نیازمند ایجاد سامانه اطلاعاتی جامع‌تر هستیم

ارائه خدمات آنلاین بیمه از سوی برخی شرکت‌ها اگرچه باعث دسترسی آسان‌تر بیمه‌گذاران به خدمات بیمه‌ای و رضایت‌مندی مشتریان شده است، اما برخی شرکت‌ها، به دلیل احتمال تقلب و تخلف برخی مشتریان، ترجیح می‌دهند که با همان روش‌های سنتی، یعنی به شکل حضوری و بازدید‌های فیزیکی اقدام به فعالیت کنند تا میزان صحنه‌سازی‌ها بیش‌ازپیش افزایش پیدا نکند.

تردیدی نیست، تقلب‌های بیمه‌ای از مسائل مهم و خسارت‌زا برای شرکت‌های بیمه و بیمه‌گذاران در تمام رشته‌های بیمه‌ای ازجمله حوزه خودرو به شمار می‌آید که افزایش آن می‌تواند به ضرر کل صنعت بیمه تمام شود و درنهایت نارضایتی بیمه‌گذاران را با خود همراه کند.آن‌طور که کارشناسان می‌گویند، شاید این تخلفات را نتوان به صفر رساند اما می‌توان با انجام برخی اقدامات و فراهم کردن برخی زیرساخت‌ها، از بروز بیشتر آن پیشگیری کرد یا با کشف پرونده‌های جعلی، از میزان خسارت‌های پرداختی غیرواقعی توسط شرکت‌های بیمه کم کرد.

مدیر بیمه‌های اتومبیل شرکت بیمه تعاون در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد»، با تاکید براینکه باوجود تمامی اقداماتی که از سوی صنعت بیمه در تمامی این سال‌ها صورت گرفته است، اما میزان آمار و ارقام تقلب و تخلف همچنان قابل ‌توجه است گفت: متخلفان و متقلبان، باوجود تمامی نظارت‌ها و کنترل‌هایی که از سوی صنعت بیمه انجام می‌شود، اما همچنان از هر فرصتی برای انجام تخلفاتشان استفاده می‌کنند که ادامه این روند می‌تواند به ضرر صنعت بیمه و بیمه‌گذاران تمام شود و ضریب خسارت را افزایش دهد.

مصطفی زحمتی‌پاک گفت: این شرایط سبب شده تا برخی شرکت‌های بیمه به دلیل احتمال تقلب و تخلف، از ارائه خدمات به شکل آنلاین در فرآیند و استعلام پرداخت خسارت هراس داشته باشند و ترجیح دهند، همچنان به شکل سنتی و بازدید‌های فیزیکی در این زمینه اقدام کنند.

وی در این باره افزود: شیوع کرونا تقریبا در دو سال گذشته سبب شد تا صنعت بیمه در راستای کاهش مراجعات مردم به شرکت‌های بیمه و نمایندگی‌ها، به‌منظور پیشگیری از انتقال ویروس، خدمات برخط را در صدور بیمه‌نامه، ارائه دهد، اما موضوع مهم بحث استعلام و پرداخت خسارت‌ها به شکل آنلاین است که به دلیل وجود احتمال همین تخلفات و ریسک‌گریزی بیمه‌گرها، ترجیح‌شان این است که همچنان به شکل سنتی، بازدیدهای فیزیکی را انجام دهند یا به شکل حضوری از اصالت خسارت اطمینان حاصل کنند.

زحمتی اگرچه حرکت به سمت ارائه خدمات آنلاین در تمامی فرآیند‌ها، چه صدور بیمه‌نامه چه پرداخت خسارت را مثبت و این اقدام را باعث رضایت‌مندی مشتریان دانست، اما معتقد است: اینکه انتظار داشته باشیم تمامی بخش‌ها، در تمامی فرآیند‌ها، به شکل کامل از روش سنتی خارج شوند و به سمت غیرحضوری روی بیاورند‌، قطعا نیاز به زیرساخت‌های کامل‌تری است.

وی در همین راستا به استعلام و پرداخت خسارت به زیان‌دیدگان در حوادث رانندگی اشاره کرد و گفت: ابتدایی‌‌ترین اقدام در این زمینه این است که بازدید اولیه به‌صورت غیرحضوری و برخط انجام شود و بیمه‌گذار، تصاویر خودروی خود را به شرکت بیمه ارسال کند، اما ازآنجاکه ما در این زمینه کنترل‌های کافی نداریم و زیرساخت‌ها به شکل کامل فراهم نیست، شرکت‌های بیمه هراس دارند که این موضوع باعث افزایش تخلفات و تقلبات بیمه‌ای شود.

به گفته این کارشناس بیمه، در واقع اینکه ما بتوانیم هم خدمات بیمه‌ای را کاملا به شکل آنلاین ارائه دهیم و هم بتوانیم تخلفات و صحنه‌سازی‌هایی که در این حوزه انجام می‌شود را به صفر برسانیم شاید امکان‌پذیر نباشد، اما می‌توان با فراهم‌کردن زیرساخت‌های لازم، هم از آمار تخلفات کم کرد، هم به سمت خدمات برخط حرکت کرد.

وی با بیان اینکه توسعه خدمات آنلاین به بیمه‌گذاران، امری اجتناب‌ناپذیر است و شرکت‌های بیمه لاجرم باید به این سمت حرکت کنند، افزود: برای اجرای صحیح این نوع خدمات‌دهی، نیاز است از تجربه سایر شرکت‌ها استفاده و اشکالاتی که در این مسیر وجود دارد را رفع کرد.

به گفته وی سیاست بیمه مرکزی و شرکت‌های بیمه‌، توسعه ارائه خدمات غیر‌حضوری به بیمه‌گذاران است و ضروری است که این امر سرعت بیشتری به خود بگیرد.چون در فضایی که همه بخش‌ها به این سمت حرکت می‌کنند، اگر این رویه طی نشود و شرکتی از قافله عقب بماند، قطعا بازار خود را از دست خواهد داد.

این کارشناس بیمه معتقد است: در بازار رقابتی، هر شرکتی که خدمات بهتر و باکیفیت ارائه دهد و سهولت بیشتری برای مشتریان خود ایجاد کند، قطعا موفق‌تر خواهد بود.هرچند در این فضا، فرصت‌طلبان و متخلفان هم‌دست از کار نخواهند کشید و به دنبال ترفند و روش‌های دیگری خواهند رفت تا بتوانند خسارت غیرواقعی دریافت کنند، اما با این ‌وجود می‌توان با کنترل‌های بیشتر و ایجاد سامانه اطلاعاتی جامع‌تر، از آمار تخلفات کم کرد.

وی در این راستا برای برون‌رفت از این معضل، کنترل و راستی‌آزمایی از زمان وقوع حادثه تا فرآیندی را که باید طی شود مهم عنوان کرد و گفت: در این راستا لازم است تا یک سامانه جامع اطلاعاتی یکپارچه ایجاد شود تا علاوه بر مشاهده روند پرونده از سوی شرکت‌های بیمه‌گر، امکان مشاهده سوابق بیمه‌ای و خسارتی افراد برای تمامی عوامل انتظامی، قضایی، پزشکی قانونی و...وجود داشته باشد تا بتوان با مشاهده و ارزیابی این اطلاعات از سوی این عوامل، از تخلفات پیشگیری؛ یا با کشف آنها، از آمار این تقلبات کاست.

این کارشناس بیمه، در این راستا سامانه سنهاب بیمه مرکزی را برای دریافت اطلاعات مربوط به سوابق بیمه‌ای بیمه‌گذاران و خسارت‌های پرداختی شرکت‌های بیمه بسیار مناسب دانست و گفت: اکتفا به اطلاعات این سامانه کافی نیست و برای شناسایی افراد متقلب و جاعل، نیاز به سامانه جامع‌تری است که بتواند نهاد‌های ذی‌ربط را به هم مرتبط کند تا با در اختیار داشتن اطلاعات لازم، متقلبان و جاعلان را شناسایی و جلوی تخلفات را گرفت.

به گفته زحمتی اگر جلوی این تخلف‌ها گرفته شود، قطعا ضریب خسارت در صنعت بیمه واقعی می‌شود و در این زمینه شرکت‌های بیمه عملکرد بهتری در حوزه خدمات‌رسانی به مشتریان و بیمه‌گذارانش خواهند داشت و فرآیند ارائه خدمات به زیان‌دیدگان واقعی، بهتر خواهد شد.