به گزارش بخش ترجمه شرکت‌ها به نقل از لیبی هرالد، NOC هفته گذشته در این خصوص اظهار کرد  اکنون شل و نمایندگانش از لیبی دیدن کرده‌اند و در مورد امکان کمک به توسعه میادین نفتی در این کشور عضو اوپک آفریقایی بحث کرده‌اند. مصطفی سانالا، رئیس شرکت ملی نفت لیبی، در گفت‌وگو با لیبی هرالد خاطرنشان کرد که طرفین همچنین در مورد همکاری در توسعه پالایشگاه و توسعه پروژه‌های انرژی تجدیدپذیر بحث کردند.

 این در حالی است که در پایان سال گذشته ، NOC اعلام کرد که یکی دیگر از شرکت‌های اروپایی، یعنی شرکت توتال انرژیز TotalEnergies فرانسه نیز قصد دارد سرمایه‌گذاری خود را در صنعت نفت لیبی افزایش دهد. سخنگوی NOC افزود که با این شرکت در مورد افزایش تولید لیبی به بالاترین سطح ممکن، مذاکره کرده است. توتال انرژیز، نام جدید توتال است که در چند میدان نفتی لیبی، ازجمله بزرگ‌ترین میدان نفتی این کشور، شرره، سهام دارد. این میدان، به همراه بسیاری دیگر، سال گذشته پس ‌از آنکه گروه‌های وابسته به دولت شرقی پایانه‌های صادراتی نفت را محاصره کردند و این باعث شد تولید نفت لیبی از بیش از یک‌ میلیون بشکه در روز به کمتر از ۱۰۰هزار بشکه در روز کاهش یابد، بیش از ۸ ماه تعطیل شد. وزیر نفت لیبی آقای محمد عون در مصاحبه‌ای که هفته گذشته منتشر شد در گفت‌وگو با خبرگزاری ایتالیا گفت لیبی می‌تواند تولید نفت خود را تا اواسط سال ۲۰۲۲ تا ۶/ ۱میلیون بشکه در روز افزایش دهد.

در حال حاضر، این تولیدکننده بزرگ نفت در آفریقای شمالی معاف از کاهش تولید در حدود ۲/ ۱میلیون بشکه در روز از اوپک پلاس است. براساس اعلام منابع ثانویه در آخرین گزارش ماهانه بازار نفت اوپک، تولید نفت خام لیبی در ماه ژوئن به‌طور متوسط ۱۶۳/ ۱میلیون بشکه در روز شد، درحالی‌که در ماه مه این میزان بیش از  ۱۵۷/ ۱میلیون بشکه در روز بود. میدان‌های نفتی لیبی با ذخیره اثبات ‌شده ۴۷میلیارد بشکه، کشور لیبی را در رتبه دهم کشورهای دارای ذخایر عظیم انرژی در دنیا قرار داده است. این میادین نفتی غالبا در شمال و غرب این کشور قرار دارند. لیبی دارای ۵ حوضه نفتی در خشکی و ۳ حوضه در دریا است.