کارمندان اپل تهدید به ترک کارکردند

به گزارش بخش ترجمه شرکت‌ها، در ماه ژوئن، اپل یک برنامه کاری ترکیبی را اعلام کرد که از ماه سپتامبر به مدت سه روز در هفته کارمندان را به محل کار خود بازمی‌گرداند، یک حرکت در راستای فعالیت‌های عادی شرکت‌ها، پس‌ از اینکه همه‌گیری ویروس کووید-۱۹ تمام آنها را مجبور به دورکاری طولانی‌مدت کرده بود. چند روز بعد، شرکت‌کنندگان در این طرح، در آنچه حمایت از دورکاری نامیده شد، در کانال اسلک خواستار انعطاف‌پذیری بیشتر اپل در این خصوص شدند. آنها مدعی هستند که دورکاری، مزایای مختلفی از جمله تنوع و ظرفیت بیشتر در ابقا و استخدام، همچنین از بین بردن موانع ارتباطی موجود، تعادل بهتر زندگی کاری، ادغام  بهتر کارگران از راه دور، انعطاف‌پذیری بالاتر  و کاهش انتشار عوامل بیماری‌زا را به همراه دارد. با همه این اوصاف این درخواست به‌طور کامل از طرف اپل رد شد. اواخر ماه گذشته، یک ویدئو با حضور دیردره اوبراین، نایب‌رئیس بخش خرده‌فروشی اپل منتشر شد که خط‌مشی شرکت را در زمینه سیاست‌های کار از راه دور اعلام کرد. آقای اوبراین در این ویدئو اظهار کرد: ما معتقدیم که همکاری حضوری برای فرهنگ و آینده ما ضروری است. اگر لحظه‌ای به تامل در مورد سابقه درخشان ما در ارائه محصولات باورنکردنی خود در سال گذشته بپردازیم، این محصولات براساس سال‌ها همکاری حرفه‌ای ساخته ‌شده است، یعنی زمانی که همه ما به‌صورت حضوری و در کنار یکدیگر تلاش می‌کردیم.  

مدت‌ها است که ایدئولوژی شرکتی اپل معتقد است که اشتغال کارمندان یکی از ارکان حیاتی نوآوری این غول فناوری است. بنیان‌گذار فقید اپل، استیو جابز چنان طرفدار این فلسفه بود که به وی کمک کرد تا ساختمان اصلی اپل پارک را عملا به‌صورت یک حلقه بزرگ طراحی کند تا برخوردهای اتفاقی و ارتباط مستقیم کارمندان را تسهیل کند. اپل پارک به‌نوعی یک پردیس فناوری به‌حساب می‌آید که متعلق به شرکت اپل است. طراحی این ساختمان توسط نورمن فاستر انجام ‌شده است. اپل پارک که با بودجه‌ای ۵میلیارد دلاری ساخته‌شده است، بیش از ۱۲هزار کارمند را درون خود جای می‌دهد و ساختمانی که بیشتر کارمندان شرکت در آن مستقر هستند، دایره‌ای شکل است.

 اما با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده برای تصویب این مدل ترکیبی، اکنون کارمندان ادعا می‌کنند که اپل حتی موارد استثنای مربوط به قانون حضور در محل کار که قبلا اجازه داده بود را انکار می‌کند. به ‌عنوان ‌مثال، یکی از کارمندان ناشناس این شرکت ادعا می‌کند که به‌رغم آنکه طبق قانون ضد تبعیض ADA مجاز به دورکاری از خانه است، اما اپل در ماه سپتامبر این استثنا را برای وی نمی‌پذیرد. این شخص در کانال اسلک که اکنون حدود ۶ هزار عضو دارد، نوشت: من در ماه سپتامبر بیکار خواهم شد. اپل ظاهرا برای افرادی که شرایط پزشکی مستند دارند استثناهایی ایجاد خواهد کرد، اما طبق گزارش‌ها، اخذ این معافیت برای عدم حضور در محل کار، مستلزم آن است که کارمندان وضعیت خود را با ارسال سوابق پزشکی خود به تایید شرکت برسانند. در این گزارش آمده است که این تقاضای اپل، باعث ناراحتی برخی افراد شده است. هم‌اکنون کارمندان در حال بحث در مورد چگونگی پاسخگویی به کارفرمای خود هستند، خواه این کار از طریق ارسال نامه‌ای دیگر باشد یا با اقدامات قانونی پاسخ داده شود. در این گزارش آمده است که حدود ۱۰ نفر از کارمندان اپل قصد استعفا دارند یا کسانی را می‌شناسند که به دلیل این سیاست ترکیبی سختگیرانه قصد دارند کار خود را ترک کنند.