ظرفیت تجارت ۶۰میلیارد دلاری  سالانه بین ایران و چین

مجید رضا حریری  گفت: تجارت دو کشور رقم ۵۱ میلیارد و ۸۰۰میلیون دلار را تجربه کرده  و در صورت کاهش تحریم‌ها و برداشته شدن موانع تجاری، دستیابی به این ارقام برای ایران و چین بسیار راحت است.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین در خصوص کاهش تجارت ایران و چین در بهار سال جاری، خاطرنشان کرد: ارزیابی واردات و صادرات با یک کشور باید در طول یک سال بررسی شود زیرا تغییر در قیمت‌های جهانی روزانه و ماهانه برخی کالاها، موجب نوسان آمارها می‌شود.

وی بابیان اینکه پتروشیمی و محصولات معدنی قیمت جهانی دارد، تاکید کرد: در بازه‌های زمانی کاهش قیمت در ارزش تجاری دو کشور تاثیرگذار است اما در ماه‌های بعد امکان افزایش قیمت و رشد آمار نیز وجود دارد.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین با بیان اینکه تجارت این دو کشور تحت تاثیر تغییرات در دولت و شرایط سیاسی نیست، خاطرنشان کرد: در تمام سال‌های گذشته واردات و صادرات ایران و چین رو به افزایش بوده و در یک دهه گذشته پکن با وجود تمام مشکلات، به‌عنوان شریک نخست تجاری با کشور قرار داشته است. وی با تاکید بر اینکه روابط ایران و چین پایه اقتصادی دارد نه سیاسی، اظهار کرد: در صورت برداشته شدن تحریم‌ها که بزرگ‌ترین مانع تجاری با این کشور محسوب می‌شود می‌توانیم بار دیگر ارزش مبادلات اقتصادی دو کشور را به‌طور چشمگیری افزایش دهیم. بنابراین گزارش، براساس اعلام گمرک مجموع تجارت خارجی ایران در بهار سال جاری ۳۸میلیون و ۴۰۰هزار تن کالا به ارزش ۲۰میلیارد و ۹۰۰میلیون دلار بوده است که ۳۰میلیون تن کالا به ارزش ۱۰میلیارد و ۷۰۰میلیون دلار از گمرکات کشور به نقاط مختلف جهان صادر و ۸‌میلیون و ۴۰۰هزار تن کالا به ارزش ۱۰میلیارد و ۲۰۰میلیون دلار وارد کشور شد.در این دوره زمانی صادرات ۷ میلیون و ۱۰۰هزار تن کالا به ارزش ۳‌میلیارد و ۱۰۰میلیون دلار به چین در جایگاه نخست صادرات کشور قرار گرفت و با ۶۸۳ هزار تن واردات به ارزش ۲میلیارد و ۲۰۰میلیون دلار از چین؛ این کشورجایگاه دوم واردات به ایران را از آن خود کرد.

چین به‌عنوان یکی از پیشروترین اقتصادهای دنیا،  یکی از اصلی‌ترین کشورهایی است که طی چهار دهه گذشته روابط تجاری و اقتصادی خود را با ایران حفظ کرده و در ۱۰ سال گذشته در صدر لیست مبادلات ایران قرار داشته است.