داود چراغی با بیان اینکه یکی از این پیش‌فرض‌ها اطلاع‌رسانی است، افزود: اطلاع‌رسانی به‌منزله شفاف‌سازی در اقتصاد است، دولت باید اقداماتی را صورت دهد که مردم با اطلاعات بازار، عرضه و تقاضا آشنا باشند. یعنی اگر به دنبال ایجاد بنگاهی هستند بدانند از کجا باید مجوز بگیرند، چه اقداماتی انجام بدهند یا اگر خریدی صورت دادند و اجحافی صورت گرفته بدانند از چه طریقی اقدام و به کجا مراجعه کنند یا اگر به دنبال مقایسه قیمت و کیفیت محصولات هستند، باید به چه مراجعی سر بزنند. درواقع بخش مهمی از ساختار اقتصاد، موضوع اطلاع‌رسانی است که بر عهده دولت قرار دارد. استادیار موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی اظهار کرد: متاسفانه دولت آن‌چنان‌که باید خوب در این ‌باره عمل‌نکرده و حتی در مقاطعی اشتباهاتی نیز انجام داده و جلوی اطلاع‌رسانی را هم گرفته است.

چراغی با بیان اینکه این زیرساخت بخش‌های دیگری هم دارد مانند گرفتن مجوز و نظارت بر آنها که متاسفانه در کشور ما در این حوزه اشتباهات ساختاری صورت گرفته است، بیان کرد: در دنیا ورود و خروج بنگاه آزاد است یعنی هر فردی که طرحی دارد و براساس آن طرح می‌تواند محصولی را تولید، توزیع یا وارد کند با روش‌ها و ابزارهای مختلف طرح خود را ارائه می‌دهد و مجوز آن را دریافت می‌کند و اگر مباحث استاندارد را رعایت کند می‌تواند مجوز بگیرد، اما در کشور این پیش‌فرض را کنار گذاشتیم و براساس قانون تجارت و قانون نظام صنفی اقدام می‌کنیم و فعالیت فروشگاه‌های زنجیره‌ای را منوط به دریافت مجوز از اتحادیه کرده‌ایم. وی ادامه داد: نه‌تنها فروشگاه‌های زنجیره‌ای، بلکه فروشگاه‌های سنتی، فروشگاه تخصصی مجازی یا اینترنتی و هر فروشگاه‌ دیگر باید بتوانند در صورت رعایت استانداردها فعالیت کنند و تا زمانی که حقوق سایرین را رعایت می‌کنند کار خود را ادامه بدهند و این اقدام موجب می‌شود که رقابت گسترش پیدا کند که موجب افزایش کیفیت و کاهش قیمت می‌شود.

استادیار موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی خاطرنشان کرد: زمانی که فاکتوری از سوی فروشگاه‌های زنجیره‌ای صادر می‌شود تمام مشخصات از قبیل اینکه چگونه می‌توان کالا را مرجوع کرد یا با چه قیمتی عرضه‌ شده و در چه ساعتی خریداری صورت گرفته است ذکر می‌شود و این به شفافیت کمک می‌کند.

چراغی با بیان اینکه وجود فروشگاه‌های زنجیره‌ای و گسترش آنها در جهت بهبود رقابت است و باید بیشتر گسترش یابد، تصریح کرد: هر زمان عاملی بخواهد جلوی گسترش فروشگاه‌های زنجیره‌ای را برای حمایت از فروشگاه‌های سنتی بگیرد موجب می‌شود اقتصاد وضعیت بدتری داشته باشد.