راه‌اندازی  هفت سایت  اینترنت 5G   درکشور

اول مردادماه، نخستین سالروز ورود فناوری نسل پنجم تلفن همراه به ایران توسط ایرانسل است. هم‌اکنون، هفت سایت تجاری ۵G ایرانسل در چهار شهر تهران، مشهد، شیراز و کیش، در حال خدمت‌رسانی به مشترکان اولین و بزرگ‌ترین اپراتور دیجیتال ایران هستند و ایرانسل در آخرین تست‌های سرعت انجام‌شده در شبکه واقعی و تجاری ۵G خود، سرعت دانلود نزدیک به ۴ گیگابایت بر ثانیه را ثبت کرده است.این فناوری، از سرعت بالاتر، پایداری بیشتر و ضریب تاخیر کمتری نسبت به نسل‌های قبلی تلفن‌همراه بهره می‌برد و هوشمندسازی صنایع وزندگی روزمره، یکی از مهم‌ترین کاربردهایی است که بر بستر آن قابل تحقق است. شرکت ایرانسل از سال ۱۳۹۵، مطالعه روی فناوری نسل پنج را با همکاری مراکز دانشگاهی داخلی و شرکت‌های معتبر بین‌المللی آغاز کرد و توانست در سال ۱۳۹۶، نخستین بار در ایران، نمونه‌ای از شبکه کامل ۵G را در حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، آزمایش کند.

 راه‌اندازی هفت سایت تجاری ۵G تا ثبت دانلود ۴ گیگابایت بر ثانیه

نخستین سایت تجاری نسل پنجم تلفن همراه، اول مردادماه ۱۳۹۹، برای نخستین بار در ایران، توسط ایرانسل، با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات راه‌اندازی شد. این سایت توسط رئیس‌جمهوری و در حاشیه جلسه هیات دولت، به‌صورت آنلاین افتتاح شد.هفتم مرداد ۱۳۹۹، دومین سایت تجاری ۵G ایران در ساختمان مرکزی ایرانسل و در حضور خبرنگاران، توسط مدیرعامل ایرانسل رونمایی شد و ۲۱ آبان ماه نیز، سومین سایت تجاری نسل پنج ایران که نخستین سایت outdoor نسل پنج بود، در دانشگاه تربیت مدرس به بهره‌برداری رسید.چهارمین سایت تجاری نسل پنج ایران در بوستان آب‌وآتش تهران (پل طبیعت)، ۲۸ بهمن ۱۳۹۹، با حضور محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و مدیرعامل ایرانسل، در غرفه ایرانسل در نمایشگاه اینترنت اشیا، به‌صورت آنلاین افتتاح شد و خدمات آن در اختیار عموم مردم قرار گرفت‌.پنجمین سایت ۵G ایران و ایرانسل نیز، سوم اسفندماه ۱۳۹۹، با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری) و مدیرعامل ایرانسل، در محوطه باز شهرداری شیراز افتتاح ‌شده و در اختیار مردم این شهر قرار گرفت.ششمین سایت نسل پنج ایرانسل هم سه‌شنبه ۱۹ اسفندماه ۱۳۹۹، با حضور معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سرپرست سازمان منطقه آزاد کیش و مدیرعامل ایرانسل، در این جزیره افتتاح شد.

هفتمین سایت ۵G ایرانسل هم چهارشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۹، در محوطه باز دانشگاه فردوسی مشهد و با حضور معاون استاندار خراسان رضوی و مدیرکل تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری) منطقه شمال شرق و مدیرعامل ایرانسل، راه‌اندازی شده و خدمات آن در اختیار زائران و مجاوران آستان قدس رضوی و پژوهشگران و دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد قرار گرفت.

در هشتمین ماه ارائه خدمات نسل پنج‌در ایران توسط ایرانسل، خوشبختانه همراه اول هم وارد عرصه ارائه ۵G شد و توانست نخستین سایت نسل پنج خود را چهارم اسفندماه ۱۳۹۹، در مشهد مقدس راه‌اندازی کند و هم‌اکنون، دارای پنج سایت ۵G در سه شهر تهران، مشهد و قم است.

ایرانسل در آخرین تست‌های سرعت انجام‌شده در شبکه ۵G خود، موفق به ثبت سرعت دانلود نزدیک به ۴ گیگابایت بر ثانیه در شبکه واقعی و تجاری نسل پنج شده است.

ایرانسل، همزمان با گسترش پوشش شبکه نسل پنج، مطالعه روی نسل ششم تلفن همراه یا ۶G را نیز از ابتدای سال ۱۳۹۹ با همکاری مراکز معتبر دانشگاهی و تاکید بر بومی‌سازی این فناوری، آغاز کرده است.

 تاثیر اینترنت ۵G بر تجارت الکترونیک

اینترنت نسل پنجم به معنای سرعت بیشتر است که این می‌تواند تغییرات بزرگی را در جامعه ایجاد کند. چراکه وابستگی به موبایل روزافزون است و مردم کم‌کم ترجیح می‌دهند اکثر نیازهای خود را از این طریق رفع کنند. در کنار اینکه به‌وسیله اینترنت نسل پنجم می‌توان توسعه‌ای همه‌جانبه ازجمله اینترنت اشیا و هوش مصنوعی داد، در تجارت الکترونیک نیز می‌توان تحول ایجاد کرد.

 تاثیر ۵G بر استفاده از کیف پول الکترونیک

ازجمله مواردی که می‌توان به توسعه آن امید داشت کیف پول الکترونیک است. چنان چه سرعت اینترنت بالا باشد، مردم ترجیح خواهند داد پرداخت‌های خرد خود را از طریق کیف پول الکترونیک پرداخت کنند. در حال حاضر نیز شرکت‌های متعددی در داخل سرویس کیف پول الکترونیک ارائه می‌دهند.

تقریبا ۲۰درصد از جمعیت بزرگسال در نظرسنجی عملکرد FIS در سال ۲۰۱۹ در مورد انتظارات مشتری (PACE) گفته‌اند که اخیرا استفاده از پول نقد را به دلیل پرداخت‌های تلفن همراه متوقف کرده‌اند. همان‌طور که ۵G به سمت همه‌گیر شدن می‌رود، مصرف‌کنندگان، انسجامی جدید بین تلفن، ساعت، ماشین و پوشیدنی متصل خود را تجربه می‌کنند تا حدی که بتوانند کاملا به پرداخت دیجیتالی اعتماد کنند.

سهولت استفاده، پرداخت‌های موبایلی را برای همه افراد ارزشمندتر می‌کند. ازآنجا‌که ۵G خدمات با ارزش افزوده بیشتری را امکان‌پذیر می‌کند، ضریب اطمینان مصرف‌کننده در پرداخت‌های کاملا دیجیتالی را افزایش می‌دهد و به شما کمک می‌کند تا مصرف‌کنندگان در امور مالی و مربوط به پرداخت خود، از فناوری بیشتر استفاده کنند.

 اینترنت نسل پنج و خدمات موبایل بانک

در کنار سهولت استفاده از کیف پول الکترونیک، با کمک نسل پنجم اینترنت بهره‌وری از خدمات اینترنت بانکی نیز سهولت پیدا خواهد کرد. بیماری همه‌گیر ویروس کرونا باعث شده که بانک‌های سنتی و موسسات اعتباری مجبور به سوق به سمت بانکداری دیجیتال و حذف شعب فیزیکی شوند. فناوری ۵G به موسسات این امکان را می‌دهد تا برنامه‌های بانکی و وب‌سایت‌های کارآمدتری ایجاد کنند. آنها می‌توانند با بهره‌مندی از تاخیر کم، اتصال با سرعت‌بالا، مرور سریع‌تر اینترنت و به اشتراک‌گذاری اطلاعات در لحظه (Real-Time)، تجربه‌های استثنایی برای کاربر ایجاد کنند. فناوری ۵G کاربر را قادر می‌سازد تا بتواند بدون نیاز به نصب فیزیکی برنامه‌های مالی درگوشی هوشمند خود، در بستر اینترنت جایی که بیشتر داده‌ها در فضای ابری ذخیره می‌شوند و استفاده سریع‌تر و بی‌نقص‌تر را امکان‌پذیر می‌کند، به آنها دسترسی داشته و از خدمات مالی آنها استفاده کنند. این بدان معنی است که محدودیت‌های فیزیکی مانند قدرت پردازش و سخت‌افزار داخلی دستگاه باعث محرومیت اقشار مختلف مردم از خدمات بانکداری دیجیتال نخواهد شد.

 خریدوفروش از طریق واقعیت مجازی

نسل پنجم اینترنت ممکن است زمان تاخیر را به زیر یک میلی‌ثانیه کاهش دهد که یک تجربه واقعی بانکداری بلادرنگ (Real-Time) را فراهم می‌کند. موارد استفاده هیجان‌انگیز و خلاقانه از بانکداری همراه، مانند امکان اسکن تصویر یک مورد در یک کاتالوگ یا وب‌سایت برای خرید فوری دیگر فقط ایده نیستند، بلکه خدمات قریب‌الوقوع هستند.

پرداخت سریع‌تر و ساده‌تر، باعث می‌شود پرداخت‌های تلفن همراه و دیجیتال برای مردم و کسب‌وکارها جذابیت بیشتری داشته باشد و باعث افزایش استفاده می‌شود. همچنین ممکن است بسیاری از عملیات بانکی استاندارد به کانال‌های جدیدی مانند پوشیدنی‌ها، دستگاه‌های (اینترنت اشیا) و دستگاه‌های واقعیت مجازی (VR) گسترش یابد؛ زیرا فناوری‌ها رایج‌تر و پیچیده‌تر خواهند شد. برای بهره‌گیری از این فناوری‌ها، ضروری است که بانک‌ها به چگونگی استفاده از این امکانات جدید فکر و برنامه‌ریزی کنند.

 بانکداری بدون نیاز به شعبه

بانک‌ها می‌توانند با صرف نیرو و زمان کم، به حجم بیشتری از درخواست‌ها پاسخ دهند. از برنامه‌ها گرفته تا چک‌های اعتباری و پیشنهادهای مالی متناسب در مورد درخواست وام ۵G می‌تواند بانک‌ها را کارآمدتر و سودآورتر کند. اهمیت این امر با همه‌گیری ویروس کرونا نشان داده‌شده است.

با استفاده از ظرفیت این دنیای جدید، بانک‌هایی که روی ابزارهایی برای ترکیب هوش مصنوعی، داده‌ها و ۵G سرمایه‌گذاری می‌کنند، قادر به اجرای بسیاری از فرآیندهای موازی به‌صورت بلادرنگ و بدون نیاز به شعبه فیزیکی می‌شوند. میلیون‌ها نفر در سراسر جهان که در مناطق روستایی زندگی می‌کنند و دسترسی به اینترنت پرسرعت ندارند از خدمات مالی محروم مانده‌اند. فناوری ۵G به بانک‌ها و موسسات مالی کمک می‌کند تا از طریق خدمات مشتری مبتنی بر واقعیت مجازی، مشاوره مالی و پشتیبانی مدیریت سرمایه تجربه غنی‌تر بانکداری دیجیتال را فراهم کنند. این موارد می‌توانند باعث بهبود خدمات مالی در مناطق دورافتاده در راستای ارائه خدمات بانکی به‌صورت دیجیتال شوند.

 شناسایی ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد مشتری و کاهش کلاهبرداری

ازآنجاکه ۵G به داده‌های بیشتری اجازه می‌دهد تا در لحظه و بلادرنگ از طریق شبکه‌ها منتقل شوند، این امر پیشگیری از کلاهبرداری فعال را افزایش می‌دهد. به‌محض اینکه مشتری معامله پرداخت تلفن همراه را آغاز کند، بانک‌ها می‌توانند داده‌هایی مانند موقعیت جغرافیایی، مقدار معامله و شناسه تجاری را برای کاهش خطاهای تشخیص تقلب استخراج کنند. درنتیجه، معاملات غیرقانونی با استفاده از مدارک و کیف پول اشخاص کاهش خواهد یافت. بانک‌ها هم به‌نوبه خود، از این امر بهره می‌برند. چون تعداد مشتریانی که به دلیل قرار گرفتن در معرض کلاهبرداری استفاده از کارت خود را متوقف می‌کنند، کمتر خواهد شد.

فناوری ۵G همچنین باعث افزایش استفاده از اقدامات امنیتی بیومتریک چندعاملی می‌شود که تفاوت‌های ظریفی مانند راه رفتن و موقعیتی که مشتری در آن از تلفن همراه خود برای پرداخت هزینه استفاده می‌کند را برای تایید هویت کاربر تلفن‌همراه در اختیار شما قرار می‌دهد.