Untitled-1

این وزارتخانه با بیش از 12 زیر‌مجموعه بزرگ‌ترین وزارتخانه دولت محسوب می‌شود و نقش بسزایی در تمامی ‌حوزه‌های مدیریتی کشور به ویژه حوزه تولید، اشتغال و تامین‌اجتماعی و در یک کلام اقتصاد و معیشت دارد.

چالش‌ها و مشکلات در این وزارتخانه مانند افتادن یک سنگ در برکه، پژواک چالش‌ها و بحران‌ها را در جامعه و کشور به دنبال خواهد داشت. بحران‌ صندوق‌های بازنشستگی در کشور و افزایش هزینه‌های مربوط به طرح همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، ضرورت توجه جدی به تهدیدها در سازمان تامین اجتماعی و سایر صندوق‌های بازنشستگی (زیرمجموعه این وزارتخانه) را دوصد چندان کرده است.

از طرفی در زیر‌مجموعه این وزارتخانه ساختار‌های اقتصادی کلان در حوزه‌های نفت، گاز، پتروشیمی،  سیمان، گردشگری، درمان، صنعت، معدن، چاپ و نشر، ورزش، مسکن و...،  تنها بخشی از فعالیت‌های این وزارتخانه است که نشان از نقش حیاتی و تاثیرگذار آن در کشور دارد و می‌توان به دلیل گستردگی فعالیت‌ها و ماموریت‌های آن با نام «دولت کوچک» از این وزارتخانه یاد کرد.

بنابراین تحقق اهداف و ماموریت‌های این وزارتخانه که قلب تپنده دولت سیزدهم به شمار می‌آید در گرو انتخاب وزیری شایسته، توانمند و مسلط به حوزه‌های اقتصادی و اجتماعی است که امید است براساس شایسته‌سالاری منصوب شود. سکاندار این وزارتخانه مسوولیت مهمی ‌در جهت بهبود بسیاری از مشکلات و دغدغه‌های معیشتی مردم خواهد داشت.

به طوری که مدیریت و هم‌افزایی در شرکت‌های زیرمجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه‌اجتماعی می‌تواند باعث رونق و حل بخشی از مشکلات مسکن، گردشگری، حمل‌ونقل، درمان (مدیریت بحران ایجاد شده به دلیل شیوع بیماری کرونا) و... شود.

در ادامه به گروهی از شرکت‌های مختلف در زیر‌مجموعه این وزارتخانه اشاره شده که هم‌افزایی آنان با یکدیگر می‌تواند در حل مشکلات حوزه‌های مهم و اساسی کشور موثر باشد:

به‌عنوان نمونه و در بخش مسکن می‌توان با بهره‌گیری از پتانسیل شرکت‌های حوزه مسکن، با هم‌افزایی تمامی ‌ظرفیت‌ها و همکاری بانک‌های عامل، تا حد زیادی مشکل مسکن کارگران و بازنشستگان را مرتفع  کرد. با توجه به وضعیت کشور در مبارزه با پاندمی‌ کرونا می‌توان از پتانسیل مراکز رفاهی و اقامتی فوق به‌عنوان قرنطینه بیماران (با پرداخت هزینه کم) استفاده کرد و این مهم می‌تواند تا حد زیادی در مدیریت بحران بیماری کرونا موثر واقع شود.

در پایان امید است با اهمیت و درایت دولت منتخب و بهره‌مندی از پیشنهادها و ایده‌های کارشناسان متخصص در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و... زمان کوتاه‌تری را تا بهبود وضع موجود کشور و رسیدن به اهداف عالیه دولت منتخب شاهد باشیم.