توسعه ۱۰۰ هزار هکتاری سامانه‌های نوین آبیاری

وی اعتبار تسهیلات مصوب این طرح را در سال گذشته ۸۰۰میلیارد تومان دانست و خاطر‌نشان کرد: سال گذشته از این مبلغ نزدیک به ۵۰درصد محقق شد. عباسی ادامه داد: سهم دولت در توسعه سامانه‌های نوین آبیاری در سال ۹۹ حدود ۸۰ تا ۸۵درصد بود و امسال نیز قرار است تا ۸۵درصد هزینه‌های اجرای این طرح بر عهده دولت باشد که در قالب تسهیلات بلاعوض پرداخت می‌شود.

عباسی درباره سطح اجرای سامانه‌های نوین آبیاری از آغاز سال جاری گفت: از ابتدای امسال تاکنون نزدیک به ۲۵ تا ۳۰هزار هکتار اراضی آبی کشاورزی به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز شده‌اند. مجری طرح سامانه‌های نوین آبیاری وزارت جهاد کشاورزی، کل سطح اجرایی سامانه‌های نوین آبیاری در اراضی آبی از ابتدای شروع این طرح تاکنون را ۲میلیون و ۵۲۵هزار هکتار عنوان کرد.

وی افزود: امسال بنا به دلایلی همچون هزینه‌های اجرایی کمتر و استقبال کشاورزان از سیستم‌های آبیاری کم‌فشار، برای اجرای ۴۰درصد روش آبیاری موضعی، ۴۰درصد کم‌فشار و ۲۰ درصد بارانی را برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه ایران در منطقه خشک و نیمه خشک واقع شده و بخش زیادی از منابع آب و خاک کشور شور هستند، گفت: در اراضی و مناطقی که دارای منابع آب شور هستند، سامانه‌های آبیاری کم‌فشار و قطره‌ای کارآیی بیشتری دارند.

وی افزود: در مناطقی که بسیار گرم و تبخیر زیاد است، سیستم‌های بارانی که مستعد تبخیر هستند توصیه نمی‌شود و در چنین مناطقی سیستم‌های آبیاری موضعی یا قطره‌ای مناسب‌ترند. عباسی افزایش راندمان آبیاری و افزایش بهره‌وری را از مزایای اجرای طرح سامانه‌های آبیاری نوین برشمرد و اظهار کرد: سامانه‌های نوین آبیاری در برخی مناطق تا دو برابر افزایش بهره‌وری آب دارند.

مجری طرح سامانه‌های نوین آبیاری وزارت جهاد کشاورزی درباره سهم باغات در اجرای این سامانه‌های آبیاری گفت: سال گذشته حدود ۴۰درصد روش‌های آبیاری موضعی در باغات و عمده روش‌های بارانی در مزارع اجرا شد هر چند برای گیاهانی با کاشت ردیفی نیز روش موضعی مورد استفاده قرار گرفت.

وی اضافه کرد: با توجه به ۵/ ۲ میلیون هکتار سطح باغات کشور، امسال ۳۰ تا ۳۵درصد کل سامانه‌های نوین آبیاری در باغات و ۶۵ تا ۷۰درصد در مزارع اجرا خواهد شد.