به گزارش بخش ترجمه شرکت‌ها، سورن اسکو در گفت‌وگو با فایننشال تایمز در جمعه گذشته اظهار کرد که چهار خرید اخیر، از جمله تملیک دو گروه لجستیک تجارت الکترونیک در ایالات متحده و اروپا به ارزش بیش از ۹۰۰میلیون دلار، به مرسک این امکان را می‌دهد تا قابلیت‌های جدیدی را به‌دست آورد و در نهایت روند رشد و توسعه این شرکت‌ها را «فوق‌العاده» خواهد کرد. اسکو در ادامه افزود: این روش تملیک ارزان تر از یک قرارداد بزرگ است. اما ما منابع مالی و اشتیاق لازم برای انجام معاملات بزرگ‌تر را نیز داریم. به گفته اسکو، مرسک فعلا هیچ معامله بزرگی در چشم‌انداز تجاری خود ندارد. مرسک در حال حاضر به عنوان شرکت پیشاهنگ تجارت جهانی شناخته می‌شود، زیرا از هر پنج کانتینر حمل شده در دریا از آسیا به اروپا و ایالات متحده یکی از آنها توسط این شرکت حمل می‌شود. این در حالی است که پس از سال‌ها رشد تدریجی صنعت لجستیک و ترابری به دنبال بحران مالی جهانی ۲۰۰۸، در حال حاضر کسب و کار این شرکت در حال رونق مجدد است، زیرا بهبود اقتصادی بعد از کاهش اثرات مخرب همه‌گیری کووید-۱۹ و تلاش تولیدکنندگان برای بازسازی تجارت خود، تاثیرات مثبت خود را روی بازار گذاشته است. آقای اسکو در ادامه گفت: ارزیابی‌های ما از وضعیت کنونی این است که در حال حاضر تقاضای برآورده نشده زیادی در بازار وجود دارد و ظرفیت کنونی شرکت‌های لجستیک فعال جهانی برای رسیدگی به تمام تقاضای موجود کافی نیست. اسکو خاطرنشان کرد: مشتریان ما نیز تلاش می‌کنند تا پاسخگوی تقاضای پایه بسیار بالای موجود در بازارهایشان باشند، که این تقاضا ناشی از بسته‌های محرک اقتصادی دولت‌ها است. همچنین آنها سعی می‌کنند دوباره موجودی انبارهای خود را به سطح مطلوب برسانند. این گروه دانمارکی هفته گذشته برآورد سود کل سال خود را حدود ۵۰درصد کاهش داد و گفت که نتایج آن در سه ماه سوم فعلی، حتی بهتر از ارقام پیش‌بینی کننده در سه ماه دوم امسال است. اسکو گفت که روند رونق فعالیت‌های خطوط حمل‌ونقل کانتینری به احتمال زیاد تا سال ۲۰۲۱ ادامه خواهد داشت، اما از پیش بینی شرایط در سال آینده خودداری کرد. اسکو، کسی که بیش از ۳۸ سال از عمر خود را در این شرکت سپری کرده و حتی در روزهای آغازین حمل‌ونقل کانتینری این شرکت در مرسک حضور داشته، می‌گوید که صادقانه بگویم هیچ‌گاه در گذشته چنین شرایطی را به یاد نمی‌آورم و قبلا نظیر آن را تجربه نکرده‌ایم. اسکو در ۵ سال مسوولیت خود در مرسک، تغییرات اساسی در این شرکت ایجاد کرده، تجارت نفت و دیگر مشاغل انرژی خود را کنار گذاشته و بر حمل‌ونقل و تدارکات تمرکز کرده است. هدف بزرگ او این است که به مشتریان سرشناس خود، مانند گروه تولیدکننده کالاهای ورزشی پوما و شرکت بزرگ خرده‌فروش مبلمان Ikea، خدمات بی‌پایان برای حمل محصولات خود از کارخانه‌ها به فروشگاه‌ها از طریق دریا و زمین را ارائه دهد.

 با آنکه مرسک میزان خدمات لجستیکی که به مشتریان اصلی خود ارائه می‌دهد را افزایش داده، اما بسیاری هنوز سرویس حمل‌ونقل کانتینری این شرکت را ترجیح می‌دهند و از آن استفاده می‌کنند، چیزی که اسکو در تلاش است آن را تغییر دهد.

آمار و ارقام حاکی از آن است که درآمدهای ترابری مرسک در سه ماه دوم سال‌جاری ۳۸درصد افزایش یافته است، که تقریبا همه به دلیل رشد فعالیت‌های سازمانی این شرکت بوده و نه افزایش خریدهای تملیکی آن. آخرین خرید بزرگ مرسک خرید شرکت ‌هامبورگ süd در سال ۲۰۱۷ به مبلغ ۷/ ۳میلیارد یورو بود که با این خرید موقعیت خود را در حمل‌ونقل کانتینر تثبیت کرد.‌ هامبورگ Süd یک نام تجاری قوی در بخش خدمات لجستیک بین‌المللی است. همچنین سایر شرکت‌های حمل‌ونقل کانتینری مجددا سفارش کشتی‌های جدید را آغاز کرده‌اند که به دلیل امیدواری آنها به ادامه روند تقاضای فعلی است. اما مرسک از سفارش‌های بزرگ خودداری کرده و در عوض بیشتر به دنبال توسعه انبارهای خود، توزیع و حمل‌ونقل هوایی است. این شرکت امیدوار است به زودی ۱۰میلیارد دلار درآمد لجستیکی داشته باشد، در حالی که درآمد آن در سال گذشته بالغ بر ۲۵میلیارد دلار برای تجارت حمل‌ونقل اقیانوسی آن بود که عمدتا مربوط به حمل‌ونقل کانتینری است. اسکو گفت که تولیدکنندگان سعی می‌کردند با پایان دادن به وابستگی خود به تامین‌کنندگان خاص و ایجاد موجودی بیشتر، زنجیره تامین خود را مقاوم‌تر کنند، اما مرسک شواهد کمی ‌در مورد به اصطلاح برون‌سپاری پیدا کرد، جایی که شرکت‌ها تولید محصولات خود را به شرکت‌هایی در آسیا، اروپا یا ایالات متحده می‌سپارند و مجددا محصول نهایی را به کشور خود باز می‌گردانند. او گفت که فکر می‌کند زنجیره‌های تامین به موقع و سروقت نیز عمدتا مربوط به گذشته است زیرا این فرآیند در دهه ۸۰ ابداع شد که نرخ بهره بسیار بالاتر از امروز بود، در حالی که هم‌اکنون، نرخ بهره نزدیک به صفر است و مشتریان می‌توانند از پس هزینه‌های انبار بیشتر محصولات خود برآیند.