درپاسخ به این سوال امید رضایی، مدیرعامل شرکت «فراکلون» فعال در حوزه قطعات الکترونیکی و ایمنی معتقد است پیشرفت در حوزه ساخت داخل قطعات پاسخگوی تولیدات داخل بوده است. آنچه در ادامه می‌خوانید مشروح گفت‌وگو با این فعال بخش قطعه‌سازی کشور است.

 طرح «نهضت تعمیق ساخت داخل» از تیر ۹۸ آغاز و داخلی‎سازی برخی قطعات انجام شد. آیا این امر می‎تواند به معنای توسعه صنعت قطعه باشد؟ یا حتی ساخت خودروهای جدید که با قطعات داخلی تولید شده‎اند را می‌توان به عنوان توسعه در صنعت خودرو کشور دانست؟

اگر این حرکت را با نگاه تعمیق ساخت داخل دنبال کنیم مفهوم بهتر جا می‎افتد تا اینکه بخواهیم روی موضوع توسعه متمرکز شویم. توسعه به معنی گسترش و اضافه کردن به خانواده محصولات است.

تحریم باعث شد نگاه خودروسازان و حتی دانشگاهیان به قطعه‎سازی تغییر کند. داخلی‎سازی قطعات به معنی تعمیق است نه توسعه. در گذشته خودروهای مختلف تولید می‎شد، اما عمق ساخت داخل کمتری داشتند. قطعات بنا بر شرایط اقتصادی که رقابتی بود تهیه می‎شد و برای خودروساز قیمت تمام شده اولویت داشت. بنابراین با آغاز داخلی‎سازی خواسته یا ناخواسته قطعه‎سازان بسیاری از گردونه رقابت خارج شدند. شرکت‎هایی که نتوانستند پابه‎پای این تعمیق چه به‎لحاظ سرمایه‎گذاری و چه به‎لحاظ دانش فنی و ارتقای تکنولوژی به بقای خود ادامه دهند.

تحریم یک فرصت مغتنم برای صنعت خودرو بود، اما فقط در حد ۶۰درصد از آن استفاده کردیم. بخشی از زمان صرف ایجاد شفافیت در صنعت خودرو شد و اینکه قطعات مورد نیاز در قالب نمایشگاه‎ معرفی و فراخوان داده شود. زمانی هم برای ساماندهی قطعه‎سازان صرف شد اینکه در چه حوزه‎هایی وارد شوند. همچنین زمانی هم هزینه شد تا ارتباط قطعه‎سازی و خودروسازی با دانشگاه بیشتر شود. بنابراین پله‎پله جلو آمدیم. همدلی و شعار رسیدن به نتیجه نهایی تبدیل به حرکت جمعی شد. تمام نهادها اعم از صنایع تا دانشگاه و معاونت علمی ‌و فناوری ریاست‎جمهوری و حتی صنایع دفاع جلو آمدند تا بحران پیش آمده را مدیریت و رفع کنند. با همین همدلی با وجود کاهش تیراژ توانستیم از بحران و خطر توقف تولید عبور کنیم.

 چه عملکردی در صنعت خودرو باید صورت می‎گرفت تا از فرصت‎های تحریمی ‌بهره‎برداری بیشتری می‎شد؟

نخست اینکه اولویت‎ها خوب تعریف نشد در نتیجه موازی‎کاری انجام شد. زمان زیادی از دست رفت برای اینکه به نتیجه برسیم از چه راهی مسیر حرکت را باید شروع کنیم.

هنوز هم دیر نشده. یک انسجام یکپارچه و یک مدیریت یکسان نیاز است که در صنعت خودرو البته در حوزه مدیریت تعمیق و ارتقای دانش نیاز است تا حرکت با شتاب بیشتر انجام شود. از همه مهم‎تر اینکه اگر حمایت‎های مالی در حوزه سرمایه‎گذاری انجام می‎شد امروز شرایط بهتری داشتیم. با تمام این سخنان باز هم امروز دو پلت‌فرم براساس توان قطعه‎سازی داخلی چیده شد و ثمر داد. البته منظور این نیست که ۱۰۰درصد توان و ظرفیت برای صنعت قطعه بود، اما به هر حال پایه‎ و بنیاد کار از توان قطعه‎سازی نشأت گرفت.

خروجی دو پلت‌فرم تارا و شاهین نشان‎دهنده ارتقا، تعمیق  دانش و حمایت از قطعه‎ساز و خودروساز است. محدودیت بین‎المللی زمینه‎ساز همدلی داخلی شد و این خود تعمیق ساخت داخل را به‎وجود آورد تا در ادامه توسعه محقق شود. اگر این همدلی ۱۰ یا ۱۵ سال قبل خودخواسته رخ می‎داد وقتی که محدودیت‎های بین‎المللی نداشتیم و نگاه را از قیمت تمام شده به تعمیق و ارتقای دانش فنی تغییر می‎دادیم امروز جلوتر بودیم.

ادامه تعمیق در تولیدات داخل می‎تواند آورده‎های بیشتری برای صنعت خودرو به‎همراه داشته باشد.

 آیا با احیای برجام و رفع محدودیت‎ها تلاش‌ها بهتر به‎ثمر می‎نشیند؟

اگر همین حرکت شروع شده در صنعت خودروی کشور در ادامه برجام به سوی هدف دیگری تغییر جهت دهد تمام تلاش‎ها از دست می‎رود. داخلی‎سازی نشان داد با تمام موانع و بحران‎ها و حتی زیان‎ده بودن صنعت می‎توان از آن صیانت کرد. سال‎ها تلاش شد تا ارتباط دانشگاه و صنعت برقرار شود اینکه در یک اتاق فکر به حل مشکلات صنعت خودرو بپردازیم. سال‎ها بحث بود که بتوانیم از توان صنایع دفاعی برای ارتقای محصولات استفاده کنیم. سال‎ها وقت و انرژی صرف شد تا معاونت علمی ‌و فناوری ریاست‎جمهوری متقاعد شود که سرمایه‎گذاری در صنایعی مانند خودروسازی هم داشته باشد و تمام منابع مالی فقط برای شرکت‎های استارت‎آپ هزینه نشود و این اتفاق در تحریم افتاد. کارشناسان و نخبگان در یک تعامل همه‎جانبه توانستند از سومین صنعت بزرگ کشور بعداز نفت و بانک حفظ و حراست کنند و این کار کوچکی نبود. فراموش نکنیم برای رسیدن به توسعه، نخست باید تعمیق ساخت داخل کامل طی شود. در طراحی حرف برای گفتن داشته باشیم. بازخورد دستاوردها را دریافت کنیم و در ادامه زیرساخت‌های لازم را به‎وجود آوریم.

 منظور از زیرساخت‎ها بیشتر چه مباحثی است؟

مراکز تست موجود پاسخگوی مراجعات در تعمیق ساخت داخل نیستند. امروز مراکز تست خالی که فرصت کنند نمونه قطعات ساخته شده را مورد آزمون قرار دهند نداریم. بنابراین باید بر تعداد آزمایشگاه‎ها و مراکز تست برای این حجم از تولید قطعات اضافه شود. درحال‎حاضر ترافیک سنگینی در بخش تست و آزمون داریم. این موارد از جمله زیرساخت‎های هزینه‎بر بوده که دولت و خودروساز و البته در بخشی هم قطعه‎ساز باید آماده کنند تا طرح داخلی‎سازی قوی‎تر و حرفه‎ای‎تر پیش برود.

 در حوزه قطعات الکترونیکی طرح تعمیق رضایت‎بخش بوده است؟ آیا می‎توان امیدوار بود که در آینده در این بخش از قطعات هم حرفی برای گفتن داشته باشیم؟

در هر بخشی به اندازه توان موجود حرف برای گفتن داریم اما موضوعی که باید به آن توجه کرد و بارها درباره آن بحث شده است توجیه‎پذیر بودن ساخت این قطعات است. شیوع ویروس کرونا باعث شد تا این مهم را بهتر درک کنیم. امروز خودروسازان جهان با بحران تهیه و تامین چیپ‎ها، ای‌سی‌ها (مدار یکپارچه و تراشه) و... روبه‎رو هستند و بسیاری از شرکت‎های دانش‎بنیان که این قطعه را می‎ساختند دچار مشکل شدند. این مساله نشان می‎دهد که حتی خودروسازان بزرگ بین‎المللی هم قطعات الکترونیکی را از شرکت‎های دیگر در جهان تهیه می‎کنند چون تولیدش صرفه‎ اقتصادی ندارد. گاهی این تفاوت قیمت ۳۰درصد است گاهی آنقدر عدد بالاست که تولیدش منطقی نیست. این مسائل را نمی‎توان نادیده گرفت. این قطعات از سوی برخی شرکت‎ها در جهان در تیراژ چند ده‌میلیونی تولید می‎شود ما در داخل نهایت چقدر می‎توانیم تیراژ داشته باشیم؟

اپیدمی‌ شدن کرونا و به مشکل خوردن خودروسازان بین‎المللی تلنگری بود که به ما بفهماند بحران فقط برای یک کشور نیست و ممکن است کشورهای بزرگ صنعتی را هم درگیر کند اما با وجود این بحران‎ها باز هم نمی‎توان در تمام قطعات خودکفایی ۱۰۰درصدی داشت، زیرا منطقی نیست.

 آیا منظور این است که صنعت قطعه کشور نباید به تعمیق ساخت قطعات الکترونیکی ورود کند؟

در حوزه تعمیق ساخت داخل در حوزه قطعات باید موضوع را از منظر دیگر پیش برد. این قطعات از دو بخش سخت‎افزاری و نرم‎افزاری تشکیل شده‎اند. در گذشته اگر فعالیتی هم انجام می‎شد شاید بیشتر در حوزه سخت‎افزاری بود. قطعاتی که قابلیت ساخت داخل آن را در کشور داشتیم تولید می‎‎کردیم اما در بخش طراحی و نرم‎افزاری وابسته بودیم. در شرایط تحریمی ‌امروز برخی قطعه‎سازان در بخش نرم‎افزاری هم حرف برای گفتن دارند و البته توان طراحی دارند. امروز بخشی از نرم‎افزار پژو ۲۰۶، ۲۰۷ و سمند در داخل تولید می‎شود. در شرایط عالی نیستیم، اما در روند رشد قرار داریم. درحال‎حاضر برخی قطعه‎سازان ما در حد توان می‎توانند در ناوبری خودرو طراحی داشته باشند؛ اگرچه این توان ۱۰۰درصدی نیست. قطعه‎سازان ایرانی امروز توانسته‎اند به رفرنس‎های طراحی دست پیدا کنند.

این دستاورد در بخشی از نرم‎افزار قطعات الکترونیکی است. در بخش سخت‎افزار مانند ICها، کامپاندهای استاندارد الکترونیک و... تمام کشورها آن را از شرکت‎های سازنده خارجی خریداری می‎کنند که شاهد هستیم تمام خودروسازان بزرگ با اپیدمی ‌ویروس کرونا و به‎دلیل تامین نشدن این قطعات بخشی از بازار فروش خود را از دست داده‎اند. صنعت خودرو ما هم مستثنی از این امر نبود. امروز که در بخش نرم‎افزار تا حدودی می‎توانیم نیازها را پوشش دهیم در بخش سخت‎افزار با شیوع ویروس کرونا به مشکل برخوردیم. در حوزه نرم‎افزاری هنوز راه زیادی در پیش داریم. تحولات این بخش پرشتاب است. تغییرات ساعتی است. امروز شرکت رنو برای اینکه بتواند در این بخش حرف برای گفتن داشته باشد با شرکت سامسونگ جوینت‎ می‎شود. ادغام‎ و تشکیل ابرشرکت‎های چندملیتی در راستای پوشاندن ضعف‎ها و افزودن به توانمندی‎ها اتفاق افتاده است. امری که به دلیل شرایط تحریمی ‌برای ما میسر نیست.

با تمام این مسائل و با وجود تمام نقدها خوشبختانه صنعت خودروی کشور فعال است و خودروهای موجود محصول توانمندی و دانش مهندسی ایرانی است. به‎طور قطع این حرکت (تعمیق ساخت داخل) روزبه‎روز هم بهتر می‎شود.