کردن این طرح هزینه‎بر است از این‎رو ابتدا می‎توان برای خودروهای لوکس پیاده کرد و در ادامه با افزایش تیراژ که منجر به کاهش قیمت‎ها خواهد شد برای تمام محصولات داخلی اختصاص داد. این هزینه برای سلامت و جان مردم، سرمایه‎گذاری محسوب شده زیرا تا حدود ۶۰درصد از آمار تصادفات و فوتی‎های ناشی از رانندگی می‎کاهد و این رقم قابل ‎توجهی است.

تجهیزات موردنظر باید برای برخی خودروها به‎شکل پایلوت دیده و تست شود. البته مرکز تحقیقات خودروسازی در حال فعالیت است، اما این فعالیت جمعی نبوده و باید ترمزساز را هم در کنارش داشته باشد تا با تشریک ‎مساعی کیفیت و استانداردهای سیستم ترمز و البته ایمنی خودرو را در سطح جهانی افزایش داد، اما گوش شنوایی نیست.

وقتی حوادثی مانند تصادف اتوبوس خبرنگاران، سرباز معلم و... رخ داد چرا کسی نیامد سراغ ترمزسازان باسابقه که مشکل چیست؟ تولیدکننده باید در این‎باره پاسخگو باشد. از ترمزساز بپرسید دلیل این حوادث چیست؟ گویا فوت افراد در حوادث رانندگی برایمان عادی شده است درحالی‎که در هر تصادفی باید تولیدکننده پاسخگو باشد. اگر این‎گونه شود خیلی از مسائل روشن‎تر و شفاف‎تر می‎شود. نباید در برابر این حجم از تصادفات و خطرات رانندگی سکوت کرد.

جلوی بسیاری از حوادث را می‌شود گرفت. پیش از انقلاب سمتی در اتحادیه مکانیسین‎های اتومبیل تهران داشتم. در آن زمان آمار چپ‎کردن کامیون‎هایی که وارد کشور شده بودند زیاد بود. کاری که در آن زمان به‎عنوان مدیر اتحادیه مکانیسین‎ها انجام دادم این بود که یک فنر زیر کامیون قرار دادم تا لنت را زودتر از کاسه جدا کند و هوا زودتر تخلیه شود. همین امر آمار چپ‎کردن کامیون‎ها را کاهش داد. بنابراین سازندگان قطعات یک سلسله اطلاعاتی دارند که خودروساز ندارد و با مطرح شدن مشکلات می‎توانند راحت‎تر راه‎حل ارائه دهند. بنابراین در علل تصادفات باید از قطعه‎ساز و تولیدکننده پرسید و از آنها راهکار خواست.