چگونه شرکت زیان‌ده ‌«هامون کیش»، سود ‌ده  شد

مدیرعامل و نایب‌رئیس هیات‌مدیره شرکت سرمایه‌گذاری ‌هامون کیش در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» در تشریح روند سود‌دهی این شرکت پس از یک دوره زیان گفت: ‌هامون کیش جزو آن دسته از شرکت‌هایی است که با بهره‌گیری از فرصت‌های کوتاه‌‌مدت و میان‌مدت سرمایه‌گذاری، وارد بازارهای مالی شده است تا با خرید و فروش سهام و سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف، اهداف خود را در تداوم اجرای استراتژی سرمایه‌گذاری، فعال‌سازی فعالیت‌های تجاری و بهینه‌سازی پرتفوی سرمایه‌گذاری محقق کند. حسین صبوری با بیان اینکه این شرکت با برآوردهای مثبتی که از تحولات بورس در سال ۹۸  داشت، عمده فعالیت خود را بر سرمایه‌گذاری در این بازار گذاشت و توانست در این سال موفقیت‌های مطلوبی کسب کند خاطرنشان کرد: با این اقدامات شرکت‌ هامون کیش که از سال ۹۶ وارد زیان شده بود، موفق شد در سال ۹۹ با مجموع اقدامات در دستور کار، همزمان با مثبت شدن بورس، به سود خالص ۲۴۰میلیارد تومانی دست پیدا کند. به گفته وی، این شرکت در راستای خروج از زیان‌دهی، در یک گام مهم فعالیت برخی از شرکت‌های زیرمجموعه‌ هامون کیش را محدود و با ادغام آنها به سمت کاهش هزینه‌‌ها و جلوگیری از هزینه‌کرد نادرست حرکت کرد.

 تلاش برای بهینه‌سازی پرتفوی

وی ادامه داد: ازآنجا‌که بخش عمده پرتفوی شرکت مربوط به سرمایه‌گذاری بلندمدت بود و اشکالاتی داشت، سعی بر آن شد تا با ساختار‌سازی و برنامه‌ریزی صحیح، پرتفوی متوازن‌سازی شود. به ‌این ‌ترتیب، در ابتدای سال ۹۸  ترکیب سبد سهام شرکت را که  دارای ارزش حدود ۱۵۰میلیارد تومان بود تغییر دادیم و آن را متوازن کردیم. صبوری در توضیح این فرآیند گفت: سابق بر این، از ۱۵۰میلیارد تومان حجم سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده این شرکت، تنها ۵۰میلیارد تومان آن به سرمایه‌گذاری‌های کوتاه‌مدت اختصاص داشت و مابقی مربوط به سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت شرکت بود که عمده آن را سهام شرکت سرمایه‌گذاری ساختمان ایران تشکیل می‌داد. عملا پرتفوی شرکت دارای چولگی بود که این عدم توازن به‌شدت متاثر از تحولات سهام شرکت سرمایه‌گذاری ساختمان ایران بود. به گفته وی سهام شرکت سرمایه‌گذاری ساختمان ایران زیان‌ده بود و سود تقسیم نمی‌کرد و عملا نفعی برای شرکت ‌هامون کیش نداشت، اما به دلایلی مجبور به نگهداری آن بودیم.

صبوری افزود: ازاین‌رو برای افزایش بازدهی، اصلاح پرتفوی و همچنین افزایش سهم سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت و بالا بردن نقد‌شوندگی سرمایه، با دریافت اعتبار و سرمایه‌گذاری در بورس، توانستیم در پایان سال ۹۸، ارزش قیمت تمام‌شده سبد را از ۱۳۵میلیارد تومان به ۲۰۰میلیارد تومان و ارزش روز کل سبد دارایی شرکت را به ۸۰۸ میلیارد تومان برسانیم که در نتیجه ۶۰۰میلیارد تومان مازاد درآمد ایجاد کردیم.

 بازدهی شرکت را بالا بردیم

مدیرعامل شرکت‌ هامون کیش گفت: در این دوران به‌عنوان بازوی مالی هلدینگ، ضمن تقسیم سود و پرداختی‌هایی که باید به هلدینگ انجام می‌شد، توانستیم براساس فرمول محاسباتی، بازدهی صندوق قفل‌شده سال ۹۸ را به ۳۳۸درصد برسانیم. البته این عدد در حالی محقق شد که بازدهی بازار سهام در این بازه زمانی، حدود ۱۸۶درصد بود. به عبارتی ما توانستیم ۸/ ۱ برابر شاخص کل بازدهی کسب کنیم.

صبوری در ادامه با یادآوری روزهای سخت شرکت ‌هامون کیش خاطرنشان کرد: چنان که ذکر شد این شرکت در سال ۹۶ با زیان میلیاردی روبه‌رو بود و بازدهی کل پرتفوی آن، رقم ۱۱درصد را نشان می‌داد، آن‌ هم در زمانی که بازدهی بورس ۲۴درصد بود. همچنین این شرکت در یک موقعیت مشابه مربوط به سال ۹۷، باوجود بازدهی ۸۵‌درصدی بازار سرمایه، توانست تنها ۲۳‌درصد بازدهی کسب کند.

وی ادامه داد: با وجود تمامی ‌این شرایط، موفق شدیم این رویه را تغییر دهیم و همان‌طور که اشاره شد در سال ۹۸ بازدهی شرکت را نسبت به شاخص کل تا ۸/ ۱ برابر افزایش دادیم و در سال ۹۹ به یک وضعیت بسیار ایده‌آل دست‌ یافتیم.

 از واکنش منفی بورس متضرر نشدیم

صبوری تصریح کرد: خوشبختانه با توجه به روندی که در پیش گرفتیم در سال ۹۹ به سود خالص ۲۴۰میلیارد تومانی رسیدیم و این عدد در کنار ارزش‌افزوده‌ای که در پرتفوی ایجاد شد، بازدهی ما را به ۱۴۳‌درصد رساند که ۱۸۲میلیارد تومان از این سود، حاصل خرید و فروش سهام بود. ضمن اینکه با یک برنامه‌ریزی صحیح  توانستیم با ورود و خروج به‌موقع از بورس، آن‌هم درزمانی که بورس با ریزش‌های شدیدی روبه‌رو شده بود، به سود برسیم و از واکنش منفی بازار متضرر نشویم. درمجموع ما از ابتدای سال ۹۸ تا پایان سال ۹۹، توانستیم بازدهی تجمیعی شرکت را نسبت به بازدهی بازار سرمایه که ۶۴۳‌درصد بود بالاتر ببریم و رقم ۶۶۸‌درصد را به ثبت برسانیم.

مدیرعامل شرکت ‌هامون کیش با بیان اینکه اگر چشم‌انداز بورس مثبت شود وضعیت شرکت مطلوب‌تر خواهد شد ادامه داد: عملا در آینده نزدیک، بازار سرمایه  لکوموتیو اقتصاد و پیشرو بخش اقتصاد خواهد شد. البته فضا برای این تغییر و تحولات در اقتصاد کلان مهیا است و تمامی ‌مجموعه‌های اقتصادی به این اتفاق‌نظر رسیده‌اند، برای تحقق جهش تولید، دستیابی به اقتصاد مقاومتی و مانع‌زدایی‌ها در بخش اقتصاد  باید سیطره بودجه نفتی بر اقتصاد کلان کاهش یابد که یکی از راه‌های رسیدن به این ساختار تمرکز بر این بازار است.

صبوری در ادامه همین مبحث افزود: برای پیشبرد اهداف کلان اقتصادی کشور، شرکت‌های سرمایه‌گذاری با استفاده از فرصت‌های سرمایه‌گذاری می‌توانند بسیار موثر واقع شوند و اقتصاد را به سمت وضعیت بهتری سوق دهند که شرکت سرمایه‌گذاری ‌هامون کیش، نمونه‌ای از این شرکت‌ها است.

p28- (1) copy